Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstolguruer, hva anbefales?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-08, 12:06   #101
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilstolguruer!

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Vi har dette til Vesla og er veldig fornøyd.

Har det liggestilling? Hvordan da?

Det har ikke liggestilling, men det kan lenes bakover hvis setet det står i er litt skrått; uansett så skal bilstolryggen være helt inntil bilseteryggen.. Jeg trodde først den plastdingsen under bilstolen var liggestilling, men det er visst feil. Den plastdingsen skal/kan stikkes inn i sprekken mellom setet og ruggen på bilen (ikke alle biler dette passer til)..

Vi har maxi cosi rodi xp til begge våres, og er kjempefornøyde. Syns de sitter godt når de sovner også.(og mine er noen sovetroll i bil!)

Gammel 14-04-08, 12:11   #102
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilstolguruer!

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Vi har også HTS Izi kid, er kjempefornøyd og plassen er ikke noe problem, men det er desverre vekten. Han veier nå over 17 kilo uten kler og jeg vet ikke helt hva vi skal gjøre. Han er ca 100 cm, lengden er ikke noe problem. Plass til bena har han og, er mer fornøyd med dette enn Acta graco setet, der har vi problem med skulder/nakke puten for selene presser den ned i skulderene når vi starmmer setet. Bør vel kanskje ta ut den puten, men føler at stolen ikke er like sikker da.
Men dere som sier det finnes bakovervendte bilstoler opptil 25 kg, hvilke da? Trodde det bare var opptil 18 kg jeg.

Nå har jeg skravlet nok, dermed tilbake til hovedtemaet. Vi må også ha ny stol, og har planer om å kjøpe en beltestol med regulerbar rygg og som det er mulig å fjærne ryggen på slik at denne stolen kan følge han helt til han ikke trenger stol/pute lenger. Men har ikke satt meg helt inn i hvilken som er "best" for tiden, jeg tror (evt innbiller meg) vel kanskje at forskjellen på sånn type stol ikke er så veldig stor.

Et lite ps til deg:
Her er det forandringer i reglene (les: bruksanvisningen til bilstolene, pga anbefalinger..) . Man skal ikke lenger ta av ryggen for så å bare bruke puta på sånne bilstoler... Da er ikke bilstolen lenger godkjent ifølge bruksanvisningen..

Gammel 14-04-08, 12:16   #103
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Vi har ett Røhmer Kid sete/stol til Jonas. Og vi er utrolig fornøyd med det.

Han sitter veldig godt i det. Iom at ryggen kan heises opp og ned,og det er ekstra puter rundt hodet. Setet kan reguleres i bredden, det er enkelt å flytte, trekket er enkelt å få av for vask, og ryggen kan etterhvert tas av.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at setet må være godkjent som kun pute etterhvert? Ryggen kan som sagt taes av, og da blir jo puten akkurat som en helt vanlig bilpute?

Gammel 14-04-08, 12:23   #104
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Vi har ett Røhmer Kid sete/stol til Jonas. Og vi er utrolig fornøyd med det.

Han sitter veldig godt i det. Iom at ryggen kan heises opp og ned,og det er ekstra puter rundt hodet. Setet kan reguleres i bredden, det er enkelt å flytte, trekket er enkelt å få av for vask, og ryggen kan etterhvert tas av.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at setet må være godkjent som kun pute etterhvert? Ryggen kan som sagt taes av, og da blir jo puten akkurat som en helt vanlig bilpute?

Det var godkjent før, men vi fikk informasjonen da vi kjøpte et ekstra maxi c.rodi xp ifjor sommer; et av argumentene mine i butikken var jo nettopp dette, hvor ansatt på babyshop kunne informere om det nye, (hun har vært på sånne seminarer for barneseter/bilstoler og det gjelder alle bilstoler, mente hun).
Dette ble diskutert i en annen bilstol-tråd for et par måneder siden, og flere kunne bekrefte den infrmasjonen jeg fikk. MEN bilpute, produsert som kun bilpute, er fremdeles godkjent altså. Det er kun de stolene som er produsert som hele enheter at det ikke er godkjent å dele opp ( de har ikke tatt bort funksjonen pga det praktiske med at man kan pakke ned setet/at det ikke tar så mye plass oppslått, bl.a.)

Gammel 14-04-08, 13:09   #105
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hmm...ok. Ikke det at jeg har tenkt å fjerne ryggen, Jonas sitter jo så mye bedre med rygg, og nakkestøtte. Men det er jo greit å vite at ryggen ikke bør fjernes.

Gammel 14-04-08, 14:04   #106
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men bilpute - fra når kan man bruke det egentlig? Trodde ikke det fantes lenger jeg.

Forresten. Den maxi-cosi'en som Guniss har kjøpt - er slike ofte på salg? Vi trenger nok den ikke før i desember/januar nemlig. Når lillebror skal bytte sete, så må storebror snues for vi har ikke plass til to bakovervendte (men han har passert vektgrensa da altså) - Klart, vi kan kjøpe ny bil, men det har vi ingen planer om nå...

