Sv: Får man virkelig kalle barnet sitt Lenin?
Opprinnelig lagt inn av mehmet, her.
Jeg vet jo at det er blitt tilnærmet fritt navnevalg i Norge, men her om dagen var det altså et (pur ungt) par som skulle kalle sønnen sitt Lenin-André.
Når er det egentlig navnemyndighetene (eller hvem det nå er) griper inn og tenker på barnets beste? Gjør de i det hele tatt slikt mer?
Myndighetene heter vel Justis- og Politidepartementet. Men det er stort sett den nye sammenslåtte skattekontor og folkeregister som behandler navneendringer.
Personlig tror jeg ikke dem kommer til å reagere på Lenin-André. Det var vel den del mennesker som tok netthandelen.com som etternavn også mot at dem skulle få et gitt beløp for å ta det navnet.
Men myndighetene er mer opptatt av å være vanskelig i navneendring saker. Eks der mor og far har gått fra hverandre. Og mor ønsker å endre etternavn fordi far skal gifte seg. Og fordi han ikke betaler bidragene og for di resten av slekten på farssiden ikke bryr seg. Da er det dessverre ikke bare å ta mors etternavn. Da skal dem ha samtykke fra far. Men dette var vel egentlig litt på siden av temaet håper jeg ikke sporet helt av her.