|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Studenten
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nettlege rådet til abort
Noe lignende "anbefaling" fikk jeg av en rådgiver hos Amathea |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#23 |
|
er grønn og fin.
|
Nå er det ikke uvanlig at basert på faglig vurdering kommer leger fram til forskjellige ting.
|
|
|
#24 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Jepp - etanol er så fettløselig at det ikke trenger en delt blodbane for å passere over til barnet - det kommer seg over ved diffusjon gjennom lipidmembranen på cellene. I hvilken grad det passerer vet man derimot lite om, men at det kan gjøre det og i en grad også gjør det kan man si med stor grad av sannsynlighet.
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Nettlege rådet til abortUtrolig lite fintfølende, og et sjokkerende svar. |
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Nettlege rådet til abortFor øvrig synes jeg det har gått sport i å skylde på mor for hvert eneste problem et barn måtte få. Har man gjort noe / spist noe / drukket noe / sovet for lite / stresset for mye /spydd for mye /ammet for lite osv.osv. og barnet får problemer, er det helt og holdent mors skyld. Hvem sin skyld er det da når barn får problemer og mor ikke har gjort noe galt? Kanskje det er mor som lyver, og har holdt på med "forbudte" ting i all hemmelighet? Mors skyld er det uansett helt garantert. |
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Og den faglige vurderingen i akkurat dette tilfellet er: Ja, alkohol kan skade fostret, men per i dag vet man ikke nøyaktig hvilke mengder som må til. Man er heller ikke sikker på hva som kan regnes som senskader av alkohol. Dette er det riktige svaret. Synsing om man skal ta abort eller ikke på grunnlag av dette er, nettopp det: Synsing. Og synsing er bare personlige meninger.
|
|
|
#29 |
|
*elsker ENGA*
|
Sv: Nettlege rådet til abortJa, jeg har vel også vært av de som ikke planla svangerskap, var ung og festet hardt... Fikk sjokk da jeg fant ut at jeg var på vei, hadde legen eller jordmor anbefalt abort den gangen kan det hende det ville blitt resultatet. Men heldigvis var det ingen som nevnte det, tiltross for at jeg fortalte om hvordan jeg hadde levd før jeg fant det ut.
|
|
|
|
#30 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Meiner du verkeleg det du skriv her? |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Nettlege rådet til abortJeg er enig med røkla: Så lenge han ikke ble spurt om abort så er det ikke på sin plass å komme med det.
|
|
|
#32 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg skjønner hva du mener, at det har blitt litt sånn. Men når det gjelder føtalt alkoholsyndrom så er det jo mor sin feil.
|
|
|
#33 |
|
Ringskrømt
|
Enig, la oss heller begynne å skylde på far!
|
|
|
#34 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Ja, og eg synest det er eit kjempepoeng at mange bruker svar frå slike forum til sjølvdiagnostisering og som vurderingsgrunnlag i eigne vanskelege og liknande situasjonar. Også for deira del er det viktig å understreke at slike spørsmål ikkje har eit fasitsvar, og at ein bør ta personleg kontakt med ein lege. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Etylbarbital
Det er det minste en vordende far kan gjøre. Solidaritet!
|
|
|
#36 |
|
Tilpasser tittel
|
Sv: Nettlege rådet til abortHan der er helt tulling.. Jeg har lest mange svar han kommer med. Noen ganger kommer han ikke med et svar engang, bare luller seg borti et eller annet..
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
Nettopp. I tillegg så blir det jo generelle uttalelser som kanskje ikke passer i det hele tatt på det konkrete tilfellet som pasienten snakker om. Og jeg synes det er kjemperart at enkelte leger tør å gjøre det. Jeg mener, alle som har kjørt legevakt vet hvor forskjellig det man får høre på telefonen kan være fra det som faktisk møter deg.
|
|
|
#38 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
Sv: Nettlege rådet til aborthelt sinnsykt at slik er mulig og si |
|
|
|