Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Forklekjole

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-08, 22:31   #1
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forklekjole

OK,

nå skal jeg sy forklekjole. Jeg har klippet to biter - en som skal bli for, og en da som blir fremside. (Jeg er virkelig helt helt lost i syverden, og skjønte først etterpå at det krittet jeg bestilte på S&S kunne brukes til å tegne opp mønsteret... :knote: )

Men -hvordan gjør jeg det nå? Skal jeg sy sammen vrange mot vrange? Rette mot rette? Kaste over? Sy sammen først? Kaste sammen? (Det er vel noe som heter det også?) Jeg har kjøpt sånne bånd til å kante med. Til opplysning.

Gammel 27-03-08, 22:47   #2
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forklekjole

Kanskje du skulle ta med deg symaskinen opp til meg en dag?

Du skal sy sammen rette mot rette.
Sy sidesømmene først.
Begynn ved ermhulene .
Så skuldersømmen.
Sy på skråbånd - legg rette mot rette og brett inn.(rundt sårkanten)
"fest" skråbåndet med å sette nålen i kanten på retten.

Det er gøy og det blir lettere etterhvert. Husk å ikke bruke for små sting.

Gammel 27-03-08, 22:50   #3
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Om du har kjøpt skråbånd som du skal ha på, er det bortkastet tid å først sy rette mot rette for så å vrenge.
Sy vrang mot vrang og ta på båndet etterpå. Ferdig!

Gammel 27-03-08, 22:56   #4
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer gjerne på et minisykurs, Gullet!

Jeg får helt spader og totalangst av å gjøre noe feil. Det går så fort. Og klipt er klipt. Lizzom.

Gammel 27-03-08, 22:57   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kaster skråbåndene over venstre skulder, og syr rette mot rette, men passer på å ha en liten glipe til å vrenge den i. Når du har vrengt den, så syr du pent igjen glipen.
Ferdig arbeid!
(Jeg har sydd en i løpet av noen få timer i kveld. Det som tok lengst tid var å sy over kantene rundt, ettersom stoffet jeg valgte til for, rakner bare du ser på det.)

Gammel 28-03-08, 10:06   #6
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Kaster skråbåndet over skuldrene? Sammen men mine sorger da? Slik at jeg ikke ser dem mer, og blir så lykkelig?

Gammel 28-03-08, 10:25   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jupp!
Enkelt og greit!

Gammel 28-03-08, 10:42   #8
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Spennende prosjekt . Jeg gleder meg til å se bilde.

Sist redigert av Nooria : 28-03-08 kl 10:53.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 10:47   #9
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Når jeg syr forklekjole, så syr jeg rette mot rette, har en liten vrengeåpning nederst på kjolen.
Klipper noen hakk i armhulene, slike at det ikke blir skrukkete der når man vrenger. Da legger det seg bedre.
Sy sikksakke rundt det hele.
Vreng
Stryk godt med strykejern for å få ut alle kanter så det blir flatt og fint.
Brett inn kantene ved vrengeåpningen. Fest med nåler der.
Sy en stikning (en søm med lange sting) rundt hele kjolen.
Sy i knappehull
Sy i knapper.
Ferdig!

Da slipper du kantebånd, som er litt knotete på ett så stort plagg

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 12:10   #10
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg stemmer også for å droppe skråbåndet.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-03-08, 14:38   #11
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

d-r-o-p-p-e-r s-k-r-å-b-å-n-d-e-t.

Gammel 23-04-08, 13:31   #12
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Da er jeg i gang med forklekjole UTEN skråbånd. Jeg følger Shamus oppskrift, men til og med en steg- for- steg forklaring blir komplisert altså.