Gammel 14-04-08, 14:46   #107
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var en kjapp tur innom reflex på Lade isted, men jeg så bare Maxi Cosi Rodi XR der (jeg trenger sikkert briller). Noen forskjell bortsett fra en bokstav? XR-setet kosta 1200 på tilbud, tror jeg. Forvirrende bilseteverden.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 14:57   #108
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Finnes det noe offentlig info om at det ikke er lov å ta av ryggen lenger? Vi fikk nemlig ikke noe beskjed om dette når vi kjøpte Maxi Cosi rodi-sete for halvannen måned siden.

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Forresten. Den maxi-cosi'en som Guniss har kjøpt - er slike ofte på salg? Vi trenger nok den ikke før i desember/januar nemlig. Når lillebror skal bytte sete, så må storebror snues for vi har ikke plass til to bakovervendte (men han har passert vektgrensa da altså) - Klart, vi kan kjøpe ny bil, men det har vi ingen planer om nå...

Vi kjøpte vår på tilbud i Sverige, til 900,- svenske. Det var et tilbud de har hatt i evigheter. Men man drar kanskje ikke på svenskehandling fra Trondheim?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 15:48   #109
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Finnes det noe offentlig info om at det ikke er lov å ta av ryggen lenger? Vi fikk nemlig ikke noe beskjed om dette når vi kjøpte Maxi Cosi rodi-sete for halvannen måned siden.

Sjekk bruksanvisningen. Der står bruksmåten. Hvis det ikke står noe om at ryggen kan fjernes så er den ikke godkjent for slik bruk. Enkelt og greit.

Gammel 14-04-08, 16:03   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Sjekk bruksanvisningen. Der står bruksmåten. Hvis det ikke står noe om at ryggen kan fjernes så er den ikke godkjent for slik bruk. Enkelt og greit.

Det skjønte jeg selvsagt. Men det virker av innleggenet til Forbrukerkverulant at det bruksområdet er "trukket tilbake"? Hun snakker jo om akkurat samme setet.

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant

Det var godkjent før, men vi fikk informasjonen da vi kjøpte et ekstra maxi c.rodi xp ifjor sommer; et av argumentene mine i butikken var jo nettopp dette, hvor ansatt på babyshop kunne informere om det nye, (hun har vært på sånne seminarer for barneseter/bilstoler og det gjelder alle bilstoler, mente hun).

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 16:09   #111
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilstolguruer, hva anbefales?

Hva med å maile TT?

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 17:01   #112
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen var innom Reflex på Lade i dag, tenkte kjøpe ett til (for å ha i hans firmabil) men da hadde de ikke det Maxi Cosi vi kjøpte på salg lenger

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 17:02   #113
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg var en kjapp tur innom reflex på Lade isted, men jeg så bare Maxi Cosi Rodi XR der (jeg trenger sikkert briller). Noen forskjell bortsett fra en bokstav? XR-setet kosta 1200 på tilbud, tror jeg. Forvirrende bilseteverden.

Vet ikke forskjellen på de jeg. Teit at de sa til Bauche i tlf at de fortsatt har tilbud, men så er det ikke? Kanskje de mente XR setet da?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 19:34   #114
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Vet ikke forskjellen på de jeg. Teit at de sa til Bauche i tlf at de fortsatt har tilbud, men så er det ikke? Kanskje de mente XR setet da?

Huff, så utrolig irriterende! Hun dama virka litt fjern, egentlig - så hun var sikkert ikke til å stole på (jeg henviste til pris og alt altså!)

Gammel 14-04-08, 19:36   #115
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, det var kjempebillig! - Kanskje fredag var siste dagen
Jeg ringer og hører jeg....for dette er et supergodt kjøp da!

Jeg kjøpte på Barnas hus i dag! 799, tror jeg.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-08, 19:39   #116
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi skal heller ikke bruke sete på en stund ettersom han ikke er 15 kg så det skal få kose seg i kjelleren en stund.

Gammel 14-04-08, 19:42   #117
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten. Den maxi-cosi'en som Guniss har kjøpt - er slike ofte på salg?

Stadig vekk. Jeg synes det alltid er på tilbud på Barnas Hus f.eks.

Gammel 14-04-08, 19:54   #118
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kjøpte på Barnas hus i dag! 799, tror jeg.

Men var ikke det et HTS-sete?

Gammel 14-04-08, 19:55   #119
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Standard

Huff, så utrolig irriterende! Hun dama virka litt fjern, egentlig - så hun var sikkert ikke til å stole på (jeg henviste til pris og alt altså!)

Kan jo være at de hadde XP-seter et eller annet sted, jeg spurte ikke når jeg var i butikken. XR-setet er visst modellen som har overtatt for XP, fantasifullt nok.

Gammel 14-04-08, 20:32   #120
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Men var ikke det et HTS-sete?

Nei, Maxi Cosi, Rodi. Uten noen X-er.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.