Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har barnet ditt ADHD?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-08, 14:52   #1
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har barnet ditt ADHD?

Syntes dette var en interessant artikkel om ADHD og kosthold. Det er om ADHD i forbindelse med melk i kosten. For meg som ikke har barn med denne diagnosen, var det i alle fall en stor overraskelse at det ble koblet opp mot denne type diett.

Gammel 17-03-08, 14:55   #2
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har barnet ditt ADHD?

Hva er kasein? Og hadde barna i undersøkelsen holdt seg unna gluten også?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 14:56   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kasein er melkeprotein.

Gammel 17-03-08, 14:58   #4
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Kasein er melkeprotein.

Finnes det i alle melkeprodukter?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 14:59   #5
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Dette er gammelt nytt utenfor Norge. Blandt annet i Danmark har de brukt kostholdsbehandling mot ADHD og enkelte former for autisme i flere år.
Mitt tantebarn på 15 år har sterk grad av ADHD. Han ble satt på melk og glutenfri diett nå på nyåret og viser allerede stor fremgang blandt annet med hukommelsen.

Gammel 17-03-08, 15:00   #6
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det gjør det vel - men syrnede produkter og ost og sånt inneholder proteinet i denaturert form.

Gammel 17-03-08, 15:01   #7
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Kumelk er kanskje bare for kyr. Jeg får selv mageknip når jeg drikker melk. Prøvde en melkfri diett på storebror her grunnet eksem, men han ble verken bedre eller verre. Jeg kjenner mange som får problemer med magen etter inntak av kumelk. Kjenner også til en annen med ad/hd som slapp ritalin grunnet kostholdsendring, han sluttet med melk og gluten. Det er bra de har funnet ut dette.

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 15:06   #8
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Dette er gammelt nytt utenfor Norge. Blandt annet i Danmark har de brukt kostholdsbehandling mot ADHD og enkelte former for autisme i flere år.

Det er det sikkert, det var nytt for meg i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Kumelk er kanskje bare for kyr. Jeg får selv mageknip når jeg drikker melk. Prøvde en melkfri diett på storebror her grunnet eksem, men han ble verken bedre eller verre.

Vi har akkurat avsluttet 14 dagers melkeproteinfri diett på eldste jenta vår pga mageproblemer. Er spent på om vi kommer til å se noen forskjell nå som vi prøver på melk igjen.

Gammel 17-03-08, 15:10   #9
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Mitt tantebarn på 15 år har sterk grad av ADHD. Han ble satt på melk og glutenfri diett nå på nyåret og viser allerede stor fremgang blandt annet med hukommelsen.

Ifølge artikkelen skulle det hjelpe om man kuttet ut melkeprodukter.

Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 15:11   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer Macy - melk er for kyr.

Gammel 17-03-08, 15:12   #11
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det er det sikkert, det var nytt for meg i alle fall.
.

Når jeg ser på gutten vi kjenner er jeg sjeleglad for at også Norske leger har fått øynene opp for at det er sammenhenger mellom ADHD og kosthold. Ikke en dag for seint.

Vi har en matallergiker i hus som heller ikke tåler melk, han blir skikkelig dårlig av både melkeprotein og melkesukker. Magesmerter, diare, lett feber og leddsmerter var hverdagen hans til han var 15 mnd. Han sliter fortsatt veldig med mat, men er en helt annen gutt når han ikke får melk av noe slag og nok av sunnt fett i kosten.

Gammel 17-03-08, 15:14   #12
him
Leser

him sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Ifølge artikkelen skulle det hjelpe om man kuttet ut melkeprodukter.

Det skulle vel stå melk- og gluten-fri diett. Mulig jeg også har skrevet det feil, det er i alle fall en lur måte å skrive ting på slik at man slipper å skrive alle like endingene på i oppramsing. (Nei, jeg er definitivt ikke noe språkmenneske. Og nå har jeg tatt en mattetest som viser at jeg ikke er mye mattemenneske heller. Nå er det lite igjen, gitt. )

Gammel 17-03-08, 15:17   #13
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er det jeg alltid har ment, kumelk er for kalver.

Det kan vel ikke skade å prøve dette. Må barnet ha tilskudd av kalsium ved en sånn diett tro og itilfelle hvilken måte er best?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 15:24   #14
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det skulle vel stå melk- og gluten-fri diett.

Ahhh...jeg trodde et øyeblikk at Susse spant videre på forskjellen mellom behandlingene i Norge og Danmark, men jeg stusset over at hun ikke kommenterte forskjellen i melkebruk.

Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 15:25   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Signerer Macy - melk er for kyr.

Jada, men kua deler gledelig.

Gammel 17-03-08, 16:34   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jada, men kua deler gledelig.

Ja hu bruker å være grei sånn.

Gammel 17-03-08, 17:05   #17
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Blunk

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Ahhh...jeg trodde et øyeblikk at Susse spant videre på forskjellen mellom behandlingene i Norge og Danmark, men jeg stusset over at hun ikke kommenterte forskjellen i melkebruk.

Ble visst misforstått der ja.

Ang. kalsium er det viktig med tilskudd. Min melkeallergiker får daglig tilskudd av kalsium og magnesium. Vi gir nå Animal parade sitt tilskudd, han liker smaken på den og tar det uten å krangle. Jeg merker det fort på voksesmertene hans om vi har slurvet noen dager faktisk.
Kalsium får han også via rismelk med tilsatt kalsium og via grønnsaker og grovt mel.

Gammel 17-03-08, 17:29   #18
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Det har vært merkbar effekt hos enkelte barn som har tatt bort melkeprodukter i mat. Min elste er autist å der anbefaller mange å kutte ut både gluten og kasin, noen så har det vært så stor effekt på. For enkelte barn kan dem to være reine gifta, å gjør att enkelte barn blir værre i sine diagnoser enn dem hadde vært uten å få i seg det.
Så att dette også gjelder for barn med adhd har jeg ikke vanskelig å tro.
Det er nok mye som kunne vært bedra i kostholds veien og diett på mange typer diagnoser.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 08:54   #19
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillebroren til en venninne av meg hadde adhd, og foreldrene hans kuttet melka. Dette var på seint søttitall, tidlig åttitall, og alle himlet med øynene over at de mente det kunne være en sammenheng.

Jeg syns det er bra de endelig begynner å "godta" at det er en sammenheng i norske legemiljøer også, det har sannelig tatt sin tid.

Norsk Protein Intoleranse Forening (som de kaller seg) har linket til endel forskning på sine hjemmesider.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-03-08, 09:09   #20
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Lilebroren min har/hadde ADHD. Eller, den gangen fikk han vel aldri diagnosen, han ble vel heller bare stemplet som et urolig barn.

Mamma fant i alle fall fort ut at sukker og melk gjorde han verre.
Det fant han selv ut også. Han sa til mamma at hvis han fikk sukker så føltes det som om han hadde maur i kroppen.

I dag spiser han det ute problemer. Han er 21.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
adhd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.