Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreningen for krybbedød? Bare tull eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 12:22   #61
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreningen for krybbedød? Bare tull eller?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Foreningen ringer ca 750 000 husstander årlig, ja. Hvis det fødes ca 60 000 barn i Norge årlig, og ser en bort i fra de statistiske 32,5 % som har reservert seg for telefonselgere, vil vel det si at ca 40 000 husstander med nybakte foreldre vil bli oppringt hvert år. Og seriøst, du kan umulig si at den undersøkelsen på NM er indikasjon for noe som helst.

Men de ringer jo ikke når som helst i løpet av det året! De ringer akkurat de første ukene man kommer hjem!

Hadde dette skjedd med to stykker jeg kjente så hadde jeg ikke reagert. Ikke hvis det var 10 heller. Men når faktisk hundrevis av mennesker opplever at de ringer TO UKER etter termin, og aldri ellers, så går ikke det regnestykket opp lengre.

Gammel 07-11-06, 12:26   #62
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Hvorfor forsvarer du så voldsomt?

Jobber du i denne foreningen eller som selger for dette?

Er det et kriterie?
Kan man ikke være opptatt av at krybbedød-gåten skal bli løst?
Jeg er enig i at metodene som blir brukt er tildels avskyelige, men synes det er hårreisende at så mange boikotter pengestøtten til en så god sak med bakgrunn i metodene som blir brukt.

Gammel 07-11-06, 12:28   #63
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Foreningen ringer ca 750 000 husstander årlig, ja. Hvis det fødes ca 60 000 barn i Norge årlig, og ser en bort i fra de statistiske 32,5 % som har reservert seg for telefonselgere, vil vel det si at ca 40 000 husstander med nybakte foreldre vil bli oppringt hvert år. Og seriøst, du kan umulig si at den undersøkelsen på NM er indikasjon for noe som helst.

Hvorfor er ikke det en indikasjon? En undersøkelse på NM er vel minst like troverdig/ikketroverdig som en hvilket som helst annen undersøkelse.

Gammel 07-11-06, 12:28   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Er det et kriterie?
Jeg er enig i at metodene som blir brukt er tildels avskyelige, men synes det er hårreisende at så mange boikotter pengestøtten til en så god sak med bakgrunn i metodene som blir brukt.

Og som sagt; det er ikke bare Norge som driver med forskning på dette.

Gammel 07-11-06, 12:28   #65
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Flisespikking, men foreningen heter ikke "Foreningen for krybbedød". De het tidligere "Landsforeningen til støtte ved krybbedød, men har endret navn til "Landsforeningen uventet barnedød".

Fra en udatert pressemelding på nettsidene deres:

Sitat:

Krybbedødsforeningen endrer navn!

Landsforeningen til støtte ved krybbedød endrer i dag navn til Landsforeningen uventet barnedød. Navneendringen gjøres med bakgrunn i foreningens nylig fattede vedtak om å utvide formålet til å innbefatte plutselige uventede dødsfall som inntreffer i svangerskapet, i nyfødtperioden og i sped- og småbarnsalder.

Krybbedødsforeningen endrer navn!
Hvert år dør nærmere 300 barn i dødfødsel etter 22. svangerskapsuke, nærmere 200 barn dør i løpet av første leveår og anslagsvis 60 barn mellom 1 og 4 år dør. En stor andel av disse dødsfallene skjer plutselig og uventet. Landsforeningen uventet barnedød skal tilby sorgstøtte og fellesskap til rammede familier og andre pårørende, og fortsatt arbeide for forebygging av nye dødsfall. Landsforeningen uventet barnedød skal med innsamlede midler også bidra til forskning på uforklarlige dødsfall før og etter fødsel. – Vårt mål er å være en viktig frivillig ressurs ved barns plutselige og uventede død, uttaler generalsekretær Trond Mathiesen.

Foreningen har siden opprettelsen i 1985 opparbeidet en betydelig kompetanse og erfaring innenfor områdene sorgstøtte og forebygging. I tillegg har foreningen utviklet gode og nyttige samarbeidsrelasjoner med helsepersonell, helsemyndigheter og forskningsmiljøer. – Frivillige og ansatte opplever det som svært meningsfullt at foreningens ressurser, kompetanse og erfaring heretter skal nyttiggjøres ved andre typer dødsfall i tillegg til krybbedød, sier generalsekretær Trond Mathiesen.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 12:42   #66
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Hvorfor er ikke det en indikasjon? En undersøkelse på NM er vel minst like troverdig/ikketroverdig som en hvilket som helst annen undersøkelse.

Vel, DET er den ikke. Grunnen er at det er sannsynlig at det er flere som går inn på en spørreundersøkelse som heter "Har du blitt oppringt av krybbedødsforeningen ifbm fødsel?" som faktisk har opplevd det, enn som ikke har det. Så prosenten vil bli skjøvet. Men at de x hundre som svarte "ja" faktisk har opplevd det, DET er det ingen spesiell grunn til å tvile på. Så ANTALLET gir en indikasjon på at dette er noe MANGE opplever, men prosenten sier lite.

Gammel 07-11-06, 13:15   #67
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og som sagt; det er ikke bare Norge som driver med forskning på dette.

Jamen, da kan vi jo bare lene oss tilbake og vente på at verden løser alle problemer for oss. Det være seg AIDS, kreft, SIDS, pest og kolera.
For en innstilling? Det er ikke rart at Norge ligger dårlig an på FoU-investeringer i ft. BNP, hvis dette er gjengs oppfatning i den norske befolkning og politiske beslutningstakere forøvrig. La alle andre gjøre jobben, vårt bidrag blir så lite like vel ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 13:17   #68
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne undersøkelsen er ikke troverdig på grunn av faktorer som selvrekrutering, og representativt utvalg.