1. Jeg har brettet begge stoffdeler dobbelt, lagt dem over hverandre og klippet (for å få de like store). Var det lurt?
2. Da jeg tegnet mønsteret på stoffet, tegnet jeg inn sømmonn med skredderkritt. Meeeneh, når jeg bretter delene ut igjen - skal jeg da tegne inn sømmonnet på nytt på begge delene? Og det skredderkrittet syntes jeg var vanskelig å se i grunnen. Finnes det flere typer?
3. Jeg la delene rette mot rette, og sydde sikksakk. Men når jeg kommer til åpningen til å vrenge i - hvordan gjør man det da? Da blir det jo en bit jeg ikke kan sikksakke over? Skal jeg sy sikksakk der FØRST?
4. Jeg sydde sikksakksømmen i kanten, uten tanke for hvor stort dette sømmonnet var. Det var muligens dumt (og her vet jeg at svaret er ja, siden jeg fikk glipper histen og pisten, og måtte sy over)? Skal man hoppe inn den cm (eller hva nå sømmonnet er) og sy langs krittstreken man burde ha tegnet inn?

:svett:

Gammel 23-04-08, 20:30   #13
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Hjelp?

Gammel 23-04-08, 20:54   #14
jubel
Fullverdig medlem

Medlem siden: Mar 2008
jubel er litt kul
Standard

Det kan være greit å siksake den lille glippen som du skal vrenge gjennom, men om du nå har sydd og ikke siksaka der er ikke det noe krise. Det blir en søm over der igjen når du syr stikning, så det bør holde.
Men har du kun sydd siksak når du har sydd rette mot rette? I såfall må du sy en vanlig rettsøm innafor der igjen, ellers blir det ikke noe pent når du vrenger. Siksaken er kun for at det ikke skal rakne (mulig du vet dette altså, bare forklarer alt i tilfelle )
Tegne inn sømmonnet har jeg aldri gjort. Jeg bare syr slik at foten ligger kant i kant mot ytterkanten av stoffet, da blir det ca 1cm sømmonn. Siksaken bør du sy nesten helt inntil rettsømmen, for så å klippe vekk overflødig sømmonn for å få det penest mulig (hvis du gidder det).

Vet ikke om dette hjalp jeg..?

Gammel 23-04-08, 22:00   #15
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Jo det hjalp! Alt hjelper.

Altså - syr du delene sammen med en rett søm først, og SÅ en sikksakk? Som da ligger inntil rettsømmen? :teskje:

Jeg har sydd siksakk over vrengeglippen, men det ble jo et lite "hull" i hver ende. Men da er altså ikke det en stor katastrofe. hu:

Så det jeg skal gjøre nå er å sy en stikning når det er rette mot rette, vrenge, og sy en stikning på den andre siden?

Gammel 24-04-08, 10:12   #16
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Jo det hjalp! Alt hjelper.

Altså - syr du delene sammen med en rett søm først, og SÅ en sikksakk? Som da ligger inntil rettsømmen? :teskje:

Jepp! Det er riktig.

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin

Så det jeg skal gjøre nå er å sy en stikning når det er rette mot rette, vrenge, og sy en stikning på den andre siden?

Gammel 24-04-08, 10:18   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tilber alle som klarer sånt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 10:21   #18
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis frustrasjonene blir for store, kan du kaste symaskinen over venstre skulder. Jeg vet ikke om det hjelper, men jeg har vurdert det et par ganger.

Hvordan gikk det med deg i går kveld?

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 10:30   #19
LilleRosin

LilleRosin sin avatar

Standard

Jeg tar resten i formiddag. Dette krever konsentrasjon...

Men guri så gøy det er! Og selv om jeg er supertreig og supernybegynner, så går det en million ganger fortere enn å strikke.

Gammel 24-04-08, 10:33   #20
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Men guri så gøy det er! Og selv om jeg er supertreig og supernybegynner, så går det en million ganger fortere enn å strikke.

Akkurat det tenker jeg også! Jeg er ganske fersk symaskinsjåfør, og synes det er utrolig moro! Og det er så gøy når det man syr faktisk passer på barna og ser ok ut.

Lykke til med resten! Håper du legger ut bilde.

noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.