Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette barnehagens oppgave?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-08, 12:27   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er dette barnehagens oppgave?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det som jeg synes er litt puissig forøvrig er at hvis noen skriver en tråd der helesøster har kommentert at barnet veier for mye så blir det jo som regel ramaskriv, trøstesmileys, "ikke bry deg om den dumme helesøsteren" and what have you not .... (eller var det på NM?? )

Barnehagen har jo meldteplikt til barnevernet hvis de er "bekymret for barns utvikling generelt" - skal ikke dette da også gjelde barns fysiske utvikling?

Problematikken rundt overvekt hos barn er jo et meget sensitivt tema og jeg tror vel at kanskje overvekt i dag må være det som er mest "belastende" for barn i skolealder (mobbing / syke kroppsfikseringen som råder i samfunnet i dag og som barn har fra tidlig av osv...) så jo før det tas tak i problemt, desto bedre ...

Jeg synes ikke begynnende overvekt automatisk kvalifiserer til omsorgssvikt. Man må uansett se dette i sammenheng. Det har vært mange debatter om barn og vekt tidligere, og vi kan vel alle skriver under på at det er et svært komplisert tema. Det er ikke så lett som at begynnende overvekt = dumme, ressursvake foreldre, så man må nesten zoome ut og se på det store bildet. Får barnet med seg snop i stedet for mat, er det klart et problem, og da bør barnehagen ta tak i det på grunnlag av at foreldrene bryter barnehagens regler. Det er vel hyppige foreldresamtaler i barnehagen, så det virker som det riktige stedet for en sånn prat. Spiser barnet derimot "normal" mat, har klær på kroppen og normal hygiene, det er altså ingenting annet som bekymrer, synes jeg barnehagen ikke har noe å stille opp med.

Gammel 05-04-08, 12:53   #2
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Men som sagt, det er per definisjon forbudt Iset men disse to barna har foreldre som strengt tatt ikke bryr seg. Såkalte "resurssvake foreldre", barna følges ikke opp på noen som helst måte.

Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 13:57   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busymum, her.

Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din.

Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Det er jo en særdeles upolitisk korrekt ting å si men noen folk er jo ikke egnet til å ta vare på / ha omsorgen for barn. Jeg mener vel ikke at bvernet bør blandes ihver eneste gang folk av ren skjær "dummhet" ikke vet hva som er til barnets beste. Det ville jo bli umulig. Alle har forskjellige definisjoner på hva som er god / dårlig omsorg for barn...

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 14:26   #4
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Barnevernet har jo som nevnt plikt til å sende bekymringsmelding der det er behov, men jeg tror og har fått inntrykk av at det er en svært høy terskel for å varsle barnevernet, og at det er mye som "vanlige folk" anser som omsorgsvikt som godtas, ellers ville barnevernet vært enda mer overarbeidet enn dem er. Det er vel ingen hemmelighet at det mange tilfeller som ikke fanges opp.
Jeg ser ikke problemet med at barnehagen tar opp evnt overvekt og påfølgende hemming i lek og aktivitet som følge av dette, all utvikling og positiv/negativ utvikling tas jo opp på foreldremøter. Jeg ser heller ikke problemet med at de i noen tilfeller ser at det kan være gunstig å kontakte helsesøster som kan ta videre veiledning. I en slik diskusjon kan man jo ikke ta utgangspunkt i at alle foreldre ser overvekt, anerkjenner et problem og at de gjør noe med det. Ref. kvikklunsj i matpakker etc. Det er ikke alle som gjør det, og da trenger foreldre og barn hjelp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 10:59   #5
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Jeg vil definere slik at barn som generelt er våte, kalde, feilernærte og understimulerte lider under omsorgsvikt. De barna og deres foreldre trenger helt klart hjelp.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 12:45   #6
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv.