Selvrekrutering er fy-fy i alle undersøkelser fordi det fører til at folk som er spesielt interessert engasjerer seg. Det er akkurat det samme som debatter på NM om sukker. Det som engasjerer seg tilhører ytterpunktene. Rett og slett for at det er de som føler sterkest for å debattere.

Gammel 07-11-06, 13:18   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jamen, da kan vi jo bare lene oss tilbake og vente på at verden løser alle problemer for oss. Det være seg AIDS, kreft, SIDS, pest og kolera.
For en innstilling? Det er ikke rart at Norge ligger dårlig an på FoU-investeringer i ft. BNP, hvis dette er gjengs oppfatning i den norske befolkning og politiske beslutningstakere forøvrig. La alle andre gjøre jobben, vårt bidrag blir så lite like vel ...

Nå er du teit og trekker det litt VEL langt. Om du ønsker å støtte organisasjoner som er fullstendig korrupte, så vær så god. Kan like gjerne hive penger inn i Irak-krigen med det samme.

Gammel 07-11-06, 13:23   #70
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det synes ikke jeg. Det er veldig mange gode saker man kan støtte, og det er sikkert ingen av oss som støtter alle som vi synes er gode. Når jeg skal vurdere hvilke veldedige formål jeg skal støtte, vil jeg helt klart kunne finne på å velge bort en organisasjon på grunn av metodene de bruker f.eks. i markedsføring. Så bruker jeg heller pengene mine på en annen god sak.

Gammel 07-11-06, 13:26   #71
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det synes ikke jeg. Det er veldig mange gode saker man kan støtte, og det er sikkert ingen av oss som støtter alle som vi synes er gode. Når jeg skal vurdere hvilke veldedige formål jeg skal støtte, vil jeg helt klart kunne finne på å velge bort en organisasjon på grunn av metodene de bruker f.eks. i markedsføring. Så bruker jeg heller pengene mine på en annen god sak.

Eg er heilt einig med Skilpadda. Å la vere å gi på grunn av marknadsføringa er vel så godt som det einaste verkemiddelet vi kan bruke for å få dei til å endre den.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 13:27   #72
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Når jeg skal vurdere hvilke veldedige formål jeg skal støtte, vil jeg helt klart kunne finne på å velge bort en organisasjon på grunn av metodene de bruker f.eks. i markedsføring. Så bruker jeg heller pengene mine på en annen god sak.

Det står du også selvsagt helt fritt til, jeg bare velger å brenne ekstra for en sak som berører meg og mange i min omgangskrets.
Andres opplevelser gjør jo at man brenner ekstra for andre saker, sånn er det jo.

Jeg brenner for denne saken og blir nok ekstra oppgitt av diskusjoner på dette pga det.
Det jeg synes er verst er de som antyder at forskning er bortkastet og at pengene derfor ikke kommer til sin rett på den måten.
Det er for meg sprøyt fra ende til annen.

Gammel 07-11-06, 13:46   #73
Dolly
Køntri-star

Dolly sin avatar

Hvor: Klepp
Dolly er litt kulDolly er litt kul
Standard

Er det et kriterie?

er ikke det jeg mener men hun forsvarer så veldig og nekter for at de bruker sånne metoder som mangen beskriver her.. At alt bare er tilfeldig..

Jeg vil jo at gåten skal bli løst, og ønsker og støtte, men vil heller støtte utenom de som ringer.. bestille kalender rett fra siden demmes..

Jeg vil altså støtte foreningen for uvnetet barneød eller hva det heter, men ikke støtte de som driver telemarketingen.

Gammel 07-11-06, 13:53   #74
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Jeg vil altså støtte foreningen for uvnetet barneød eller hva det heter, men ikke støtte de som driver telemarketingen.

Der er vi helt enige!

Gammel 07-11-06, 14:08   #75
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Déjà vu!

Man er ikke "for" krybbedød bare fordi man synes det ser ut til at Landsforeningen uventet barnedød bruker ufyselige markedsføringsmetoder.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 14:15   #76
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Hm... Hva mener dere egentlig nå? At NMere er så "tlbakestående" at de ikke klarer å svare "nei" fordi så ange svarer "ja"?

Mulig jeg misforsto.

Gammel 07-11-06, 14:20   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm... Hva mener dere egentlig nå? At NMere er så "tlbakestående" at de ikke klarer å svare "nei" fordi så ange svarer "ja"?

Mulig jeg misforsto.

Det Polyanna sa var vel heller at det er mye større sannsynlighet for at de som har opplevd dette vil svare på en slik undersøkelse, enn de som ikke har opplevd det. For det er de som har opplevd det, som er mest interessert i spørsmålet. Så andelen "ja"-svar vil være "urimelig" høy. (Men antallet "ja"-svar må vi likevel anta er riktig.)

Gammel 07-11-06, 14:22   #78
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Sånn ja.
Da er jeg til dels enig. Men "ja"-tallet vil da uansett være ganske reellt.

Gammel 07-11-06, 14:24   #79
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Sånn ja.
Da er jeg til dels enig. Men "ja"-tallet vil da uansett være ganske reellt.

Jepp. Og det var uansett ganske høyt.

Gammel 07-11-06, 14:26   #80
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Man er ikke "for" krybbedød bare fordi man synes det ser ut til at Landsforeningen uventet barnedød bruker ufyselige markedsføringsmetoder.

Jeg har lest denne tråden ganske grundig og har ikke sett noen innlegg som antyder noe sånt heller.
Jeg har bare sagt at jeg synes det er synd at det er metoden som kommer i fokus, ikke saken.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.