|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
WF: Isbjorn
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er dette barnehagens oppgave?Om et barn begynner å bli overvektig, er det da barnehagen eller helsesøster som skal ta opp dette med foreldrene?
![]() |
#3 |
Flax
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg klarer ikke helt å se hvilken rolle barnehagen skulle ha i dette, annet enn å følge anvisninger fra foreldrene i forhold til kosthold etc.
![]() |
#4 |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Barnehagen skal jo ta seg av barnet ellers, hvorfor ikke bry seg når det gjelder det fysiske? Om man ser at barnet sliter med å henge med de andre barna, har det jo betydning.
![]() |
#5 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg skjønner ikke hvorfor ikke barnehagen kan ta opp dette. Men det er helt klart et svært vanskelig tema som må tas opp og behandles på en pen måte. Dersom foreldrene ikke ser ut til å legge merke til det selv så må kanskje andre voksne si fra. Etter småbarnstida er ikke barn særlig ofte hos helsesøster, så hun har ikke like god kontroll med å oppdage eventuell overvekt hos litt større barn. Utenom akkurat på 4-årskontrollen da.
![]() |
#6 |
Flax
Jeg synes det er stor forskjell på å informere foreldrene at barnet henger litt etter på et område, enten det er fysisk eller andre ting, enn å informere foreldrene om at barnehagen synes at barnet er begynt å bli overvektig.
![]() |
#8 |
Må man ha en tittel?
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Det er vel strengt tatt ikke barnehagens område, men i den rette settingen, så kan det vel nevnes, om det er et stort problem. Men da skal den som tar det opp veie sine ord, og trå meget varsomt frem. Vekt er et meget sårbart tema for mange. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Ja takk, begge deler sier jeg. Jeg ser på barnehagen som samarbeidsparnere til barnets beste. Jeg synes dette kommer inn under barnets velferd, spesielt om barnet ikke virker å ha et sunnt kosthold hjemme. Sist redigert av Maz : 04-04-08 kl 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
anglofil
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Bare et innspill ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flax
Det er jeg forsåvidt enig i, men jeg synes ikke barnehagen blander seg med å sette et forbud mot å ha med sjokolade i barnehagen for eksempel.
![]() |
#12 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Helsesøster har jo liten mulighet til å følge opp overvekt. De ser jo barna uhyre sjelden etter spebarnsalder.
Jeg synes definitivt at barnehagen har lov til å komme med enkelte retningslinjer når det gjelder matpakka, men helt klart innenfor visse grenser (ref. den tråden om barnet som ikke fikk ha prim på brødskiva i barnehagen). Hvis barna kommer med en 3 pakk med kvikklunsj og blir skikkelig sukkerhøy, så blir det jo et problem for barnehagen. Da bør det være lov å gi beskjed om at maten er uegnet.
![]() |
![]() |
#13 |
anglofil
Jeg tror nok de har gjort det flere ganger og det informeres om at "godteri og kaker" ikke er tilatt i bhagen. Men det ser ikke ut til å synke inn hos disse foreldrene, barna fortsetter å ha med seg kaker og godis. Tror ikke helt bhagen vet hva de kan gjøre for å få slutt på det, det er i alle fall et stort irritasjonsmoment for mange av oss. Jeg får jo detaljert rapport nesten hver dag om hva **** hadde med seg i matboksen, og nå som de har begynt å spise ettermiddagsmåltidet ute igjen og de voksene ikke har like bra oversikt så begynner "byttingen" igjen av mat. Lillemor var svært så fornøyd med å ha byttet bort druer og et knekkebrød mot 2 plater kvikklunsj forleden |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Dersom barnehagen meiner at vekta skaper problem for barnet så synest eg verkeleg det må vere lov å ta det opp. (Sjølvsagt på ein skikkeleg måte.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?På skolen kontakter vi helsesøster og har samtale med henne i forbindelse med overvekt. Elev og foreldre blir innkalt av helsesøster.
![]() |
#16 |
har tatt seg sammen
|
Ja det er ihvertfall en løsning på det som jeg ser som problemet. At barnehagen ikke skal bry seg i det hele tatt, fordi det er helsesøsters ansvarsområde - men helsesøster ser jo ikke de fleste av disse barna. Dersom barnehagen tar kontakt med helsesøster, som igjen tar kontakt - men det blir veldig omstendelig da.
![]() |
#17 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg vil tilføye en ting, jeg tror det er til barnas beste om slikt blir tatt tak i før skolealder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Jeg synes ikke man skal regne med at foreldrene håndterer og ser det samme barnet som man gjør i bhg. Som foreldre har man ofte foreldrebriller på seg, og kanskje man trenger et spark bak, fra f.eks bhg?
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette er kanskje enklere i skolen hvor vi har en helsesøster å forholde oss til. Her er det i allefall slik at det er mange helsesøstre, så om barnehagen skulle tatt kontakt hadde det blitt mer komplisert.
![]() |
#20 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Barnehagen kan kontakte HS på samme måte som skolen kan det. Hvorfor skulle de ikke kunne gjøre det? Som andre sier, det er veldig sjelden at barna er på helsestasjonen etter spedbarnstiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|