Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Se resultatene: Bruker/Har du brukt UV-klær til barna dine?
Ja, både her i Norge og i sydligere strøk 31 28,18%
Ja, men kun i sydligere strøk 20 18,18%
Nei, men jeg hatt lyst til å kjøpe og bruke det til barnet/barna mine 15 13,64%
Nei, det anser jeg som unødvendig 39 35,45%
Annet 5 4,55%
Deltakere: 110. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-08, 12:16   #21
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det vet vi egentlig ikke så mye om. Det er ikke dokumentert at det er solbrenthet som gir hudkreft, det kan meget vel være total eksponering.

Og spesielt hos små barn.
Men det ser ut til (har ikke forsket dette i dybden altså, så det er en viss grad av synsing) at det er sunt med litt soleksponering, for å få "igang" melanocyttene. Så jeg har heller tro på at han heller får være uten noe en kort stund på ettermiddagen når solstrålene går gjennom dobbelt så tykt lag med atmosfære.

Gammel 15-04-08, 12:18   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg har i og for seg mye mer tro på å redusere soleksponering (ved UV-drakter, klær, solhatt, en parasoll over sandkassen og plaskebassenget i hagen), enn den evinnelige smøringen.

Det er jo ting som tyder på at barn som smøres mye er MER utsatt for hudkreft enn dem som ikke smøres.

Gammel 15-04-08, 12:42   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Australia, der det jo bor mye folk med en hudfarge som slett ikke skulle vært der fra naturens side, har i hvert fall ikke hudkreftincidensen hos unge gått særlig ned, selv om smøring med høy faktor er Hip&Cool.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 12:46   #24
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg har i og for seg mye mer tro på å redusere soleksponering (ved UV-drakter, klær, solhatt, en parasoll over sandkassen og plaskebassenget i hagen), enn den evinnelige smøringen.

Gammel 15-04-08, 12:52   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg også, særlig på de minste. I Brasil nå smurte vi henne nesten ikke, litt i kinnene noen ganger. UV-drakt og skygge.

(og heldigvis ser det ut til at de ikke har arvet mors skummetmelkhud)

- No. 4 -
Gammel 15-04-08, 12:55   #26
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte UV-drakter i fjor og kommer til å kjøpe i år også. Siden vi forhåpentligvis skal være mye på stranda i sommer tror jeg de kommer til å bli brukt mye. Fjorårets ble brukt veldig mye. Ikke bare er det praktisk å slippe å smøre så mye med den fæle klissete hvite barnesolkremen, men jeg synes plaggene i seg selv er praktiske siden de er lette å holde rene. De tørker superfort og ungene likte å ha dem på.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 12:56   #27
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Har ikkje hatt, og tvilar på at eg nokon gong skal ha. Eg synest faktisk vi er i overkant sol-hysteriske her i Noreg. Det viktige er at borna ikkje vert solbrende, ikkje at dei ikkje får sol på seg. :dukker:

:dukker sammen med Alfa:

Gammel 15-04-08, 13:06   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Han bruker soldrakt når vi er i Tyrkia for å slippe å smøre han så mye. Jeg foretrekker drakten fremfor masse solkrem. Det gjør han også .

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:07   #29
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Begge ungene fikk da vi dro til Thailand i februar. Var veldig glad for at vi hadde de draktene.

Gammel 15-04-08, 13:10   #30
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Bruker UV-drakt her i Dubai, og på andre steder i sydlige stroek. Ser ingen grunn til å bruke det i Norge. :dukker sammen med enkelte andre:

Gammel 15-04-08, 13:13   #31
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor bare i sydlige strøk?

Det har jo vært temmelig mye fokus på ozonlag og stråling her i Norge også. Er det forskjell på sola på stranda i sydlige strøk og i Norge?
Smører dere ikke barna heller når dere er i Norge?

Gammel 15-04-08, 13:22   #32
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Ja det bruker vi både her i Norge og i sydligere strøk. Begrense smøringen er veldig kjekt, selv om vi bare bruker solkrem som kan spises.
Jeg på Esme, Polyanna og Scarlett i hvertfall.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:30   #33
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her brukes UV-tøy når ungene er i solen. Og i skyggen, for det er jo der de oppholder seg mest når vi er på stranden. Vi reiser mye til varme strøk langt bort og da synes jeg det er greit at man slipper å smøre så mye. Hun liker selv å ha på seg tøyet og vil helst ha det på når hun skal bade. Tøyet brukes også i Norge.

