Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Erfaringer med snowboard til toåringer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 10:42   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Erfaringer med snowboard til toåringer?

Jeg legger den her jeg, er redd jeg ikke får tak i alle under sport eller barneutstyr!

Lille B har nettopp fyllt 2 år, han er 95 cm lang og vi lurer litt på å la han prøve seg på snowboard i vinter. Bare lek, ikke noe press.

Men hvor langt brett bør han ha, og finnes det i det hele tatt til så små barn?

Det er sambo som er snowboardentusiasten, men tenkte at hvis jeg lærer meg det sammen med Lille B så kan det jo bli ganske gøy.

Erfaringer, anyone?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 10:45   #2
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med snowboard til toåringer?

Jeg synst han virker litt liten til å prøve seg på det,
men jeg har jo sett mange små rå-kjørere med snowbord i bakken da

Står ikke på snowbord selv, så kan egentlig ikke uttale meg
Men ville nok ventet ett år til (uten at jeg har belegg for å si det heller...)

Gammel 08-11-06, 10:49   #3
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kan ikke tenke med å binde sammen føttene i en retning for å kjøre i an annen. Det er ikke "normalt".
Men gutten kan jo fint få prøve seg, det blir nok en del knall og fall. Kan han stå på ski?

Gammel 08-11-06, 10:49   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke tenkt til å sende han utfor bakken, jeg har heller ikke tenkt til å tvinge han på noen som helst måte. Bare presentere han for brettet, leke med det nærmest på flata og se om han har noen interesse sammen med oss voksne. Ser i grunn ikke forskjellen på det og andre vinterleker?

Er det ingen interesse, venter vi et år.

Greia er at det er omtrent like "billig" (dyrt) å kjøpe utstyr som å leie, men det fordrer jo at han kan bruke samme brett til neste år hvis det nesten ikke blir brukt i år.

Ole Brumm: Hvorfor syns du han er for liten, forresten? :nysgjerrig:

Gammel 08-11-06, 10:52   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Jeg kan ikke tenke med å binde sammen føttene i en retning for å kjøre i an annen. Det er ikke "normalt".
Men gutten kan jo fint få prøve seg, det blir nok en del knall og fall. Kan han stå på ski?

Nei, han kan ikke stå på ski. Men metodene man bruker for å svinge, komme seg framover osv. er radikalt forskjellige fra et brett til et par ski, så det har i grunn ingenting å si.

Har forresten tenkt til å ønske meg langrennski til både han og meg til jul, så kan vi prøve oss der også. Men ikke slalåm, det har verken jeg eller sambo interesse av og vil dermed bli vanskelig å følge opp.

Jeg føler meg tryggere med begge bena på samme brett enn når de kan gå i alle retninger.

Knall og fall blir det jo på eventuelle ski også.

Gammel 08-11-06, 10:55   #6
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenke bare at det må være lettere å lære å gå på ski. En to-åring har ikke så god balanse. Men som sagt, jeg er ikke noen snowboardfan.
Hvis du synes han kan få prøve seg, er det ok for meg. Det kan jo hende han mestrer det.

Gammel 08-11-06, 10:57   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hvis du synes han kan få prøve seg, er det ok for meg. Det kan jo hende han mestrer det.

Og gjør han ikke det så gjør det ingenting, så lenge han har det gøy.

Gammel 08-11-06, 10:59   #8
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Standard

Ja, det er jo hovedsaken. Det skal være gøy.

Gammel 08-11-06, 11:01   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ole Brumm: Hvorfor syns du han er for liten, forresten? :nysgjerrig:

Det var med tanke på å feste føttene slik at han mister sin naturlige gange (kontra langrenn).
Men dersom han "bare" skal sitte på det og leike med det uten å stå fast om du skjønner, så vil han nok få det like gøy med ett brett som med akebrett. Det var bare den ubevegeligheten jeg tenkte på. Men dersom du kjøper ett brett som skal ha når han er tre, som han leker med i år, kanskje det går bra
Om han liker det eller ikke er vanskelig å finne ut før man har prøvd uansett

Gammel 08-11-06, 11:02   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet ikke hva som fins, jeg har ikke introdusert snowboard til guttene mine enda (5 og 3 år). Mest fordi jeg har sett på det som vanskelig å ta med begge små i bakken alene, men også fordi eldstemann (som var 4 i fjor vinter) ikke hadde lyst. Han syns det er skummelt nok å kjøre fort på akebrett. Derfor har de kun langrennski. Jeg tror det fins noen "lekevarianter" av snowboard i lekebutikker, som sikkert er bra nok for småbarn som skal prøve seg.

Nå har jeg googlet litt og ser at det anbefales fra ca 4 års alder, eller fra 6 års alder.

Sitat:

När kan barn börja lära sig åka snowboard?

Det finns ingen som kan sätta en exakt åldersgräns för hur gammal barnet skall vara innan det kan börja åka snowboard. Det är dock en fördel om barnet redan lärt sig åka skidor (lös häl) innan de provar snowboard. Barnen har då kommit i kontakt med snön, lärt sig hålla balansen när det glider under fötterna och tränat sina muskler så att de orkar reda sig upp vid ett fall. Vid 6-7 års ålder är barnet moget för att åka på en ordentlig utrustning. Innan dess har de inte kapacitet att utnyttja den utrustning som vi rekommenderar i denna folder. Vid den åldern har de också nått den intellektuella mognaden att de kan ta emot vägledning från en instruktör. Vi rekomenderar en snowboardlektion i början.
Vill barnet åka snowboard innan de uppnått denna ålder kan man köpa en billig snowboard i plast eller glasfiber. Några saker man då bör tänka på är att:

• Barnet ska kunna använda sina vanliga vinterskor.
  • Bindningarna bör vara så enkla att barnet med lite träning kan ta på och av sig utrustningen själv.
  • Åkningen bör ske i en backe som inte är pistad eftersom utrustningen inte är anpassad för det.
  • Liftåkning är uteslutet.

