Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dette henger ikke på greip

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 11:19   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dette henger ikke på greip

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Det synes det er helt forferdelig å høre om sånne ting. Hvorfor kan de ikke få bli de som faktisk klarer å ta vare på seg selv, eller har andre som tar vare på dem så de ikke koster samfunnet noe ekstra? Det er for meg uforståelig. Det er vel bestandig to sider av saken, men for unge som er i et miljø hvor de får oppfølging og blir tatt vare på synes jeg er ille blir frarøvet dette. I tillegg kan de ha en dyster fremtid dit de kommer.

Akkurat her er jeg helt uenig! Altså, det kan nok godt hende at vi skulle latt flere bli, og også tatt hensyn som tvangsgiftermål, forfølgelse av for eksempel homofile og konvertitter o.k.

Men jeg er HELT uenig i at dersom noen er ressurssterke, sympatiske og med nettverk, så skal det veie for å bli. Og at det at de ikke koster samfunnet noe? Hæ?! Hva har DET med asylinstituttet å gjøre? Har vi blitt SÅ materialistiske?

Gammel 07-03-08, 11:30   #22
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men jeg er HELT uenig i at dersom noen er ressurssterke, sympatiske og med nettverk, så skal det veie for å bli. Og at det at de ikke koster samfunnet noe? Hæ?! Hva har DET med asylinstituttet å gjøre? Har vi blitt SÅ materialistiske?

Jeg tok et kurs i innvandringspolitikk i høst på Blindern, hvor vi hadde besøk av en av ekspedisjonssjefene i AID. En av de tingene han understreket veldig var at i asylsaker har man ikke lov til å se på integreringspotensialet, det er kun behovet for beskyttelse som skal være avgjørende. Det er kun når man skal plukke ut overføringsflyktninger (altså de som allerede har fått oppholdstillatelse når de kommer til Norge) hvor man har lov til å ta med sjansen for å bli godt integrert i det norske samfunnet i vurderingen.

Gammel 07-03-08, 11:31   #23
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Forskjellene mellom Krekar og andre utvisningssaker, er at Krekar vil bli rettsforfulgt og kan etter tiltale risikere dødsstraff. Norge har forpliktet seg til ikke å sende folk ut av landet hvor de risikerer dødsstraff. Det er ingen land som offisielt tillater æresdrap (selv om mange land lukker øynene for at det skjer), og derfor stiller denne saken seg ganske annerledes juridisk sett.

Når det er sagt synes jeg det er stor inkonsekvens i hvordan utvisningssaker håndteres. Utvisningsvedtak er ikke blottet for skjønnsmessige vurderinger, ettersom det er åpning for å bli hvis man har særskilt tilknytning. Den såkalte Thien-saken er et godt eksempel på dette hvor 4 måneder for kort ekteskap er en mer tungtveiende grunn for utkastelse, enn det å være gravid, ha ny norsk samboer og barn gravlagt i Norge er for å bli. Dette synes jeg er en skam.

Problemet, slik jeg ser det, er at myndighetene ikke har gjort mye for å få til en utvisningsavtale med et land som ønsker å tillate Krekar for terrorisme.

Så om denne jenta hadde skutt faren sin, eller hatt sex (utroskap) el før hun dro fra Iran, så hadde hun fått bli? Noe er rav ruskende galt.

Jenta burde selvsagt ha sørget for å bli gravid, da hadde hun hatt en mulig dødsdom over seg i og med at hun ikke er gift.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 11:47   #24
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Så om denne jenta hadde skutt faren sin, eller hatt sex (utroskap) el før hun dro fra Iran, så hadde hun fått bli? Noe er rav ruskende galt.

Jenta burde selvsagt ha sørget for å bli gravid, da hadde hun hatt en mulig dødsdom over seg i og med at hun ikke er gift.

Jeg er enig med deg i at det er sviktende logikk i at man får automatisk beskyttelse om et annet lands myndigheter har planer om å ta livet av en, mens det ikke tas like alvorlig om en onkel med tapt ære har tilsvarende tanker. Om hun hadde begått en handling som også er straffbar i Norge - du nevner drap - er jeg usikker på hva som er skikk og bruk. Hun hadde ikke blitt sendt tilbake uten en avtale som garanterte at dødsstraff ikke ble brukt, men ville det blitt åpnet sak mot henne i Norge?

Hvis man kan risikere dødsstraff (fra landets myndigheter) ved å bli gravid utenfor ekteskapet ville dette høyst trolig vært god nok grunn for å bli, ja.

Svar med sitat
Gammel 07-03-08, 11:54   #25
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle1044004.ece

Nå kom artikkelen fra papirutgaven.

Gammel 07-03-08, 18:00   #26
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Akkurat her er jeg helt uenig! Altså, det kan nok godt hende at vi skulle latt flere bli, og også tatt hensyn som tvangsgiftermål, forfølgelse av for eksempel homofile og konvertitter o.k.

Signerer dette.

Det blir helt feil om det blir slik at kriteriene for å bli er at man er ressurssterk og har et nettverk.
Da vil MANGE som har rett til å bli risikere å bli sendt hjem.
For mange er det ikke lett å opparbeide seg et nettverk når de sitter flere år på et asylmottak.
For ei jente som blir "intigrertI i en familie blir det jo lettere, en for f.eks en familie på 5 som sitter stuet bort på et asylmottak.

Gammel 07-03-08, 18:05   #27
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Det er jo en tragisk sak. Jeg hørte et innslag på radioen med fostermora tror jeg det var, og hun sa at de hadde sendt med mobil, penger og pc, men dette var hun vistnok blitt fratatt slik at hun ikke skulle kunne kontakte fosterforeldrene. Jeg vet ikke om det var slik at hun fikk det tilbake når hun reiste.

UDI er ikke alltid like lett å forstå seg på(egenerfart)

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 01:14   #28
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her står det at hun er på vei tilbake til Norge fordi hun ikke slapp inn i Iran.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 07:30   #29
Maz
Pauset

Standard

Nå ble jeg glad. Det forkvaklede styret i Iran er da godt for noe. Dette var hele tiden fosterforeldrenes håp.

Lurer på hvor mye denne øvelsen har kostet AS Norge jeg. Fjolleri.

Gammel 09-03-08, 11:37   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Men jeg lurer på hva som skjer nå. Det er jo greit at hun er på vei tilbake, men får hun bli? Uten å ha det hengende over seg at de skal prøve å sende henne tilbake?

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 12:48   #31
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det som er synd for iranske asylsøkere, er at tidligere uheldige erfaringer med iranere skaper presedens omtrent for asylsaker. Feks har man de som hevder seg å være homofile, som etter at de får opphold henter ektefeller fra Iran av motsatt kjønn, de som hevder seg å være kristne, og som etterpå omtrent blir imamer osv...

Gammel 09-03-08, 12:56   #32
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Folk som skikker seg vel, som jobber og sliter, er integrert i samfunnet der de bor - de må dra, mens narkoforbrytere og Mullah Krekar får bli. Jippi.

Bare fordi folk er født i feil verdensdel. Jeg husker den saken med 14 åringen fra Lørenskog som bodde hos fosterfamilie, gikk på skolen og var integrert - sendt tilbake til besteforeldre som han ikke hadde sett på mange år til et land der han ikke snakker språket. Så vidt jeg har sett i det siste er kanskje myndighetene på gli med å hente han tilbake nå, men etter 2 år i (kanskje Tailand) så kan det bli like vansklig å komme tilbake?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.