Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilken melk gir dere til barna?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Hvilken melk gir dere barna?
Hel 24 14,46%
Lett 68 40,96%
Ekstra lett 40 24,10%
Skumma 7 4,22%
Syrna melk (Biola, kefir, Cultura o.l.) 3 1,81%
Gir ikke melk/liker ikke melk 5 3,01%
Tåler ikke kumelk 10 6,02%
Annet 9 5,42%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-08, 13:14   #61
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Ekstra lett, for den er det d-vitaminer i.

Gammel 22-03-08, 13:18   #62
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Etter råd fra barnelege får minsten h-melk. Han slet med diare over flere mnd, men så kom jeg over et innlegg hvor det sto at barn kan få kronisk diare med for lite fett og for mye fiber i kosten. Vi la om og samme ettermiddag hadde gutten fast avføring. Var til utredning hos barnelege og da ingen prøver viste tegn til matallergi, sa legen at vi skulle fortsette med h-melk. Han anbefalte h-melk til normalvektige barn under 7 år.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 13:21   #63
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Her hjemme drikker vi bare ekstra lett.

Gammel 22-03-08, 13:54   #64
Maya80

Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Vanlig lettmelk

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 15:19   #65
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Lettmelk

Gammel 22-03-08, 15:57   #66
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Vi har lettmelk. Det drikkes svært lite melk her i huset. Melk brukes litt matlagningen og til et glass sjokomelk en gang eller to i uken. Mellomste og minstemor drikker biola.

Gammel 22-03-08, 16:29   #67
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Tåler ikke melk, hverken jeg eller lillemann.
Mannen drakk H-melk før, men siden jeg aldri husker å handle melk så blir det lite med det nå.
Vi bruker havremelk og rismelk i maten til lille. I vår egen mat blir det ekstralett eller fløte, selv om jeg ikke tåler disse.

Gammel 22-03-08, 16:39   #68
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Me har gitt skumma heile vegen. Mest pga. at eg ikkje gidder å kjøpe to typar melk, men også pga. at det var dette som vart anbefalt oss da Storesøster skulle begynne med kumelk.

Eg vurderer no å skifte til lettmelk pga. at ho har så dårleg vekt- og høgdeutvikling.

Korleis er dette med D-vitaminer, egentlig. Eg blir mektig forvirra. Den vanlegvis oppdaterte dama på helsekosten advarte mot å få i seg for mykje D-vitamin pga. fare for forgiftning. Dessutan var dette eit tema ang. kombinasjon av tran og multivitamin, at ein ved å ta begge kunne få i seg for mykje. Men D-vitamin blir jo tilsatt i stadig fleire matvarer og iom. at kroppen dannar D-vitamin ved eksponering av sol, så har eg vanskeleg for å forstå at det er mulig med overdose.

Gammel 22-03-08, 16:42   #69
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Vi er en smule forvirra. Helsesøster har anbefalt ekstra lett, mens legen sa vi skal gi helmelk. Begge ungene er normalvektige. Hva gjør dere?

(flervalgs glemte jeg dessverre)

Ekstra lett.

Er masse fett i hel melk som man ikke trenger

Gammel 22-03-08, 17:03   #70
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Korleis er dette med D-vitaminer, egentlig. Eg blir mektig forvirra. Den vanlegvis oppdaterte dama på helsekosten advarte mot å få i seg for mykje D-vitamin pga. fare for forgiftning. Dessutan var dette eit tema ang. kombinasjon av tran og multivitamin, at ein ved å ta begge kunne få i seg for mykje. Men D-vitamin blir jo tilsatt i stadig fleire matvarer og iom. at kroppen dannar D-vitamin ved eksponering av sol, så har eg vanskeleg for å forstå at det er mulig med overdose.

A-vitamin (rent, betakaroten blir noe annet) kan man fort få for mye av, men dette med D-vitaminoverdoser er litt vel hysterisk i dette landet synes jeg. Overdose-grensen ligger ganske mye høyere enn ADT, og man får aldeles ingen overdose ved å ta tran OG norske multivitaminer sammen. Det advares nok mot den kombinasjonen mest pga. faren for A-overdose.

