Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En trist historie, synes jeg

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-08, 22:17   #1
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

En trist historie, synes jeg (oppdatert 24.05)

Denne historien fra hjekommunen min gjorde inntrykk på meg. Kortversjon: Iransk jente kommer til Norge og får bli siden hun risikerer forfølgelse fordi hun er lesbisk. Etter hvert blir hun forelsket i en mann og blir gravid. Mister oppholdstillatelsen fordi hun som lesbisk ikke skulle blitt forelsket i en mann, og skal sendes ut av landet.
http://www.dagbladet.no/magasinet/20...25/530500.html

Huff, jeg synes det er så trist, firkantet og brutalt.

24.05: http://www.dagbladet.no/magasinet/20...24/536080.html

Og like godt en samleside fra lokalavisa:
http://www.bygdeposten.no/modum/vahideh/

Sist redigert av Kaija : 24-05-08 kl 15:08. Årsak: Oppdatering 24.05
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 22:25   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En trist historie, synes jeg

Så godt Norge er. De venter til seks uker etter fødsel med å transportere ut nybakte mødre. Gode landet mitt.

Gammel 25-03-08, 22:26   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Så godt Norge er. De venter til seks uker etter fødsel med å transportere ut nybakte mødre. Gode landet mitt.

Ja, for de har så godt med psykiatrisk helsevern i Iran, altså. Ikke så bra som i Norge, men sikkert bra nok, og mor har sikkert råd til å se en psykolog der også... (Det er sikkert bare for moro skyld at hun har trengt et opphold på Modum Bad, sytekjerringa...)

Jepp, en blir stolt av å være norsk.

Og det ødela store deler av påskeaftenen min, etter å ha lest historien hennes i Magasinet. Jeg hadde vondt langt inn i sjela resten av dagen, og får lyst til å gråte ennå når jeg tenker på henne og familien hennes.

Gammel 25-03-08, 22:39   #4
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Så jævlig unødvendig.

Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-08, 23:37   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Det er en så utrolig tragisk sak.
Ei lita jenta har blitt født her i Norge og har inen rettigheter i det hele tatt.
Hun skal straffes sammen med moren fordi moren forelsket seg i dette tilfellet i "feil" kjønn. Hadde hun valgt å kalle det sæddoasjon så skulle hun egentlig få bli........

Hurra for Norge, 17. mai og olje og alt det derre der .................

Gammel 25-03-08, 23:39   #6
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Eg får heilt vondt når eg les slike historiar, og kvar einaste gong skjønnar eg nada av politikken her i landet; På den eine sida blir mennesker som heilt klart har behov for beskyttelse og hjelp, kasta ut. Mennesker som jenta i Magasinet her, eller folk som har vore fullt integrert i samfunnet, med jobb, skule, språk og vennar. Spelar ingen rolle for paragrafryttarane, ut skal dei.

På den andre sida reiser folk rundt omkring i Europa for å samle saman folk som vil flytte til Norge, fordi vi treng fleire folk, vi treng fleire hender i arbeidslivet. Er det berre eg som tykkjer det er ein logisk brist her?

Eg håpar berre at slike artiklar som det var vist til i hovudinnlegget, kan medføre auka fokus på at kva norsk politikk på dette området betyr, og gjere oss bevisste på at det er enkeltindivid sine liv og sjebnar det dreiar seg om her. Og sjølvsagt, at enkelte med makt og mynde tek til vettet og endrar vedtak om utkasting.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:08   #7
ILY
Multitasker

ILY sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Er så forbanna urettferdig og provoserende at jeg kjenner jeg blir het i toppen her jeg sitter!

Hurra for Norge!

Men vår kjære venn Mullah Krekar bor vel fortsatt godt og trygt i leiligheten sin i Oslo han,forbanna idioten!!

Gammel 26-03-08, 00:38   #8
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ILY, her.

Men vår kjære venn Mullah Krekar bor vel fortsatt godt og trygt i leiligheten sin i Oslo han,forbanna idioten!!

Ja, for han risikerer jo å bli forfulgt i hjemlandet, stakkar.

Gammel 26-03-08, 00:40   #9
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså.... lesbisk er lesbisk. Man er ikke lesbisk og forelsker seg i en mann. Noen må ha fått seg oppholdstillatelse på feil premisser? Eller?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:47   #10
TBM
Passiv

Standard

Lederen for nemda som tar avgjørelsene sier til Magasinet at "vi kan jo ikke ta i mot alle kvinnene som blir undertrykt heller" (tror dette dekker det han sa - jeg tar det på husken nå).

Tja, kanskje det kan være en måte å få disse landene til å bli et tryggere sted for kvinner?

Ved nettopp å la kjønnsdiskriminering gi oppholdstillatelse i vestlige land? Ville vi ikke da nettopp anerkjenne likestilling som en menneskerett?

Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 00:57   #11
Kaija

Kaija sin avatar

Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men altså.... lesbisk er lesbisk. Man er ikke lesbisk og forelsker seg i en mann. Noen må ha fått seg oppholdstillatelse på feil premisser? Eller?

Følelser og legninger er vel ikke bare svart hvite heller. Homo, hetero, bi og alt det andre er bare betegnelser. Jeg vil tro at en iransk kvinne ikke har fått den store opplæringen i hvilke alternativer som finnes. Har man bare opplevd å forelske seg i kvinner er det vel lett å tro at det er slik man er. Hva så om man blir forelsket i en mann senere? Det er følelser man ikke kan styre og bestemme over.

Gammel 26-03-08, 00:57   #12
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det? En ung kvinne opplever å bare ha vært forelsket i kvinner i et samfunn der de omtrent ikke oppholder seg med menn på en normal måte. Kommer til et friere samfunn og opplever at også menn kan være noe annet enn truende herskere.

Ikke det spor merkelig at man da finner ut at man er bifil.

Gammel 26-03-08, 00:57   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

på Kaija.

Gammel 26-03-08, 00:59   #14
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor det? En ung kvinne opplever å bare ha vært forelsket i kvinner i et samfunn der de omtrent ikke oppholder seg med menn på en normal måte. Kommer til et friere samfunn og opplever at også menn kan være noe annet enn truende herskere.

Ikke det spor merkelig at man da finner ut at man er bifil.

Nei jeg bare stiller spm til sexidentitetbyttet jeg. Og hva er risikoen for å bli
forfulgt i hjemlandet som hetrofil?

Jeg støtter ikke hjemsendelsen, men jeg ser jo hva de peker på.

Gammel 26-03-08, 01:00   #15
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei jeg bare stiller spm til sexidentitetbyttet jeg. Og hva er risikoen for å bli
forfulgt i hjemlandet som hetrofil?

Jeg støtter ikke hjemsendelsen, men jeg ser jo hva de peker på.

Ikke som heterofil. Men som nevnt har hun mens her begått to ting som er dødsstraff for.

Gammel 26-03-08, 01:01   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

... Og kom for seint til å si noe fornuftig, siden Kaija og Sitron sa det så fint for meg.

Uansett vil denne kvinnen ikke ha noe liv om hun blir sendt tilbake til Iran. A: hun er kjent som lesbisk i Iran. B: Hun har konvertert til kristendommen. C: Hun har giftet seg uten sin fars samtykke. D: Hun er gift med en kurder. Dersom han ble med på flyttelasset, ville de bli forfulgt begge to i den egenskap at mannen er kurder. E: Faren har sagt at dersom han ser henne igjen, vil han drepe henne, siden hun har vanæret familien.

Jepp - send henne for all del tilbake til Iran - hun sa hun var lesbisk, hun er det ikke mer!

Gammel 26-03-08, 01:01   #17
Joika
Pauset

Standard

Jeg burde kanskje lese artikkelen.. eller hva det nå er i den linken.

: orker ikke:

og

:vil være lite empatisk:

Gammel 26-03-08, 01:03   #18
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

.

Jepp - send henne for all del tilbake til Iran - hun sa hun var lesbisk, hun er det ikke mer!

Tror jeg ville vurdert filbytte igjen om jeg var henne.

Men nååååh må jeg legge meg.. dette er jo ikke en morsom tulletråd...

:listesegut:

Gammel 26-03-08, 01:05   #19
Kaija

Kaija sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Lederen for nemda som tar avgjørelsene sier til Magasinet at "vi kan jo ikke ta i mot alle kvinnene som blir undertrykt heller" (tror dette dekker det han sa - jeg tar det på husken nå).

Tja, kanskje det kan være en måte å få disse landene til å bli et tryggere sted for kvinner?

Ved nettopp å la kjønnsdiskriminering gi oppholdstillatelse i vestlige land? Ville vi ikke da nettopp anerkjenne likestilling som en menneskerett?

Jeg synes uttalelsene hans var skremmende. Fordi det er så mange kvinner som undertrykkes skal man godta at undertrykkelsen skjer? Det kan man jo overføre til andre galskaper i verden også. Hvorfor skal vi slippe inn politiske flyktninger, torturofre osv. I landene de kommer fra er det jo vanlig å ikke få si det man vil, eller å tortureres litt hvis myndighetene ikke liker deg. Og vi kan jo ikke ta imot alle heller. Nei, de får bare finne seg i at slik skal det være hos dem. -Eller er det bare undertrykkelse av kvinner vi skal godta fordi det er sånn?

Nei, nå snakker jeg rundt meg selv. Natta.

Gammel 26-03-08, 01:06   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Et av FNs tusenårsmål går på dette med kvinner og undertrykking. Flott å se at Norge bidrar.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.