Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Ordbruk i vitenskapelig artikkel

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 22:36   #61
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ordbruk i vitenskapelig artikkel

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Spør ikke meg, jeg trodde det. Og jeg spurte kona, som jeg alltid gjør når jeg lurer på noe. Så alt er hennes skyld hvis det er feil.

Jeg har alltid rett når det gjelder parenteser.

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 22:37   #62
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg har alltid rett når det gjelder parenteser.

Er det noe man kan putte i CV-en, tro?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 22:38   #63
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Offentlige samlinger er som regel museer og universiteter. Mindre dyr har de i skuffer slik du beskriver, større dyr er utstoppede og står i skap, noen tar man avstøpninger av, noen tar man genetiske prøver av, noen tørkes og andre fryses ned.

Når du beskriver en art trenger du bare å lagre ett eksemplar: typen. Alle andre i arten må da være lik typen for å tilhøre arten. Eneste måten å få til det på uten å skape diskusjon er å klone den. Ideelle eksemplarer finnes ikke.

Av og til bommer de litt når de beskriver arten og lagrer en type som egentlig ikke tilhører arten. Da er det typen som har forrang over beskrivelsen. Hvis man f.eks. beskriver arten hvitveis, og lagrer en blåveis som type, så blir blåveisen hetende hvitveis for all framtid. Hvitveisen må få et annet navn. Hvis blåveisen er beskrevet som blåveis tidligere, blir navnet hvitveis novum nudum: navnet er tapt for all framtid og kan ikke brukes til noe annet.

Gammel 27-03-08, 22:40   #64
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Er det noe man kan putte i CV-en, tro?

Jeg synes å huske at jeg har skrevet noe lignende i en jobbsøknad en gang.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 22:40   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Av og til bommer de litt når de beskriver arten og lagrer en type som egentlig ikke tilhører arten. Da er det typen som har forrang over beskrivelsen. Hvis man f.eks. beskriver arten hvitveis, og lagrer en blåveis som type, så blir blåveisen hetende hvitveis for all framtid. Hvitveisen må få et annet navn. Hvis blåveisen er beskrevet som blåveis tidligere, blir navnet hvitveis novum nudum: navnet er tapt for all framtid og kan ikke brukes til noe annet.

Et klassisk eksempel på at når kartet ikke stemmer med terrenget, så må terrenget endres.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-08, 23:29   #66
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå viste det seg jo at de fleste her ser ut til å være enige med meg i at man ikke kan bevise noe om hvite (og langt mindre svarte) svaner verken fra et kjemisk, filosofisk, lingvistisk eller zoologisk perspektiv.

Så hva tenker dere at vi egentlig kan bevise vitenskapelig en gang for alle her i verden?

(Takker forøvrig for oppklaring om bruk av punktum i paranteser, da dette er noe jeg alltid har lurt på.)

Svar

Emneord
svaneforskning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:07.