Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Se resultatene: Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?
Elsker bøkene hennes og leser dem fortsatt fra tid til annen 15 14,42%
Likte henne godt som ung, men har ikke lest dem siden den gang 16 15,38%
Helt greie bøker, men har ikke noe forhold til dem utover det 4 3,85%
Den slags har jeg aldri hatt glede av å lese 1 0,96%
Annik hvem? 68 65,38%
Dette er den teiteste, barnsligste dustepollen ever 0 0%
Deltakere: 104. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-08, 19:28   #41
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til Annik Saxegaard?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvis noen av dem ble utgitt så seint som tidlig på 80-tallet, som det står over her et sted, kan det jo ha litt å si.

Men det skulle vel ikke hindre Ru i å lese dem noe mer enn det hindrer oss som er eldre enn henne?

Gammel 18-04-08, 19:58   #42
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men det skulle vel ikke hindre Ru i å lese dem noe mer enn det hindrer oss som er eldre enn henne?

De som var i rett alder tidlig på 80-tallet, fikk kanskje bøkene da de var nyutgitt? Noen år senere ble de kanskje utsolgt, mindre populære eller vanskeligere tilgjengelig, tenkte jeg. Men for all del, dette er ingen fanesak for meg.

Sist redigert av Bluen : 18-04-08 kl 21:24.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 20:06   #43
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket disse bøkene somm 12-14-påring og leste dem mange ganger den gangen. Har dessverre ikke lest dem siden, men skal definitivt skaffe dem og lese igjen. Evi Bøgenæs, Maria Gripe, Anne fra Bjørkely og Britta-bøkene var definitive favoritter før jeg havnet borti Ringenes herre, Alvefolket og etterhvert voksenbøker.

Gammel 18-04-08, 20:20   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er klart, Elinblu. Jeg greide visst ikke å tenke helt klart.

Jeg leste mange bøker av Maria Gripe, jeg også, og alle Anne fra Bjørkely-bøkene - akkurat de er vel den typen klassikere som har vært tilgjengelige stort sett hele tiden siden de kom?

Gammel 18-04-08, 21:23   #45
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anikk hvem?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 21:37   #46
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg lånte minst tre Ina-bøker i uken da jeg først oppdaget dem, og husker fortsatt store deler av handlingen. Det sier litt om fascinasjonen den gang, for det er svært få andre bøker jeg husker noe av (antallet lånte bøker var rimelig stabilt, det lå på åtte bøker i uken, det var det antallet bibliotekaren lot meg få låne. Lurer enda på om opphavet adde noe med den prosessen å gjøre). Har enda ikke våget å lese dem igjen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 21:49   #47
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvis noen av dem ble utgitt så seint som tidlig på 80-tallet, som det står over her et sted, kan det jo ha litt å si.

Ja, det var ikke helt riktig. Den siste Ina-boken kom i 1978 og jeg har ikke sett noe annet utgitt av henne i Norge etter det. Men den var i salg på begynnelsen av 80-tallet, og jeg husker såvidt at det var et par i den lokale bokhandelen på midten av 80-tallet. Alle de eldre bøkene jeg har er gitt ut før 1970 tror jeg, så de av oss som har lest dem har antakelig arvet dem eller fått tak i dem brukt.

Jeg kontaktet forøvrig forlaget som ga ut Ina-bøkene for noen år siden da jeg mistet Ina i Innsbruck (fant den igjen bak bokhyllen noen uker senere), og de kunne fortelle at de ikke hadde en eneste bok igjen på noe lager, de hadde faktisk ikke førsteutgavene i samling heller.

:fanatiker:

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 21:56   #48
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg melder meg som fanatisk. Særlig Inabøkene leser jeg fremdeles jevnlig. Alle smiler til Anne er en gammel og kjær klassiker. Jeg kjøpte både den og noen Inabøker på qxl for noen år siden. Veldig kjekt! Vet noen om Alle smiler til Anne har noen oppfølger?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 21:57   #49
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

"Likte henne godt som ung, men har ikke lest dem siden den gang"

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 21:58   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte "Annik hvem?" før jeg leste hovedinnlegget. Etter å ha lest HI, og sett hva slags type bøker hun skriver/skrev, ja så fastholder jeg svaret mitt. Jeg har aldri lest slike bøker, selv ikke som ungjente. Leste Hardy-gutta, jeg - "Frøken Detektiv" ble for tamt for meg.

Gammel 18-04-08, 21:59   #51
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg melder meg som fanatisk. Særlig Inabøkene leser jeg fremdeles jevnlig. Alle smiler til Anne er en gammel og kjær klassiker. Jeg kjøpte både den og noen Inabøker på qxl for noen år siden. Veldig kjekt! Vet noen om Alle smiler til Anne har noen oppfølger?

Ikke noen oppfølger, men den er den siste i en trilogi. Trass i alt og Slik skal det være Anne er de to første.

Gammel 18-04-08, 22:04   #52
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ikke noen oppfølger, men den er den siste i en trilogi. Trass i alt og Slik skal det være Anne er de to første.

