Sv: E-stoffer. (Gammelt innlegg fra NM)
Opprinnelig lagt inn av malena, her.
Jeg blir i alle fall inspirert til å prøve!!
Får jeg lov til å spørre hvor stort matbudsjett dere har, Mim?
Ikke det at vi ikke har råd til å kjøpe økologisk og helsekost, men det er jo ingen hemmelighet at dette er dyrere.
På den annen side, lager man mat selv fra ´bunnen´så sparer man vel en del på det
Det krever bare litt mer tid og planlegging.
Og en god kjøkkenmaskin hvilket jeg ikke har! Tror jeg må ta en prat med gubben!
Jeg har ikke så stort matbudsjett. 5-6000,- i mnd. Det er inkludert alt man kjøper i dagligvarehandelen, ikke bare mat.
Jeg handler på OBS i tillegg til slakter og frukt/grøntabonnement. Jeg kjøper lite snop, brus og aldri poser. der har man allerede spart masse penger.
Det er selvsagt litt dyrere å handle økologisk, men ikke myyyye dyrere. Og i fht smak, kvalitet og helsegevinst er det vel anvendte penger.
Dette er hentet fra SIFO
Sitat:
Koster deg 600 kr. ekstra
Er du villig til å øke familiens matbudsjett med over 600 kroner måneden? Dét er nemlig merutgiften en familie på fire må regne med hvis den går over til å handle økologisk mat, ifølge Statens institutt for forbruksforskning.
Havregryn, hvetemel, spaghetti, makaroni, cornflakes, potet, gulrot, hodekål, kålrot, løk, norske epler, tomatketchup, egg, lettmelk, kremfløte, kaffe og te: Dette er vareslagene Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har tatt utgangspunkt i ved beregningen av hvor mye ekstra økologisk mat vil belaste et familiebudsjett.
Hvis disse varene kjøpes økologisk merket, vil det koste en familie på fire (to voksne og to barn) 630 kroner ekstra per måned.
Begrenses imidlertid de økologiske innkjøpene til grønnsaker (potet, gulrot, hodekål, kålrot og løk), må familien ut med 210 kroner ekstra i måneden.
Kun kjøp av økologisk melk koster familien 140 kroner mer i måneden enn hvis den kun handler Tines vanlige melk.