ADT av D-vitamin ligger på 5 mcg for voksne (10 for barn, gravide etc), og i de fleste norske multivitaminer er det knapt 3 mcg (det vanlige er 2,5), altså halv dagsdose. I en barneskje tran er det vel 5 mcg, tror jeg. Overdose-grensen liger på rundt 30 mcg tror jeg, men da skal man ha brukt det over lengre tid. Kris skriver endel interessant i denne tråden.

Gammel 22-03-08, 17:10   #71
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Me har gitt skumma heile vegen. Mest pga. at eg ikkje gidder å kjøpe to typar melk, men også pga. at det var dette som vart anbefalt oss da Storesøster skulle begynne med kumelk.

Eg vurderer no å skifte til lettmelk pga. at ho har så dårleg vekt- og høgdeutvikling.

Hvorfor UVB lager vitamin D i huden? UVB stråling omdanner 7-dehydrokolesterol i hudcellene til pre-vitamin D. Dette er en rask reaksjon. I løpet av noen timer omvandler kroppsvarmen pre-vitamin D til vitamin D som så føres med blodstrømmen. Vitamin D er så omformet til sin aktive form i leveren og nyrene. Pre-vitamin D kan også omdannes til andre stabile stoffer i huden. Dette begrenser hvor mye vitamin D som produseres i huden og forhindrer overdose av vitamin D. En lang og intens UV eksponering har derfor ingen fordeler. Man risikerer bare å bli solbrent og få øket risiko for hudkreft, mer rynker og nedsatt immunforsvar.

Fra NILU sine sider. Derfor er det mulig å få overdose av D-vitamin gjennom kosten, og ikke gjennom sollys.

Gammel 22-03-08, 17:15   #72
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gir økologisk lettmelk, og med tanke på dyrenes helse og ungenes helse vil jeg absolutt anbefale det. Jeg savnet økolettmelk som alternativ.

Gammel 22-03-08, 17:19   #73
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Vi gir økologisk lettmelk, og med tanke på dyrenes helse og ungenes helse vil jeg absolutt anbefale det. Jeg savnet økolettmelk som alternativ.

aldri sett økologisk melk

Gammel 22-03-08, 17:21   #74
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

aldri sett økologisk melk

Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut å bo der du bor, med tanke på hvor lite normal mat man faktisk får tak i og at folk der ikke engang vet hva vårruller er for noe.

Gammel 22-03-08, 18:37   #75
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hovedsakelig økologisk lettmelk.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 19:19   #76
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Økologisk lettmelk kostar jo ikkje ein gong særleg mykje meir enn vanleg lettmelk. 1 kr/l kanskje?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 19:24   #77
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg tror ikke jeg hadde holdt ut å bo der du bor, med tanke på hvor lite normal mat man faktisk får tak i og at folk der ikke engang vet hva vårruller er for noe.

Er vist masse vårruller i butikken men jeg har aldri sett etter det og aldri fått det servert.
Var jo bare nyskjærrig på hva det var for noe.

Og vi har Landest neste største rema i omsetning i året,og snart har vi landets største rema

Men sånne "rar" butikker tror jeg ikke vi har.

Og var på "nær" butikken vår i sta,bunnpris og de hadde ikke økologisk melk. De giddet ikke ta inn noe som ikke solgte.
Men de har vist det på rema.

Men vi ruker jo laktoseredusert melk i mat og kanskje 1liter ekstra lett melk i uka så er vel noe med det at jeg ikke ser om de finnes økologisk melk.
Når det ikke er laktoseredusert

Gammel 22-03-08, 19:54   #78
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

De av ungene som tåler melk, får ekstra lett.

Gammel 22-03-08, 19:55   #79
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvilken melk gir dere til barna?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-08, 22:48   #80
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Hjemme får han Ekstra lett og Biola (med smak), mens i barnehagen drikker han lettmelk.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
fettinnhold, melk, melkefett

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.