Sv: Lesetest i 3.klasse
Regner med at det er "Carlsten-testen" dere har hatt. Denne testen er en grei sak for å gi en pekepinn på leseutviklingen hos elevene. Men en kan jo absolutt overliste den på ulike måter, så lærer og foreldre må ta den med en klype salt. En lærer opplever elevene i lesesituasjon jevnlig gjennom skoleåret, og det man observerer der er vel så viktig som denne og andre tester, synes jeg.
80 ord i minuttet på testen er veldig bra i 3. klasse. Der regnes et spenn på 25 til 50 ord i minuttet som ganske vanlig. -Selvfølgelig med høyere hastighet mot slutten av skoleåret enn i begynnelsen. Min erfaring er at elevene ligger en del høyere i hastighet enn det malen for prøven sier. Et klassesnitt på rundt 60 ord/min på vårparten i 3. klasse tror jeg har vært ganske vanlig, men selvvfølgelig med store variasjoner elevene i mellom. En effektiv leser bør ha en hastighet på minst 80-85 ord/min i følge denne testen, men man regner ikke med at elevene skal komme så langt i 3. eller 4. klasse.
240 ord/min har jeg litt vondt for å tro helt på. Det resultatet ville jeg nok ha dobbeltsjekka med litt mere testing.
|