Det er jo en særdeles upolitisk korrekt ting å si men noen folk er jo ikke egnet til å ta vare på / ha omsorgen for barn. Jeg mener vel ikke at bvernet bør blandes ihver eneste gang folk av ren skjær "dummhet" ikke vet hva som er til barnets beste. Det ville jo bli umulig. Alle har forskjellige definisjoner på hva som er god / dårlig omsorg for barn...

Jeg kjenner jeg blir provosert av det du skriver her, for hadde alle barn som ikke blir fulgt opp hjemme blitt meldt allerede i barnehagealder, så tror jeg mange av de "problembarna" vi møter i skolen ikke hadde vært så mange. Barn har krav på en oppvekst der forledre følger dem opp på alle måter, også kostholdsmessig.

Å ta tak i ting tidlig, i stedet for å "se an" er løsningen for mange av ungene. Når unger frivillig bytter fra seg sjokolade for å få druer og knekkebrød, så ser jeg dette som et tegn på at ungen faktisk ønsker noe annet enn sjokolade i matpakka.

Det er langt enklere å få barnevernet til å ta fatt i ting når det gjelder små barn, det er ikke snakk om omsorgsovertakelse, men kanskje foreldrene kan få veiliedning og vite at de er under oppsikt slik at de tar tak i det de kan for å bedre barnas og sin egen situasjon.

Så, svar til HI, barnehagen som ser barn daglig bør ta fatt i slike problemstillinger og dere ser at forledrene ikke gjør det.

Gammel 05-04-08, 09:58   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heilt einig med deg, Maz. Sterk overvekt kan i tillegg ha psykiske årsaker eller vere eitt teikn på anna sjukdom, så å berre oversjå det synest eg ikkje er pedagogisk forsvarleg.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 10:00   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var jo ikke snakk om et sterkt overvektig barn med psykiske problemer i hovedinnlegget akkurat. Det sto "et barn som begynner å bli overvektig", det tolket jeg som litt mindre alvorlig enn det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 10:03   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Det var jo ikke snakk om et sterkt overvektig barn med psykiske problemer i hovedinnlegget akkurat. Det sto "et barn som begynner å bli overvektig", det tolket jeg som litt mindre alvorlig enn det.

Men dette er jo også eit heilt subjektivt og dynamisk utsagn. Det blir då umogleg å ikkje debattere på generelt grunnlag.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-08, 10:11   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah sånn ja. Huff det er skikkelig trist.

Gammel 05-04-08, 10:36   #11
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg ser ingen grunn til at barnehagen ikke skulle ta det opp. Enten på foreldresamtale, eller en generell samtale ved henting/bringing.

Har gjort det, og det har bare blitt positivt mottat, og vi har samarbeidet tett med foreldrene.

Gammel 05-04-08, 13:19   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I barnehagen har man jo foreldresamtaler, som går på hvordan barnet trives og hvordan det ligger an ellers (de bruker noe jeg aldri husker hva heter).
Det ville jo være ganske naturlig å ta opp overvekt som er til hinder for barnet i denne sammenheng. Barnet klarer ikke være med på leken og da vil det vel falle naturlig å fortelle hvorfor.

Gammel 05-04-08, 14:37   #13
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Hva med at barnehagen arrangerer foreldremøte og inviterer ernæringsekspert til å holde foredrag. Vi hadde ei fantastisk dame som snakket om barns kosthold og viste hvilke frokostblandinger som var ok av og til og hvilke som ikke var det etc. Hun var fantastisk å høre på for oss alle.

Problemet her er vel at disse foreldrene nok ikke stiller opp på slikt heller.

Gammel 05-04-08, 15:04   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ellers ikke at de som jobber i barnehage er så mye bedre på kosthold enn mange foreldre. (Hvis man ser bort fra de ekstreme tilfellene..)

Gammel 05-04-08, 17:15   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg mener ikke at de ikke kan kommentere det overfor foreldrene, det jeg reagerer på er at det liksom skulle være barnehagens oppgave å "ta tak i" begynnende overvekt hos et barn.

