Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjempefint eller kjempe fint?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-11-06, 20:06   #1
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjempefint eller kjempe fint?

Orddeling. Igjen!

Gammel 07-11-06, 20:08   #2
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Orddeling. Igjen!

Jeg vet, men hun sier hun har sjekket det opp.... og jeg mener jeg har rett. Så da må jeg få et sted jeg kan vise henne at hun tar feil! (Hun er ganske flink i norsk, sånn ellers)

Gammel 07-11-06, 20:14   #3
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sjekket det opp? Bevis, takk!

Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 20:18   #4
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Hun sier hun har funnet det i en artikkel i Aftenposten.

Gammel 07-11-06, 20:22   #5
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gurgle, her.

Hun sier hun har funnet det i en artikkel i Aftenposten.

Og der står det poengtert at det er sånn det skrives? Eller er det en skrivefeil i en artikkel som omhandler noe annet?

Kan aldri tenke meg at hun har rett. Basta.

Apple er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 20:24   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg har rettet hundrevis av orddelingsfeil denne uka. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg gidder. Det når sjelden inn hos tenåringene.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-06, 20:25   #7
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

Standard

Nei, det vet jeg ikke... Jeg tror heller ikke hun har rett. Men er det ineg som kan gi meg en link med fasit (=mitt standpunkt )som jeg kan vise henne?

Gammel 11-11-06, 15:37   #8
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Orddeling. Igjen!

Gammel 08-12-13, 13:14   #9
erikthau
Nybegynner

Medlem siden: Dec 2013
Hvor: Silkeborg, Danmark
erikthau har et hav av muligheter foran seg
Standard

Pudsigt, som at I nordmænd har samme problem med orddeling som vi danskere.
Og nej, jeg kan ikke anbefale udtryk som "veldigt fint", fordi "kjempefint" er så rigt på stilistiske konnotationer, som tilnærmer det talesproget og — eftersom det ikke findes i visse moderne ordbøger — også giver en tidsligt afgrænset stilistik (noget nutidigt).
Og "kjempe-" skal grammatisk set opfattes ikke som et adjektiv elller præposition, men som et præfiks. Og prælfikser skal i sagens natur indgå som en del af en helhed bestående af præfiks + kerne + suffiks + endelser.
Erik

erikthau er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.