Stemmer det ja! Jeg tror jeg har lest dem også. Men Alle smiler til Anne med den fine strikkebutikken og tydeligvis før man graviditetstestet 3 dager før forventet mens, har gjort størst inntrykk.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 22:09   #53
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Stemmer det ja! Jeg tror jeg har lest dem også. Men Alle smiler til Anne med den fine strikkebutikken og tydeligvis før man graviditetstestet 3 dager før forventet mens, har gjort størst inntrykk.

Den er nydelig, ja. Jeg har hatt den siden tenåra og syns absolutt det er den fineste av de tre. Tror egentlig ikke jeg har den i midten, men Trass i alt fikk jeg tak i for et par år siden.

Gammel 18-04-08, 22:19   #54
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Tsktsk, Elinblu. Omattlesing er jo det beste av alt, kanskje særlig av bøker man har elsket da man var i barneskole-/ungdomsskolealder. :boknostalgiker:

Takket være dere her inne, har jeg lest endel av mine gamle bøker. Bl.a. en serie av Helen Wells. Cherry Ames. En sykepleier med forkjærlighet for mysterier, sykepleie, helseopplysninger og god moral.

Fornøyelig er den. Men jeg mangler vist de første 4 bøkene. Jeg tror jeg må begynne å tråle brukthandlere og antikvariat, for bøkene er arvet av min mormors søster, og er fra 40-50 tallet.

Gammel 18-04-08, 22:26   #55
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Annik S har jeg et nært forhold til

Jeg elsket Ina-bøkene som ung. Fikk den første da jeg var rundt 10-11 tipper jeg, "Ina på isen" fordi jeg heter nesten det samme og gikk kunstløp Den er nummer tre i serien og jeg fikk etter hvert alle de andre også, med unntak av de to første. De tror jeg at jeg må jakte på - og lese igjen!

"Slik er Ponny" var så nydelig da jeg leste den som 11-åring at jeg har husket på den siden og etter mange års jakt på nettet endelig fant den hos et antikvariat for et år siden. Har ikke rukket å lese den igjen ennå, men det skal gjøres snart!
Slukte mye bøker i barn- og ungdommen. Evi Bøgenæs skrev mye bra, ellers leste jeg min mors Puk-bøker, bøkene om Nina Nestbest og Nina Allerbest (som jeg ikke husker forfatteren til), Mette-Marit-bøkene, Anne fra Bjørkely og en del av GGP (Gyldendals gode pikebøker) mm

Datteren min har likt å lese bøker hittil, men nå om dagen går det mest i Topp og pc...

Sist redigert av kiddo : 18-04-08 kl 22:31.
kiddo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-08, 23:58   #56
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Elsket Ina-bøkene! De var min søster sine og jeg måtte sniklåne dem, men leste dem gang på gang likevel. Mye av det jeg vet om Øst-Afrika fra da Ina og Ingolf dro til Serengeti og NgoroNgorokrateret og Mombasa. Åh. Må spørre min søster om jeg kan få låne dem. Eller kanskje jeg må snike dem med meg.

Det var noen andre bøker av henne jeg like også, men husker ikke hva de het.

Gammel 19-04-08, 00:11   #57
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg elsket disse bøkene somm 12-14-påring og leste dem mange ganger den gangen. Har dessverre ikke lest dem siden, men skal definitivt skaffe dem og lese igjen. Evi Bøgenæs, Maria Gripe, Anne fra Bjørkely og Britta-bøkene var definitive favoritter før jeg havnet borti Ringenes herre, Alvefolket og etterhvert voksenbøker.

Alle de du nevner her er vidunderlige bokminner.

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Takket være dere her inne, har jeg lest endel av mine gamle bøker. Bl.a. en serie av Helen Wells. Cherry Ames. En sykepleier med forkjærlighet for mysterier, sykepleie, helseopplysninger og god moral.

Fornøyelig er den. Men jeg mangler vist de første 4 bøkene. Jeg tror jeg må begynne å tråle brukthandlere og antikvariat, for bøkene er arvet av min mormors søster, og er fra 40-50 tallet.

Åh, Cherry hadde jeg glemt. Jeg hadde lyst å bli sykepleier(ske) i lang tid pga henne. Og Mette Marit og ballettdansingen. Og Dimsey på pensjonatskole. Og Ebba Haslunds Frøken Askeladd. Nei, jeg tror sannelig jeg må på nostalgikjøret igjen.

Dusinet Fullt og Dusinet går videre,er det flere enn Mim som husker dem?

Gammel 19-04-08, 00:13   #58
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dusinet Fullt og Dusinet går videre,er det flere enn Mim som husker dem?[/quote]

Jeg har dem til og med. Låne?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-08, 00:24   #59
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Dusinet Fullt og Dusinet går videre,er det flere enn Mim som husker dem?

Jeg har dem til og med. Låne?[/quote]

Takk som byr, men jeg har første boken på norsk, og andre (Belles on their toes) på engelsk. Jeg har bare ikke truffet andre som har lest dem før, for jeg arvet dem av mamma. Men jeg burde jo skjønt at her inne blant folk som kjenner Josef, ville det være annerledes.

Gammel 19-04-08, 00:35   #60
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Og Ebba Haslunds Frøken Askeladd.

Også en av mine favoritter.
Og Frøken Tankeløs. Og Inger Johanne-bøkene.
Jeg må visst et dypdykk i arkivet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:29.