Gammel 15-04-08, 13:38   #34
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det har jo vært temmelig mye fokus på ozonlag og stråling her i Norge også. Er det forskjell på sola på stranda i sydlige strøk og i Norge?

For å være helt ærlig, i de 12 ukene vi har vært i Norge siden vesla ble foedt, har det kun vært en håndfull dager med sol. Resten har det regnet. Så vi har hittil ikke sett noe behov for UV drakt i Norge. Om det er forskjell på sola? Det jeg vet er at jeg blir lyseroed i huden etter 20 minutter uten solkrem midt på dagen her, og det blir jeg ikke i Norge.

Gammel 15-04-08, 13:44   #35
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

For å være helt ærlig, i de 12 ukene vi har vært i Norge siden vesla ble foedt, har det kun vært en håndfull dager med sol. Resten har det regnet. Så vi har hittil ikke sett noe behov for UV drakt i Norge. Om det er forskjell på sola? Det jeg vet er at jeg blir lyseroed i huden etter 20 minutter uten solkrem midt på dagen her, og det blir jeg ikke i Norge.

Det jeg oppfatter som ganske skummelt er ozonvarslene vi får av og til. Jeg hadde ikke turd å gamble når det gjelder strålingen.

Har tiden det har før man blir brent sammenheng med stålerisiko? *roper på eksperter*
Hudleger i Norge anbefaler jo i høyeste grad å smøre med knallhøy faktor.

Gammel 15-04-08, 13:53   #36
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg svarte annet. Fordi ingen av nei-alternativene passet. Jeg har aldri hatt lyst til å kjøpe, men det er dermed ikke sagt at jeg syns det er unødvendig.

Gammel 15-04-08, 13:54   #37
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Altså, de hudleger jeg har vært borti har vært helt krystallklare. De minste barna skal ikke eksponeres for sol. Små barn skal ha minst mulig stråling, og evt. smøres med høy faktor/sun block. Ingen, hverken voksne eller barn, bør sole seg i utstrakt grad, og man bør helst unngå solen midt på dagen. I Norge som i utlandet. Så da kan man dukke og tro så mye man vil, her som på alle andre områder.

- No. 4 -
Gammel 15-04-08, 13:56   #38
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bruker dere/har dere brukt UV-klær til barna deres?

Altså, de hudleger jeg har vært borti har vært helt krystallklare. De minste barna skal ikke eksponeres for sol. Små barn skal ha minst mulig stråling, og evt. smøres med høy faktor/sun block. Ingen, hverken voksne eller barn, bør sole seg i utstrakt grad, og man bør helst unngå solen midt på dagen. I Norge som i utlandet. Så da kan man dukke og tro så mye man vil, her som på alle andre områder.

Jepp.
Hudlegen jeg snakket med en gang sa rett ut at han synes det var omsorgssvikt å utsette barn under skolealder for sol.
Så her råder sterke meninger.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 13:58   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det er jo mye høyere stråling i sydligere strøk!

Og ja, man blir fortere brent når "ozonhullene" er større.

Jeg prøver også å begrense smøringen. Jeg begynner soleksponeringen forsiktig gjennom våren, slik at de får bygget opp et godt grunnlag med hudens eget beskyttelsessystem. For oss, som har "god" solhud, så holder dette i Norge.

Så lenge det ikke bades så syns jeg også det holder lenge med vanlige klær foran UV-klær. De er tette NOK her i Norge.

Gammel 15-04-08, 14:02   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hudlegen til storebror var skeptisk til solkrem, og sa at han var usikker på langtidseffektene av kjemikaliene i den.

Og andre leger er skeptiske til at vi lukker ute D-vitaminene.

Jeg prøver å finne en balanse som virker noenlunde forstandig, og klarer ikke å rokke ved den sterke magefølelsen som sier at det er galskap at vi ikke skal være ute i sol i "normale" mengder. Jeg tror mange av anbefalingene er direkte oversatt fra USA, der det jo bor mennesker som slett ikke hører hjemme der, hudmessig.

"Soling" er jo slett ikke normal menneskeadferd, vil jeg tro. Man søker seg jo egentlig til skygge.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:13.