|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julJeg må si jeg syns folkj er idioter som sitter ved et bord og later som de liker mat, pga misforstått høflighet. Jeg har ikke ord for å beskrive for dumt jeg finner det, at voksne mennesker ikke TØR å si at de ikke liker et produkt. Feigt!
![]() |
#2 |
frakoblet
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Feigt?
![]() |
#3 |
Epikur
|
Ikke fordi man ikke TØR. Fordi man er høflig og tar hensyn til den som har vært på kjøkkenet halve dagen. Jeg ville ikke sett på deg som modig om du usjet og æsjet, jeg ville sett på deg som dårlig oppdratt, ufølsom og uhøflig.
![]() |
#4 |
Ringskrømt
|
Jeg synes det er stor forskjell mellom å bli tvunget til å spise noe som barn, og få servert noe man ikke liker som voksen. Det er ingen som tvinger maten i deg, så traumene fra barndommen må du nesten legge til sides. Jeg er personlig veldig "småspist" (er ikke det et mye penere ord enn kresen så vet ikke jeg), men jeg har aldri forlangt noe ekstra, ikke tar jeg med egen mat heller. Jeg vet at sannsynligheten for å bli servert noe jeg ikke liker er stor, men jeg har aldri vært borti et middagsseLskap hvor jeg ikke har likt noe. Jeg er en stor fan av tilbehør, og spiser derfor det som passer meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
godt brukt
|
Ja det går heller an å forsyne seg litt forsiktig og heller ta mer dersom man finner ut at man liker det. Og så kan en jo spise litt før man kommer, om en er redd for ikke å bli mett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er helt uenig. Tror det er ganske universelt å spise det en får servert med en høflig mine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
*he* *he* Jeg spiser heller ikke mat jeg direkte misliker. Ikke på restaurant, ikke på besøk, ikke hjemme. Men jeg finner alltid noe jeg kan spise. Om ikke annet kan man gjøre som toåringen min og spise bare pasta.
![]() |
#8 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() |
#10 |
Borte
|
Kjære vene da! Hvis det er noe man absolutt ikke liker så kan man vel la det ligge igjen. Hvor ofte får man servert et måltid som utelukkende består av ting man ikke liker? Jeg har i grunnen ikke ord for hvor lite voksen jeg syns du er. Barnslig!
![]() |
#11 |
sasiltranopogol
Hvor: sammen med 538.410 andre
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julUps, her var det virkelig blitt diskusjon!!
![]() |
#12 |
Epikur
|
Joda, sikkert, så lenge du er sikker på at ingen blir støtt av det.
![]() |
#13 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror at jeg iallefall vill snakket med mannen min, og hvis han var enig ville jeg ha spurt svigermor om det var greit. Spesielt siden de hadde med mat til dere, da er det jo nesten blitt en familietradisjon da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julAngående å ikke like mat: Nå er jeg gravid og sær akkurat nå, men det er jo mulig noen har det sånn med enkelte mattyper bestandig, som jeg nå har med laks: Det er skrekkelig ufyselig og jeg vemmes bare ved tanken. Å spise det blir så kvalmende at det virkelig vile ødelagt matgleden min og mitt velvære om jeg måtte spise det i et middagsselskap. Hvis man får forsyne seg selv (det er vel vanligst?) så er det jo ikke noe problem: Man tar masse poteter, grønnsaker, saus, en biiiiitteliten laksebit som man kan mose forsiktig i stykker og la bli borte, og spiser det man liker, ganske enkelt.
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Det er egne regler for gravide. Definitivt. Akkurat som det er egne regler for små barn. (Uten sammenligning forøvrig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Yes, we can!!
|
Den gangen jeg var vegetarianer så varierte det litt hvordan jeg informerte. For jeg kunne jo alltid spise NOE. Og jeg var redd for at hvis jeg sa at jeg var vegetarianer så ville vertsskapet føle seg forpliktet til å lage til noen ekstragreier for meg, og det syns jeg var unødvendig. Jeg spiste ris og grønnsaker og saus og forrett og dessert og syns det var helt greit. Og så spiste jeg jo fisk og hvis det ble VELDIG rart å la være, av og til litt kylling. En meeeget pragmatisk vegetarianer, med andre ord.
![]() |
#17 |
Hertuginne
|
Skal jeg i fine middagsselskaper så gir jeg som oftest beskjed på forhånd om hva jeg tåler og ikke, og om jeg har av en eller annen grunn glemt det, spiser jeg det jeg kan og lar resten være. Og så forklarer jeg til vertskapet årsaken og prøver å gjøre minst mulig ut av det. Man kan alltid spise tilbehør, og som oftest er forrett eller hovedrett noe som jeg kan spise, og da er det jo ikke noen krise. Dessert går jo uansett ned på høykant, så sulten er jeg jo ikke.
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
For å presisere litt: dette tenkte jeg i forbindelse med mindre, mer intime selskaper, der det for eksempel er invitert fire–fem stykker. Er man invitert i bryllup eller større selskap, og ikke ønsker at vertskapet skal lage spesiell mat til seg, så synes jeg det er uproblematisk å bare la det man ikke kan spise ligge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Dårlig husmor
|
Gravid eller ikke så har jeg ingen problemer med å la mat ligge igjen på tallerkenen når andre har forsynt meg. Om det er laksen eller poteten som ligger igjen spiller da ingen rolle. Det hadde jeg glatt gjort også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Sær og kresen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julJeg begynner å innse at jeg er altfor snill mot svigerfamilien; jeg lager alltid det jeg regner med at de kan like når de kommer hit. Ikke sånt som jeg/vi liker, og kunne tenke meg å lage. Og de har et *litt* begrenset repertoar. (Svigerfar er vel en slags motsatt muslim for han spiser nesten utelukkende svinekjøtt.
![]() |
Emneord |
klassiker |
|
|