|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?
Jeg er skuffa sjøl. Jeg synes fjasejuntaen bør arrangere en intervention (eller hva det nå heter på norsk).
|
|
|
#62 |
|
Mother of Dragons
|
Kanskje. Buksehumor er jo veldig artig, våt buksehumor sikkert enda artigere. Om jeg slipper en promp og sparker en puddel i tillegg så blir det bra.
|
|
|
#64 |
|
Kidding, right?
|
Du glemte Tollvesenet.
|
|
|
|
#65 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Et spørsmål om denne tollen;
|
|
|
#66 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Toll betales bare på noen varer. Men ja, hvis varen er tollpliktig så betaler man både moms og toll av hele varens beløp PLUSS fraktbeløpet. For det er jo så logisk lissom.
|
|
|
|
#67 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Begriper ikke det der, altså. Nå har jeg shoppet på ebay litt og ender opp med å betale toll på frakten også. Ufattelig.
|
|
|
#68 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Det er om å holde seg under 200 kr. Og da er det bare varen som teller. Men kjøper man noe som etter valutaomregning kommer på 201 kr, så betaler man både moms, eventuell toll OG fortollingsgebyr av hele beløpet, altså 201 kr PLUSS frakten.
|
|
|
|
#69 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Nei, de på tollvesenet overser GLATT om det er gave. Jeg har fått flere ting tilsendt som de har merket som gave og jeg har likevel betalt toll på det fordi de har oppgitt verdien på den lille lappen.
|
|
|
#70 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Tollerne overser ikke om det er en gave, men gaver må ut fra definisjonen som benyttes være sendt av privatpersoner. I de fleste tilfeller vil jo enkel visuell inspeksjon avsløre om det er tilfelle eller ikke; man ser jo gjerne om en pakke kommer fra et samlebåndssystem eller ikke. I tillegg kan man gjerne se det på avsender. Tollere er neppe mye dummere enn andre. Noen butikker lyver jo på verdien, og da får man stort sett (ulovlig) undratt skatten. Men det har jo også vist seg at det kan slutte å virke etter hvert for butikker som leverer mange forsendelser med ulovlig merking til Norge. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Jeg betalte toll for en pakke merket som gave som inneholdt brukte barneklær og var pakket i en skoeske med brun tape rundt!
|
|
|
#72 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var vel 25% mva du betalte, og ikke 10,7% toll (det er forskjellige skatter)? |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Det sto nå toll på hentelappen jeg fikk og ingenting om mva. Forenklet toll-et-eller-annet. Avsender var privat og har vært det hver gang jeg har kjøpt fra ebay.
|
|
|
#74 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Var det en "storsender" så var kanskje navnet på fy-fy-listen til tollvesenet. Eller hvis det var en kvittering eller faktura oppi - de åpner oftere og oftere og inspiserer, og da blir det jo selvfølgelig ikke lenger oppfattet som gave hvis det er en faktura oppi...
|
|
|
|
#75 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?De brukte klærene mener jeg var merket med £20 og gave, forpakningen var heller ikke åpnet, så det er jo mulig det er en storsender, men hun hadde ikke ebaybutikk og ikke så mye ting til salgs. Jeg vet ikke, syns bare det er merkelig at de er så strenge, de var det ikke før. Jeg mener; toll på brukte klær, det er jo helt horribelt.
|
|
|
#76 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Norske nettbokhandlere med engelsk fiction?Det er helt sinnsykt. Gleder meg til neste gang min søster sender meg noe jeg har glemt hos henne i utlandet, må sikkert betalte toll da også. Av mine egne, brukte ting.
|
|
![]() |
|
|