Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lik lønn for likeverdig arbeid, sykepleiere vs. ingeniører

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 14:13   #21
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lik lønn for likeverdig arbeid, sykepleiere vs. ingeniører

Begynnerlønna mi som avdelingsingeniør med mastergrad var forøvrig på 270 000 for fire år siden. Den har sikkert økt siden da, men at den skal ligge så utrolig mye over den reelle lønna til en sykepleier finner jeg vanskelig å tro. Jeg savner konkrete tall i den artikkelen det var linket til, det hadde vært interessant å se hvor stor forskjellen egentlig er.

Gammel 27-03-08, 14:18   #22
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kjære bina.
Dette vet jeg faktisk ganske mye om, og jeg vet utmerket godt at det finnes kommunalt ansatte ingeniører som jobber skift. Jeg har dog aldri påstått at ALLE gjør det.

Og les det jeg skrev i forrige innlegg en gang til, er du snill.
Det er overhodet INGEN som påstår at ingeniørenes lønnsnivå skal settes ned til sykepleierenes. Det er sykepleierene som skal økes.
Og som jeg påpekte; Det er fortsatt en utmerket åpning i tariffavtalene for å ta i bruk lønn som virkemiddel i rekrutteringen.

Det er GRUNNLØNNEN som er diskusjonstemaet. Om man må ut med 100 000 mer for å få en avd.ingeniør, så kan man fortsatt gjøre det uten at alle avd.spl. skal få det samme.

Og hvor skal pengene komme i fra, da? Skjønner du ikke at pengene må hentes fra et sted?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 14:25   #23
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her får jeg alle illusjoner revet av meg. Jeg trodde jeg var blodrød, men det er jeg altså ikke. Jeg også mener at kommunen må forholde seg til det private næringslivet når de setter lønn. Hadde alt vært offentlig hadde det vært en annen sak. Jeg er helt enig i at det å ha personalansvar for 19 stykker vanligvis lønnes høyere, ofte er det jo personalansvar som lønnes, ikke faglig dyktighet.

Gammel 27-03-08, 14:26   #24
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aprilsnarr?

Skal man ha lik lønn for like lang utdannelse? Lik lønn for likt arbeid kan jeg forstå, men dette blir å trekke "likt arbeid" litt langt for meg. Og litt langt bort fra sporet..... Hvordan kommer man fram til hvem som har "like viktig arbeid"? Alle som jobber har jo en viktig jobb vil jeg tro, ellers kunne man jo bare lagt ned stillingen .

Hvordan i alle dager skal man gennomføre dette i praksis? Alle med like lang utdannelse får samme lønn, uansett hvor de begynner innenfor staten/kommunen? Slutt med lønnsforhandlinger og resultatbasert lønn? Etter et år så øker man med x antall kroner, uansett hva man gjør og hvor godt man gjør det. Mange som har lyst til å jobbe i det offentlige da etter hvert.....

Jeg synes det er kjempeflott at folk kjemper for høyere lønn, men jeg synes man skal argumentere med sin egen viktighet, ikke med at andre som har andre jobber tjener mer. Det er i grunnen fullstendig irrelevant, om man ikke ønsker en kommunistisk stat der alle tjener det samme.

Gammel 27-03-08, 14:30   #25
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Og hvor skal pengene komme i fra, da? Skjønner du ikke at pengene må hentes fra et sted?

Det handler om prioriteringer. Kommunene kan, hvis kommunene vil.
Så innmari dårlig står det faktisk ikke til.

Gammel 27-03-08, 14:39   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Skal man ha lik lønn for like lang utdannelse? Lik lønn for likt arbeid kan jeg forstå, men dette blir å trekke "likt arbeid" litt langt for meg. Og litt langt bort fra sporet..... Hvordan kommer man fram til hvem som har "like viktig arbeid"?

Jeg vil anta at man vil basere seg på tariffavtalen. Den har jo et helt kapittel om stillingskoder og hvem som rapporterer til hvem/hva etc; og således skiller den jo mellom de som innehar lederstillinger og ansvar i så måte.
Man må selvsagt ha alle fakta på bordet når man vurderer to stillinger opp mot hverandre, i hvert fall når man ser på ulike stillingstyper (som i HI).

I utgangspunktet skiller man jo, som jeg har nevnt tidligere, ikke mellom utdannelse i tariffavtalen. Den bryr seg faktisk ikke om hvilken utdannelse du har heller. Derimot går det på hva stillingen setter krav til. (Hvilket forhåpentligvis blir endret nå.)

I tillegg vil det jo ha stor betydning for hvilket kapittel stillingen ligger i, kap. 5. har f.eks. bare lokale forhandlinger, mens kap. 4. har sentrale forhandlinger som utgangspunkt. I sistnevnte kapittel, forhandler man gruppevis, dvs. at man kan gi X i lønnsforhøyelse til f.eks. hjelpepleiere, Y til sekretærer osv.

De aller fleste ingeniørene ligger uansett i kapittel 5, hvor man forhandler lokalt og enkeltvis. Der kan man fortsatt få resultbasert lønn, om man vil.

Gammel 27-03-08, 14:59   #27
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Lurer på om dette vil få konsekvenser for staten? Der ligger så vidt jeg kan se avdelingsingeniører med 3-årig utdannelse i lønnstrinn 32-48, mens avdelingssykepleiere har lønnstrinn 43-58. Det vil vel i så fall si at avdelingsingeniørene skal opp i lønn i staten, mens avdelingssykepleierne skal opp i lønn i kommunene?

Gammel 27-03-08, 15:01   #28
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Det er ikke sikkert Miromurr. Siden Staten fortsatt opererer med lønnstrinn, og at den skiller på stillingskodene fra starten av.
Men det er jeg usikker på, altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:05.