Gammel 08-11-06, 11:05   #11
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Hvor: Oslo
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Ja det finnes små snowboard brett, men jeg er litt usikker på om det blir for stort og tungt til en 2 åring. Philip fikk brett og gikk på kurs i fjor vinter, da var han 4 år, han var minst på kurset og måtte ha mye hjelp, men klarte da etterhvert å komme ned bakken på egenhånd. Vi antar at det blir kurs nå igjen . I begynnelsen syns han det var gøy, men så ble han litt misunnelig på de som gikk på slalomkurs (samme bakken).

Vi har også gått på langrenn kurs siden han var 2,5 år. Det tror jeg er vedlig bra for å opparbeide balanse. Det blir nok ikke eget langrenn kurs i år siden begge barna går på allidretten og det vil bli andel langrenn gåing der,

Gammel 08-11-06, 11:08   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Takk for nyttig info, Magica. Kan jeg spørre hvor du har funnet det?

Alle de siste punktene er jo noe vi har sett på som en selvfølge nå som han er så liten. Det er jo tross alt ikke snakk om å dytte han utfor i Tryvannskleiva og la det stå til.

Men vi ser hvor stor interesse han har av våre skateboard selv om han sitter på dem mest, så hvorfor ikke la han prøve seg?

Gammel 08-11-06, 11:11   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Beklager, jeg glemte å legge ut linken!

http://www.frilufts.se/tips/snowboard.html

Jeg syns selvfølgelig at han må få lov til å leke med snowboardet, det er sikkert bare moro for han.

Gammel 08-11-06, 11:11   #14
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Jeg har erfaring med en 2-åring på slalomski. Snuppa mi ble satt på prøve 14 dager før 2-årsdagen. Hun har alltid vært tidlig ute motorisk sett. Hun klarte å stå på skiene, og vi hadde sele på henne. Hun klarte også å stå litt alene, men balansen var ikke den beste.
Mens jeg holdt på fikk jeg tips av en skilærer om å trene på å samle skiene og ploge. Jeg forklarte at det var første turen, og at hun bare var 2 år. Han ble overrasket og sa at man ikke kunne forvente prestasjoner før 3-4 års alder. Men det var bare fint at de fikk leke med ski.
Vi hadde flere turer i fjor vinter, og hun ble flinkere for hver gang. Vi gleder oss til å stå på ski igjen denne vinteren også.

Når det gjelder utstyr til poden din i liten nok størrelse, så ville jeg kanskje sett på en lekebutikk. Reis på et skisenter som har rullebånd - det synes småtassene er storveis.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 11:13   #15
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Det er jo tross alt ikke snakk om å dytte han utfor i Tryvannskleiva og la det stå til.

Jeg ser det for meg

Gammel 08-11-06, 11:18   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Jeg ser det for meg

Grøss og gru.

Minner meg om min første tur på akebrett. Jeg husker den selvfølgelig ikke selv, men mamma har fortalt. De hadde ikke noe erfaring med akebrett og barn egentlig, og satte meg på brettet og dyttet meg utfor mens de sto igjen på toppen. De fikk litt panikk når akebrettet ikke stoppet på den flata de regnet med at det kom til å stoppe.

Gammel 08-11-06, 11:21   #17
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eldstejenta fikk snowboard i fjor. Da var hun 3 år. Hun er kjempeflink og syns det er veldig morsomt. Unger har veldig god balanse og lærer fort. Jeg ser heller ikke forskjellen på dette og andre vinteraktiviteter. Hun syns f.eks ski er mye vanskeligere for da sklir bena i ulike retninger.
Vi kjøpte brett til 300 kr på leketøysbutikk. Funker som krutt.

Sist redigert av Myrsnipa : 20-11-06 kl 07:39.
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 12:39   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns også ski er mye vanskeligere og tror egentlig det med balanse er en vanesak. Her i skandinavia har vi lange kulturelle bånd til ski, og derfor vil det være lettere for de fleste foreldre å lære bort.
Jeg syns f. eks. det er lettere å kjøre skateboard enn rulleskøyter, rett og slett fordi jeg har mer erfaring.

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vi kjøpte brett til 300 kr på leketøysbutikk. Funker som krutt.

Sånn type Toys'r'us f. eks?

Hvor har dere kjørt med henne?

Sist redigert av Tallulah : 20-11-06 kl 09:20.
Gammel 08-11-06, 13:02   #19
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Hvor: Oslo
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Vi kjøpte ordentlig brett i en snowboard shappe på majorstua, og det passer i hvertfall denne sesongen også, kanksje neste også. Betalte vel rundt 1000 kr for brett og støvler, og fikk vite at vi nesten kunne selge det på for det samm på bruktmarkedet.

Er barnet liten ville jeg nok anbetfalt som myrsnipa å kjøpe ett lekebrett siden dette nok er lettere å styre.

Snowboard kurs i tommykleiva hvor Philip går starter fra 4 år.

Gammel 08-11-06, 13:30   #20
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Standard

Grøss og gru.

Minner meg om min første tur på akebrett. Jeg husker den selvfølgelig ikke selv, men mamma har fortalt. De hadde ikke noe erfaring med akebrett og barn egentlig, og satte meg på brettet og dyttet meg utfor mens de sto igjen på toppen. De fikk litt panikk når akebrettet ikke stoppet på den flata de regnet med at det kom til å stoppe.

Oj skummelt, men du er jo her så da gikk det vel bra

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.