Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-08, 12:58   #1
elaine
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
elaine har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Ønske om Montessoripedagogikk Oslo øst?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det blir litt rart å prate om østkanten som et lite område, behovet vil da bli mange Montessoribarnehager-og skoler. Det er like langt for en fra Stovner å frakte en unge til Tveita, som det blir å frakte en fra Ammerud til Ellingsrud når man tenker nærmiljø og reisevei.
Men man må jo selvfølgelig begynne et sted.

Hei, helt enig! Det er et stort område!! Men tanken er den, at man må starte et sted, og blir det stor søkning, så vil det også være behov for å starte flere skoler på sikt. Hovedsaken med plassering i starten, er at det er på denne siden av byen, og at det er lett å komme seg dit kollektivt.
Dersom noen på Stovner ønsker en skole der, så kan de jo ta initiativ og gjøre det :-).

Jeg ønsker så mange innspill og ønsker og synspunkter som mulig!

Elaine

elaine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-08, 22:15   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ønske om Montessori-pedagogikk Oslo øst?

kom dere noen vei med dette?

Jeg ser nemlig ikke fram til å sende jenta vår til den vanlige skolen. Hun leser 'flytende' og er utrolig kunnskapstørst, og enda er det et helt år til skolestart. Redd hun blir skuffet over at det blir lite nytt og lære, og kan få problemer på skolen.

Gammel 24-07-08, 09:31   #3
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

kom dere noen vei med dette?

Jeg ser nemlig ikke fram til å sende jenta vår til den vanlige skolen. Hun leser 'flytende' og er utrolig kunnskapstørst, og enda er det et helt år til skolestart. Redd hun blir skuffet over at det blir lite nytt og lære, og kan få problemer på skolen.

Anbefaler deg å ta en samtale med skolen før hun begynner. Kanskje de kan tilrettelegge etter hennes nivå?

Gammel 24-07-08, 09:49   #4
Left
Passiv

Standard

Hvor det er best skoletilbud for barna mine, vil være det avgjørende for hvor vi bosetter oss etter at jeg er ferdig på skolen. Jobb kan jeg få nært sagt hvor som helst, og det er bedre at jeg har lang vei enn at barna har det.
Skulle også ønske at det var Montessori-tilbud på østkanten, da det er et av områdene vi vurderer.

Sist redigert av Left : 24-07-08 kl 10:58.
  Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 10:41   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer nok til å ta en snakk med skolen. Har hørt at det er en bra skole også, men det er jo grenser for hva en lærer skal greie dersom det er lagt opp til at alle skal følge mer eller mindre samme løp - særlig med tanke på at det sansynligvis kommer et par elever som nesten ikke kan norsk i det hele tatt.

Har lest x antall historier om barn som er tidlig ute som blir skoleleie bare fordi de må gjøre ting de allerede kan, og gjør de det fortere enn de andre så må de bare gjøre enda mer.

Selv husker jeg ikke så mye at jeg kjedet meg grusomt på skolen, men bortsett fra en 'frøken' som satte litt krav til oss så gikk jeg så og si gjennom hele grunnskolen uten å gjøre en eneste lekse. Og ikke ble det noe av meg heller, og jeg kjenner mange slike som meg. For nasjonen er det jo utrolig tragisk at man skusler bort så mange dyktige barn på denne måten, mens for det enkelte barn kan det være veldig trasig, og bli en trist opplevelse å gå på skolen.

Nå vet jo ikke jeg om hun er et såkalt høyintelligent barn, men oppvakt er hun i hvertfall ingen tvil om det. Gleder seg til å begynne på skolen for da skal hun lære alle landene i verden, men det har hun nok rukket forlengst innen hun starter der. (Geografi er det helt store for henne, kart, flagg osv - en liten Drillo in spe..)

Gammel 24-07-08, 12:15   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

mkj: Skolen SKAL tilrettelegge for alle barna, uansett nivå. Ved mange skoler (stadig flere) tilrettelegger de blant annet gjennom å undervise i delvis aldersblandede grupper, eller dele ungene inn etter nivå i ulike fag. Dette står i ett eller annet... var det Læringsplakaten, tro?

Det er nok lurt at dere informerer skolen på forhånd, men uansett tipper jeg at de gjerne vil danne seg sitt eget inntrykk av jenta, for å se hvilket nivå de mener hun ligger på. Så må dere bare følge med, og kreve at hun får de utfordringene hun har bruk for! Hvor enkelt dette blir kommer an på de personene dere kommer borti. Men "Tilpasset opplæring" eller hva det heter er en rettighet, selv om mange skoler fnyser av det og sier det er ugjennomførbart. Så det kan jo hende dere virkelig må stå på krava.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-07-08, 12:46   #7
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne lese, skrive og regne da jeg begynte i første klasse på begynnelsen av 90-tallet, jeg ble "gulleleven" i klassen, hadde aldri feil på diktater eller noe egentlig. Var kjempekjedelig og jeg ergret meg over de som ikke klarte å stave ord skikkelig o.l. var bare kjedelig.
Surfet meg gjennom 1-4 klasse egentlig (da havnet jeg på nivå med jevnaldrende). Alt var så lett...Alt unntatt å sosialisere seg med de som var på min alder. Heldigvis er det ikke slik det skal være idag. Barna skal følges opp og det skal tilrettelegges.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:57.