Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-08, 18:51   #81
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skal dere i 8. mars-tog på lørdag?

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg skjønner ikke denne. Er likestillingsaspektet at jenter blir kledt søtt og gutter tøft? Og hvor ligger samfunnsansvaret? At man skal ... eh, slutte å selge rosa klær? Dette må da være et ansvar som ligger hos den enkelte forelder. Det finnes jo andre klær å få kjøpt, min sønn går ikke kledt som superhelt. Jeg synes mer om paroler som handler om større samfunnsendringer utenfor den enkeltes påvirkning, som abortregister, likelønn, assistert befruktning av lesbiske etc. Nei, jeg skjønner altså ikke den superheltparolen. Noen som vil forklare?

Hvis du sjekker ut barneavdelingen på feks H&M, er gutteklærne veldig preget av dødningehoder og kjedelige farger i mosegrønn, marineblå og sort. Jenteklærne er rosa, fulle av glitter og "Hello Kitty". :kvalm:

Gammel 07-03-08, 19:31   #82
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk i tog før, men har hatt et opphold i noen år. I år hadde jeg tenkt å gå, men - jeg tror ikke det er tog i denne byen? Finner ikke noe i avisen, ei heller på kommunens nettsider.

Jeg synes forøvrig "kjønnet barndom" - som feks stereotype klær - er et viktig tema, og kunne godt ha gått under et slikt banner. Det å kle opp barna er ikke nødvendigvis opp til hver enkelt forelder. (OK, dersom man virkelig klarer å motstå presset er det selvfølgelig det. )Jeg opplever at det er et sterkt kjønnsfokus i barnehagen, noe som i høyeste grad inkluderer klær.

Gammel 07-03-08, 20:07   #83
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke denne. Er likestillingsaspektet at jenter blir kledt søtt og gutter tøft? Og hvor ligger samfunnsansvaret? At man skal ... eh, slutte å selge rosa klær? (...)Nei, jeg skjønner altså ikke den superheltparolen. Noen som vil forklare?

Jeg kan forklare. Det handller ikke om rosa eller blått som sådan, det handler om at vi kjønner våre barn i rolleforventninger og rollebekledning, at vi låser dem i jenteroller og gutteroller som er ganske trange. Hos enkelte lag/grupper i befolkningen er jenterollen trang, i andre er gutterollen trang. HVa har de lov til, uten at de bryter totalt med forventningene? kan en gutt være forsiktig, pysete og gråte så andre ser det etter fylte 3? Kan en jente være brautende og røff, ta masse plass og være bråkete? Jada, i prinsippet kan de det. Men ikke på ordentlig. Man blir møtt med masse negative tilbakemeldinger når man bryter med forventningene til kjønn.

Gammel 07-03-08, 20:13   #84
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg synes forøvrig "kjønnet barndom" - som feks stereotype klær - er et viktig tema, og kunne godt ha gått under et slikt banner. Det å kle opp barna er ikke nødvendigvis opp til hver enkelt forelder.

Enig. Med mindre man syr selv er man jo i lomma til de som selger klær. For min del går egentlig innvendingen ut på at det er uøkonomisk at klær ikke kan brukes av begge kjønn og at det er lite miljøvennlig, heller enn kvinnekamp, men jeg ser argumentene.

Gammel 07-03-08, 20:15   #85
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Mim sier det så fint.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 19:47   #86
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Donald, her.

Ta en enkel sak da, selv om det er mange.

Er du for verneplikt for kvinner?

Jeg er for pålagt samfunntjeneste (være seg om det er i militæret eller andre områder) som er lik for begge kjønn ja. Men hvem mener du ødelegger likestillingen? De kvinner som er imot verneplikt da eller?

Gammel 09-03-08, 20:23   #87
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Takk, det var lurt å henge litt på siden til en ny parole kommer og frister. Jeg tenker jeg tar med gutten jeg også. Han synes sikkert det er stas. Blitz' duskedamer er jeg imidlertid en smule skeptiske til.

hehe fordi? Bataljongen er foresten ikke Blitz sine duskedamer, men uavhengi og har grupper internasjonalt.

Sist redigert av era : 09-03-08 kl 20:32.
era er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-08, 23:15   #88
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for forklaring. Jeg skjønner den altså, at det er synd med slik stereotypifisering. Men hvor er opprøret ved denne parolen? Hvem er det vi henvender oss til? Er det ren opplysningskampanje, altså at vi skal gjøre oppmerksom på at slik bekledning er uheldig? Jeg lurer altså på hvor kampen er. Den ser jeg lettere i dette med abortregisteret. Det er en ren henstilling til myndigheter om å gå tilbake på denne (tåpelige) ideen. Samme med å tillate assistert befruktning. Altså handler det om kamp mot lovforslag eller vedtatte lover og andre vedtak. Men jeg klarer altså ikke helt å se kampsaken i dette med prinsesse vs superhelt. Jeg ser ikke hvem som er mottakeren av budskapet.

Nå vet jo ikke jeg hva som er tenkt av de som forfattet parolen. Men jeg kunne godt ha stilt meg bak en slik. Da hadde jeg tenkt at mottakeren skulle være foreldre. Oss. Så ja - opplysningskampanje.

Jeg tenker ikke at enhver parole trenger å være et opprør. Opplysning og bevisstgjøring har også en funksjon i et slikt tog. Helt klart, siden det bugner av prinsesser og superhelter. Og kampen ser jeg på som åpenbar - det er en da en kamp å øke bevisstgjøring rundt barns kjønnsrollemønster.

Sist redigert av LilleRosin : 10-03-08 kl 10:24.
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-08, 07:35   #89
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jeg tenker ikke at enhver parole trenger å være et opprør. Opplysning og bevisstgjøring har også en funksjon i et slikt tog. Åpentbart, siden det bugner av prinsesser og superhelter. Og kampen ser jeg på som åpenbar - det er en da en kamp å øke bevisstgjøring rundt barns kjønnsrollemønster.

Jeg er veldig enig med LilleRosin, i og med at 8-mars ikke er en dag med politisk tyngde eller gjennomslagskraft, så kan man like gjerne henvende seg til foreldre som til politikere.

Emneord
feminisme, indoktrinering, kvinnedag, mannedag?, paroler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.