|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?
Jeg synes ikke begynnende overvekt automatisk kvalifiserer til omsorgssvikt. Man må uansett se dette i sammenheng. Det har vært mange debatter om barn og vekt tidligere, og vi kan vel alle skriver under på at det er et svært komplisert tema. Det er ikke så lett som at begynnende overvekt = dumme, ressursvake foreldre, så man må nesten zoome ut og se på det store bildet. Får barnet med seg snop i stedet for mat, er det klart et problem, og da bør barnehagen ta tak i det på grunnlag av at foreldrene bryter barnehagens regler. Det er vel hyppige foreldresamtaler i barnehagen, så det virker som det riktige stedet for en sånn prat. Spiser barnet derimot "normal" mat, har klær på kroppen og normal hygiene, det er altså ingenting annet som bekymrer, synes jeg barnehagen ikke har noe å stille opp med.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da synes jeg en bekymringsmelding til HS, evt. barnevern er på sin plass dersom det er hold i denne uttalelsen din. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Tror du helsestasjonen / barnevernet blir kontaktet hver gang barn ikke "følges opp" hjemme? Det hører vel heller til sjeldenhetene at de blir involvert. Det defineres vel strengt tatt ikke som "omsorgssvikt" hvis barnet får dårlig kosthold, ikke bry seg om barna får hjelp med lekser, mangel på stimuli, dårlig tøy som gjør at de blir våte / fryser osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Barnevernet har jo som nevnt plikt til å sende bekymringsmelding der det er behov, men jeg tror og har fått inntrykk av at det er en svært høy terskel for å varsle barnevernet, og at det er mye som "vanlige folk" anser som omsorgsvikt som godtas, ellers ville barnevernet vært enda mer overarbeidet enn dem er. Det er vel ingen hemmelighet at det mange tilfeller som ikke fanges opp.
![]() |
#5 |
Helt konge
|
Jeg vil definere slik at barn som generelt er våte, kalde, feilernærte og understimulerte lider under omsorgsvikt. De barna og deres foreldre trenger helt klart hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() |
#7 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Heilt einig med deg, Maz. Sterk overvekt kan i tillegg ha psykiske årsaker eller vere eitt teikn på anna sjukdom, så å berre oversjå det synest eg ikkje er pedagogisk forsvarleg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Det var jo ikke snakk om et sterkt overvektig barn med psykiske problemer i hovedinnlegget akkurat. Det sto "et barn som begynner å bli overvektig", det tolket jeg som litt mindre alvorlig enn det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Dukkar plutseleg opp ...
Men dette er jo også eit heilt subjektivt og dynamisk utsagn. Det blir då umogleg å ikkje debattere på generelt grunnlag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Ah sånn ja. Huff det er skikkelig trist.
![]() |
#11 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg ser ingen grunn til at barnehagen ikke skulle ta det opp. Enten på foreldresamtale, eller en generell samtale ved henting/bringing.
![]() |
#12 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?I barnehagen har man jo foreldresamtaler, som går på hvordan barnet trives og hvordan det ligger an ellers (de bruker noe jeg aldri husker hva heter).
![]() |
#13 |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Hva med at barnehagen arrangerer foreldremøte og inviterer ernæringsekspert til å holde foredrag. Vi hadde ei fantastisk dame som snakket om barns kosthold og viste hvilke frokostblandinger som var ok av og til og hvilke som ikke var det etc. Hun var fantastisk å høre på for oss alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg mener ikke at de ikke kan kommentere det overfor foreldrene, det jeg reagerer på er at det liksom skulle være barnehagens oppgave å "ta tak i" begynnende overvekt hos et barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?http://www.melk.no/SchoolArticle.asp...mnu3id=&mnu4id= |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Men, Pamina, du kaller det problemstilling, men det vet man vel ikke? Jeg mener, foreldrene er vel ikke på noen måte pliktet å dele sine tiltak med barnehagen? Hva om overvekten skyldes medisiner? Eller så kan det være at barnet har et helt normalt kosthold, men at han eller hun er fryktelig glad i mat?
![]() |
#18 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Er dette barnehagens oppgave?Jeg vil vel tro at om ungen går på medisiner som påvirker vekt, så er barnehagen informert.
![]() |
#19 |
anglofil
Jeg skjønner hva du sier men dette blir et for "elitisk" syn for meg ... man kan rett og slett ikke melde alle disse menneskene til barnevernet i Norge! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Ringskrømt
|
Det er ikke sikkert, det kommer an på hyppigheten. Du skjønner likevel gangen i innlegget mitt? Barnehagen har ingenting med barnets vekt å gjøre, men jeg er enig i at de kan bestemme hva som ikke hører hjemme i matpakka. En bekymring går mer på hele barnet, hele bildet, gjør det ikke, og ikke overvekten alene?
![]() |
|
|