Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nettlege rådet til abort

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-08, 00:19   #21
Ekorn
Studenten

Ekorn sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
Ekorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smartEkorn imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nettlege rådet til abort

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Festlig. En saksbehandler i lånekassa hintet også ganske kraftig om abort da jeg var helt fortvilet fordi hun (MEGET feilaktig) hadde sagt at jeg ikke hadde rett på fødselsstipend. "Du har nå ikke kommet særlig langt, ser jeg, så jeg skjønner ikke at du gidder å sette deg selv i denne situasjonen".

Noe lignende "anbefaling" fikk jeg av en rådgiver hos Amathea Hun sa rett ut at dette kom vi aldri til å klare, så abort var det eneste rette. Hun mente også at vi aldri i verden kom til å få noen statlig støtte eller støtte fra lånekassa. Hun mente at det beste var at hvis vi absolutt måtte beholde barnet, skulle jeg bare gi opp skoleplassen min, for og gjennomføre skolegang som gravid og etterhvert småbarnsforeldre var umulig. Var på kontoret hennes i ca. 10 minutter før jeg nermest sprang ut derfra. Helvettes kjerring. Kjenner jeg faktisk blir litt lei meg når jeg tenker på det, selv om det er snart tre år siden.

Ekorn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 02:24   #22
Michayla
Nysgjerrig

Michayla sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
Michayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smartMichayla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Før uke 5 av svangerskapet deler ikke mor og barn noen ting.I løpet av uke 5 dannes navelstrengen og fosterets blodomløp starter,hjertet begynner å slå.
Derfor er det høyst usikkert om alkohol har noe stor negativ effekt før uke 6.
Syntes dette var uhørt.

Jupp..

Jeg var redd for dette da jeg ble gravid (ikke planlagt)
Og hadde et par fyllekuler i løpet av de første 5 ukene.
Da jeg var hos en spesialist i fosterdiagnotistikk pga blødning(skrev det sikkert feil) var jeg ca 7 uker.

Fikk beskjed om å ta det HELT med ro ang.alkoholen da fosteret deler ikke blodbane med mor før ca 6/7 uke.

Så det skulle jeg ikke tenke på.

Ingen skader i hvertfall..

Han sa også at det er svært sjelden at et foster tar skade av et par fyllekuler i begynnelsen, men det er regelmessig/daglig er stor sannsynlighet for at skader oppstår-

´*•.¸(*•.¸Gutt 99-01 og 03¸.•*´)¸.•*´
Michayla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 02:29   #23
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes at en leges meninger skal være basert på en faglig vurdering, så enkelt er det. Jeg er ikke interessert i legens mening som privatperson - og det er det neppe noen andre som er heller, da hadde de nok heller snakket med en venninne. Nettopp derfor bør leger (og mange andre grupperinger) være varsom med å blande sine faglige utsagn med sine private.

Nå er det ikke uvanlig at basert på faglig vurdering kommer leger fram til forskjellige ting.
Hva han som privatperson måtte mene er egentlig likegyldig, men det kan jo påvirke han selvsagt.

Gammel 26-03-08, 08:44   #24
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Før uke 5 av svangerskapet deler ikke mor og barn noen ting.I løpet av uke 5 dannes navelstrengen og fosterets blodomløp starter,hjertet begynner å slå.
Derfor er det høyst usikkert om alkohol har noe stor negativ effekt før uke 6.
Syntes dette var uhørt.

Akkurat dette har de vel nå gått bort fra. At Alkohol i starten ikke har noen påvirkning på fosteret mener jeg.

Dette var en gjengs oppfatning for et par år siden.

Nå anbefaler de å unngå å drikke allerede før unnfangelsen.

Hva som er alkoholrelaterte skader har jo også endret seg og blitt langt mere omfattende. Det trenger ikke være FAS for å være alkoholrelatert.

Sansynlig er det en underraportering, fordi det blir å legge sten til byrden å fortelle foreldrene at barnas problemer er deres skyld.

Å mane til totalavhold og så si at det ikke har noe å si de første ukene blir litt feil i mine ører.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 08:59   #25
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Akkurat dette har de vel nå gått bort fra. At Alkohol i starten ikke har noen påvirkning på fosteret mener jeg.

Jepp - etanol er så fettløselig at det ikke trenger en delt blodbane for å passere over til barnet - det kommer seg over ved diffusjon gjennom lipidmembranen på cellene. I hvilken grad det passerer vet man derimot lite om, men at det kan gjøre det og i en grad også gjør det kan man si med stor grad av sannsynlighet.

Gammel 26-03-08, 09:03   #26
Slettet bruker
Passiv

Standard

Utrolig lite fintfølende, og et sjokkerende svar.

Jeg hadde selv noen skikkelige kuler når jeg var gravid med nr. 2. Oppdaget ikke svangerskapet før jeg var i uke 9. Jeg var bekymret, og snakket med legen min, som sa at hadde det oppstått noen alvorlige skader så tidlig, ville naturen ordne opp av seg selv.

Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 09:07   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

For øvrig synes jeg det har gått sport i å skylde på mor for hvert eneste problem et barn måtte få. Har man gjort noe / spist noe / drukket noe / sovet for lite / stresset for mye /spydd for mye /ammet for lite osv.osv. og barnet får problemer, er det helt og holdent mors skyld. Hvem sin skyld er det da når barn får problemer og mor ikke har gjort noe galt? Kanskje det er mor som lyver, og har holdt på med "forbudte" ting i all hemmelighet? Mors skyld er det uansett helt garantert.

Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 09:08   #28
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå er det ikke uvanlig at basert på faglig vurdering kommer leger fram til forskjellige ting.

Og den faglige vurderingen i akkurat dette tilfellet er: Ja, alkohol kan skade fostret, men per i dag vet man ikke nøyaktig hvilke mengder som må til. Man er heller ikke sikker på hva som kan regnes som senskader av alkohol. Dette er det riktige svaret. Synsing om man skal ta abort eller ikke på grunnlag av dette er, nettopp det: Synsing. Og synsing er bare personlige meninger.

Gammel 26-03-08, 09:08   #29
MorStine
*elsker ENGA*

MorStine sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Øvre Romerike
Blogginnlegg: 2
MorStine er populærMorStine er populærMorStine er populærMorStine er populær
Standard

Ja, jeg har vel også vært av de som ikke planla svangerskap, var ung og festet hardt... Fikk sjokk da jeg fant ut at jeg var på vei, hadde legen eller jordmor anbefalt abort den gangen kan det hende det ville blitt resultatet. Men heldigvis var det ingen som nevnte det, tiltross for at jeg fortalte om hvordan jeg hadde levd før jeg fant det ut.

Uhørt og ufølsomt synes jeg...

Gammel 26-03-08, 11:24   #30
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

For øvrig synes jeg det har gått sport i å skylde på mor for hvert eneste problem et barn måtte få. Har man gjort noe / spist noe / drukket noe / sovet for lite / stresset for mye /spydd for mye /ammet for lite osv.osv. og barnet får problemer, er det helt og holdent mors skyld. Hvem sin skyld er det da når barn får problemer og mor ikke har gjort noe galt? Kanskje det er mor som lyver, og har holdt på med "forbudte" ting i all hemmelighet? Mors skyld er det uansett helt garantert.

Meiner du verkeleg det du skriv her?

Sjølvsagt har det mykje for barnet å seie kva mor får i seg gjennom svangerskapet. Mor og barn deler jo blodomløp, og får dermed i seg det samme. Og å undergrave denne sanninga med å spissformulere problemstillinga så til dei grader som du gjer her synest eg faktisk er litt barslig.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 11:34   #31
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med røkla: Så lenge han ikke ble spurt om abort så er det ikke på sin plass å komme med det.

Det jeg reagerer egentlig mest på er at man tar sånne vanskelige ting over nettet og gir konkrete svar. Jeg synes han heller skulle nøyd seg med å si at det var en potensiell skade for barnet og at hun burde oppsøke fastlegen sin.

Gammel 26-03-08, 11:35   #32
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner hva du mener, at det har blitt litt sånn. Men når det gjelder føtalt alkoholsyndrom så er det jo mor sin feil.

Gammel 26-03-08, 11:36   #33
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig, la oss heller begynne å skylde på far! Far bør avstå fra all alkohol i svangerskapet!

Gammel 26-03-08, 11:37   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det jeg reagerer egentlig mest på er at man tar sånne vanskelige ting over nettet og gir konkrete svar. Jeg synes han heller skulle nøyd seg med å si at det var en potensiell skade for barnet og at hun burde oppsøke fastlegen sin.

Ja, og eg synest det er eit kjempepoeng at mange bruker svar frå slike forum til sjølvdiagnostisering og som vurderingsgrunnlag i eigne vanskelege og liknande situasjonar. Også for deira del er det viktig å understreke at slike spørsmål ikkje har eit fasitsvar, og at ein bør ta personleg kontakt med ein lege.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 11:54   #35
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Far bør avstå fra all alkohol i svangerskapet!

Det er det minste en vordende far kan gjøre. Solidaritet!

Gammel 26-03-08, 11:58   #36
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Han der er helt tulling.. Jeg har lest mange svar han kommer med. Noen ganger kommer han ikke med et svar engang, bare luller seg borti et eller annet..

Offentlig henrettelse!

Gammel 26-03-08, 11:59   #37
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Ja, og eg synest det er eit kjempepoeng at mange bruker svar frå slike forum til sjølvdiagnostisering og som vurderingsgrunnlag i eigne vanskelege og liknande situasjonar. Også for deira del er det viktig å understreke at slike spørsmål ikkje har eit fasitsvar, og at ein bør ta personleg kontakt med ein lege.

Nettopp. I tillegg så blir det jo generelle uttalelser som kanskje ikke passer i det hele tatt på det konkrete tilfellet som pasienten snakker om. Og jeg synes det er kjemperart at enkelte leger tør å gjøre det. Jeg mener, alle som har kjørt legevakt vet hvor forskjellig det man får høre på telefonen kan være fra det som faktisk møter deg.

Gammel 26-03-08, 12:00   #38
Henriette
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2008
Henriette har et hav av muligheter foran seg
Standard

helt sinnsykt at slik er mulig og si

Henriette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-08, 12:00   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Superior, her.

Offentlig henrettelse!

Neinei, man må ikke være så blodtørstig! Jeg foreslår offentlig buksevann jeg.

Gammel 26-03-08, 12:05   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det er det minste en vordende far kan gjøre. Solidaritet!

Neeh, narkotika, derimot ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:44.