Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?
Elsker bøkene hennes og leser dem fortsatt fra tid til annen 15 14,42%
Likte henne godt som ung, men har ikke lest dem siden den gang 16 15,38%
Helt greie bøker, men har ikke noe forhold til dem utover det 4 3,85%
Den slags har jeg aldri hatt glede av å lese 1 0,96%
Annik hvem? 68 65,38%
Dette er den teiteste, barnsligste dustepollen ever 0 0%
Deltakere: 104. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-08, 11:27   #21
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?

Vi hadde hele Ina-serien, husker jeg.

Bøkene står vel hjemme hos foreldrene mine fortsatt, hvis ingen av søstrene mine har grabbet dem med seg.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 11:33   #22
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er en Annik Saxegaard leser. :ut-av-skapet: Jeg har en del av bøkene og leser dem fremdeles om igjen av og til. Deilig og avslappende lesestoff.

For de som kan ha lest henne på andre språk så ble en del av bøkene utgitt under pseudonymet Bente Bratt og jeg tror at det var bare det navnet som ble brukt i Tyskland der hun levde de siste 20-30 årene av sitt liv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 11:36   #23
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk hun brukte Berte Bratt i Tyskland og Bente Bratt i Norge. En del av bøkene hun skrev ble bare gitt ut på tysk i Tyskland. Hun brukte flere pseudonymer også. Nina Nord blant annet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 11:37   #24
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Tror jeg leste meg igjennom hele Ina serien flere ganger. Og nå har datteren min begynt å lese dem.

Gammel 18-04-08, 11:43   #25
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jo navnet, men har ikke noe spesielt forhold til damen. Antakelig har jeg lest et par av bøkene i ungdommen, uten at jeg husker hvilke nå. Dem hadde jeg trolig arvet etter mamma, sammen med en del Frøken Detektiv og Evi Bøgenæs. Saxegaard var ikke blant mine favoritter. Det kunne ikke falle meg inn å begynne å lese disse bøkene i dag. Jeg leser nesten aldri bøker på nytt, ei heller ungdomsbøker (for ikke å si "i alle fall ikke ungdomsbøker").

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 11:43   #26
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Elsker bøkene hennes og leser dem fortsatt fra tid til annen.

Og hun andre heter Evi Bøgenæs. :spikketispikk:

Gammel 18-04-08, 12:36   #27
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tsktsk, Elinblu. Omattlesing er jo det beste av alt, kanskje særlig av bøker man har elsket da man var i barneskole-/ungdomsskolealder. :boknostalgiker:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:36   #28
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ina-bøkene har jeg lest mange, mange ganger.

Gammel 18-04-08, 12:44   #29
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Tsktsk, Elinblu. Omattlesing er jo det beste av alt, kanskje særlig av bøker man har elsket da man var i barneskole-/ungdomsskolealder. :boknostalgiker:

Hvorfor kjøper man bøker hvis man bare skal lese dem en gang? Favorittbøker må jo leses jevnlig.

Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 12:49   #30
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Hvorfor kjøper man bøker hvis man bare skal lese dem en gang? Favorittbøker må jo leses jevnlig.

Jeg kjøper bøker for å skape mest mulig rot hjemme, en strategi som har vært særdeles vellykket. Dessuten låner jeg gladelig ut til andre. :raus: Jeg har ikke så mye tid til å lese at jeg gidder å holde på med resirkulering - med visse unntak, som nyutgivelsen av Lasso rundt fru Luna , som jeg fikk av Xian. Og så satt jeg med Maria Gripes Agnes Cecilia i fanget her om kvelden, jeg gjorde faktisk det.

Jeg er i grunnen litt redd for at magien skal bli brutt hvis jeg leser for mange gamle favoritter på nytt. Smaken min har forandret seg veldig med åra.

Gammel 18-04-08, 13:02   #31
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen ganger blir magien brutt, andre ganger blir den bare sterkere. Ofte finner man masse nytt å glede seg over, og veldig ofte finner man ut mer eller mindre interessante ting om seg selv som f.eks. 14-åring. («Humørløs, bastant og lite observant.» )

Det er visst to veldig klare leire når det gjelder å lese bøker om igjen, ser det ut til. Ustanselig eller aldri, liksom.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 13:15   #32
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Skriver under og nikker iherdig.

Jeg skiller forøvrig skarpt mellom den vanlige lesingen og nostalgilesingen. Nostalgilesingen er for stunder da jeg ikke orker å lese nye bøker. Jeg må som regel ha en pause når jeg er ferdig med en bok. Fordøye det jeg har lest liksom. Da er det kjekt med kjære ungdomsbøker. Og magien har foreløpig ikke blitt brutt, men det er klart man leser med litt andre briller når man er 31 enn når man er 14.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 13:47   #33
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har aldri hørt om dama.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 17:40   #34
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg likte godt bøkene hennes, men har ikke lest dem siden den gang da. Jeg har dog gått til innkjøp av det meste jeg har kommet over på QXL og andre steder for å ha dem til storesøster.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 17:47   #35
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste aldri disse bøkene (derimot et knippe andre "ungpikebøker" som mamma hadde da hun var liten; det var sjelden jeg fikk slike bøker selv). Men generelt er jeg en ivrig gjenleser av gamle favoritter, og skiller, som Kasia, mellom nostalgikoselesing og lesing av nye bøker.

Gammel 18-04-08, 18:22   #36
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har lest bøkene som ungpige, og har en god del av de nå. Kjøper når jeg kommer over på bruktmarkeder og loppis.

Gammel 18-04-08, 18:30   #37
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:spiller ung-kortet:
Jeg tror ikke jeg har lest noe av henne, nei.

Gammel 18-04-08, 18:31   #38
Tertit
Stort sett blid

Tertit sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
Tertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt liktTertit er virkelig godt likt
Standard

Har aldri hørt om henne jeg.

Gammel 18-04-08, 18:58   #39
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

:spiller ung-kortet:
Jeg tror ikke jeg har lest noe av henne, nei.

Ettersom hun skrev da våre mødre var små så tror jeg ikke at noen få år i aldersforskjell spiller noen rolle.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 19:13   #40
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Ettersom hun skrev da våre mødre var små så tror jeg ikke at noen få år i aldersforskjell spiller noen rolle.

Hvis noen av dem ble utgitt så seint som tidlig på 80-tallet, som det står over her et sted, kan det jo ha litt å si.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.