Gammel 05-04-08, 15:56   #16
Señora

Señora sin avatar

Standard

http://www.melk.no/SchoolArticle.asp...mnu3id=&mnu4id=
Den damen jeg snakket om som holdt foredrag var ansatt her, og det er helt gratis også.

Gammel 06-04-08, 13:18   #17
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, Pamina, du kaller det problemstilling, men det vet man vel ikke? Jeg mener, foreldrene er vel ikke på noen måte pliktet å dele sine tiltak med barnehagen? Hva om overvekten skyldes medisiner? Eller så kan det være at barnet har et helt normalt kosthold, men at han eller hun er fryktelig glad i mat?

Det er her skillet går, synes jeg. Er foreldrene normalt oppegående vesner som ikke sender med snop o.l., bør vel barnehagen anta at foreldrene har kontroll? Eller skal de være generelt mistenksomme og nærmest fungere som en kontrolltjeneste?

Gammel 06-04-08, 13:45   #18
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil vel tro at om ungen går på medisiner som påvirker vekt, så er barnehagen informert.

Når det gjelder Lisas innlegg - så tror jeg ikke jeg har misforstått, og om du leser det jeg skriver, så er det ikke omsorgovertakelse, men veiledning disse forledrene burde fått. "Dumme" mennesker trenger uten tvil veiledning, at det ikke finnes ressurser blir et annet problem. Om alle barn med omsorgssvake foreldre hadde blitt meldt bekymring om til barnevernet ville det kanskje gitt et tegn til bevilgende myndigheter om at det trengs mer penger for å gi støtte til unger som trenger det. Jeg, personlig, synes det er omsorgssvikt at unger ikke følges opp kostholdsmessig, klesmessig og ikke følges opp og stimuleres slik de burde ha krav på.

Jeg tror samfunnet hadde blitt spart for masse senere utgifter om tiltak blir satt inn tidlig nok. Det er viktig å tenke på barnevernet som en samarbeidspartner og ikke som "politi", hvis ressursene er få, så er det faktisk mulig å be om støtte til å finansiere fritisaktiviteter for barna.

Gammel 06-04-08, 13:56   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Jeg vil vel tro at om ungen går på medisiner som påvirker vekt, så er barnehagen informert.

Når det gjelder Lisas innlegg - så tror jeg ikke jeg har misforstått, og om du leser det jeg skriver, så er det ikke omsorgovertakelse, men veiledning disse forledrene burde fått. "Dumme" mennesker trenger uten tvil veiledning, at det ikke finnes ressurser blir et annet problem. Om alle barn med omsorgssvake foreldre hadde blitt meldt bekymring om til barnevernet ville det kanskje gitt et tegn til bevilgende myndigheter om at det trengs mer penger for å gi støtte til unger som trenger det. Jeg, personlig, synes det er omsorgssvikt at unger ikke følges opp kostholdsmessig, klesmessig og ikke følges opp og stimuleres slik de burde ha krav på.

Jeg tror samfunnet hadde blitt spart for masse senere utgifter om tiltak blir satt inn tidlig nok. Det er viktig å tenke på barnevernet som en samarbeidspartner og ikke som "politi", hvis ressursene er få, så er det faktisk mulig å be om støtte til å finansiere fritisaktiviteter for barna.

Jeg skjønner hva du sier men dette blir et for "elitisk" syn for meg ... man kan rett og slett ikke melde alle disse menneskene til barnevernet i Norge!

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-08, 14:02   #20
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Det er ikke sikkert, det kommer an på hyppigheten. Du skjønner likevel gangen i innlegget mitt? Barnehagen har ingenting med barnets vekt å gjøre, men jeg er enig i at de kan bestemme hva som ikke hører hjemme i matpakka. En bekymring går mer på hele barnet, hele bildet, gjør det ikke, og ikke overvekten alene?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.