Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 16:11   #41
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Jeg mener folk må få servere alkohol når de selv ønsker det, men det ser ut som flere her mener det er galt å ikke servere alkohol.

Det har jeg ikke fått med meg. Hvem mener det?

Gammel 24-04-08, 16:26   #42
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er høflig å ha et utvalg drikke til gjestene, herunder mineralvann/brus, øl med og uten alkohol og vin, spesielt hvis det serveres mat der det er godt med vin og øl til. Så kan de som vil velge, i vår familie er det uansett ikke noen som har alkoholproblemer, så jeg unner de som vil ha et glass eller to vin/øl til maten det. Vi har hatt det både i dåp og konfirmasjon.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:26   #43
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener folk må få servere alkohol når de selv ønsker det, men det ser ut som flere her mener det er galt å ikke servere alkohol. Vi serverer som sagt skjelden alkohol når det er barn tilstede og få av de jeg omgås gjør det. Det betyr ikke at mine unger får et unaturlig forhold til alkohol, kanksje de heller lærer at det går an å kose seg uten alkohol?

Samboeren min kan fint ta seg en øl når ungene er oppe og det kan sikker jeg og om det frister. Jeg har bare ikke behof for å ta frem alkoholen ved enhver feiring.

Det er ingen som påstår at man servere alkohol, der er derimot flere som setter spørsmålstegn ved påstander som "barn og alkohol hører ikke sammen". Så selv om man forsvarer alkoholdrikking ved festlige anledninger, betyr ikke det at det på noen måte er galt å ikke servere det.

Jeg er en av de som definitivt tror at barna får et mer avslappet forhold til alkohol ved å være rundt mennesker som inntar alkohol på en fornuftig og "naturlig" måte. Det utelukker altså fyll. Det betyr ikke at man drikke alkohol rundt barna, men jeg tror absolutt at et anstrengt forhold kan smitte over på barna over tid.

Gammel 24-04-08, 16:33   #44
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke hvorfor man skal ha alkohol ved alle tenkelige anledninger. Jeg mener at man kan ha en fin dag uten alkohol og når hovedpersonen ikke kan drikke alkohol så syns jeg ikke noe om å servere det.

Du har ikke lyst på vin til maten, men det fins mange som syns maten smaker ekstra godt da. Jeg, for eksempel, er ikke glad i brus eller øl og vil helst ha vin til god mat. Ja, man kan selvsagt ha en fin dag uten alkohol, men hvilken skade gjør det å servere ett glass til maten?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg synes det er høflig å ha et utvalg drikke til gjestene, herunder mineralvann/brus, øl med og uten alkohol og vin, spesielt hvis det serveres mat der det er godt med vin og øl til. Så kan de som vil velge, i vår familie er det uansett ikke noen som har alkoholproblemer, så jeg unner de som vil ha et glass eller to vin/øl til maten det. Vi har hatt det både i dåp og konfirmasjon.

Gammel 24-04-08, 16:39   #45
turi
representert

turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har hatt det alkoholfritt til begge barna, men så er vi alkoholfrie begge 2. Har heller ikke vært i dåp/konfirmasjon hvor det har blitt servert.

Gammel 24-04-08, 16:42   #46
TBM
Passiv

Standard

Stakkars bestefar? Hva vet du om det var et tap for han? Jeg vil heller si stakkars deg som mener alkohol er så viktig at du heller vil ha det enn familien din rundt deg om du måtte velge. Jeg er glad for at alkoholen ikke betyr så mye for meg.

Jeg er nok et rimelig overfladisk og stakkarslig menneske siden alkoholen betyr så mye for meg. Eller kan det være slik at evt. barnebarn/oldebarn er overfladiske som ikke tillater litt vin i et festlig lag fordi "barn og alkohol ikke hører sammen"?

Altså - jeg snakker ikke om fyllefester - jeg snakker om hyggelige middager med god mat og noe godt å drikke. I mange sammenhenger synes jeg varnn og cola er ok, andre ganger ønsker jeg vin.

Det var derfor jeg syntes synd på bestefar - hvis han ønsker et glass vin eller to - men må kutte ut pga noen av gjestenes prinsipper. Jeg synes fremdeles synd på bestefar jeg. Og på deg som kan få deg til å kalle meg stakkarslig fordi jeg ikke ville danset etter en gjest pipe på den måten.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:47   #47
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er en problemstilling jeg ikke hadde hørt om før jeg kom på NM og senere FP. Det ble servert rødvin til maten i min og min brors konfirmasjoner, mener jeg å huske.

Eldstemann ble døpt en lørdag ettermiddag, og vi hadde vin til maten. De to andre ble døpt søndag formiddag, og da hadde vi bare mineralvann og snitter.

Jeg syns ikke det er nødvendig å ha alkohol til enhver anledning, men jeg syns heller ikke at dåp eller konfirmasjon nødvendigvis bør være alkoholfrie anledninger, det kommer an på det som serveres og dem som serveres.

Gammel 24-04-08, 16:48   #48
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil gjerne understreke at jeg ikke har behov for å servere eller drikke alkohol for at det skal være feiring. Jeg har vært i barnedåper uten alkohol og det var helt naturlig i settingen. Det er ingenting galt med å ikke servere alkohol, men for meg fremstår det som uvanlig.

Men her var spørsmålet om det var vanlig og til det vil jeg svare ja. Vi serverer det og de fleste i min omgangskrets serverer det. For meg er det helt naturlig at alkohol er blant de drikkevarene som tilbys når jeg inviterer voksne gjester.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 16:57   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt uproblematisk å servere vin/øl til mat der det passer til, dersom man vet 100% sikkert at alle gjester forholder seg til alkohol på en kultivert måte. Med det mener jeg at ingen blir noe som ligner beruset.

Barn og rus hører ikke sammen.

Jeg er imidlertig ikke vant til hjemmefra, å ha alkohol til maten i denne typen sammenhenger, så vi har ikke hatt det.

Rent praktisk så er det sjelden jeg setter stettglass på bordet i våre storfamilieselskaper, med 7 barn under 5 år.

Gammel 24-04-08, 17:01   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Interessant standpunkt det der - "alkohol og barn hører ikke sammen".

Det er jo ganske simpelt: barnet fest, ergo ikke alkohol.

Gammel 24-04-08, 17:22   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du det er uhøflig å ikke servere alkoholholdig drikke?

Tja, for meg vil det være det. Spesielt til type mat der det er vanlig og godt med vin til. Jeg snakker ikke om at man ikke klarer seg uten eller at det ikke er fest uten, men jeg ser ingen grunn til å ikke tilby det til gjester som liker vin til maten. Jeg skjønner ikke utsagnet om at voksne folk ala tante Gerda og bestefar ikke kan nyte vin eller øl til maten fordi barna ikke kan det. Og jeg skjønner absolutt ikke hvilken skade det har for barn, så framt ingen har alkoholproblemer. For meg blir det fanatisk å ikke kunne servere vin eller øl til maten eller konjakk til kaffen med barn til stede, av den grunn at det er barn til stede.
Det ble servert vin i min konfirmasjon og andre i familien sin, jeg har servert i naboens dåp med kelnerantrekk stående på rekke med fiiin servering til treretters middag. Men jeg har også vært i mange uten, hver sin smak, men jeg skjønner ikke helt at det skal være noe å reagere på den ene eller andre veien, dog reagerer jeg på argumentene for avhold.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 17:28   #52
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Har egentlig aldri tenkt på det som ett alternativ en gang. Har aldri blitt gjort i min slekt, hvertfall. Men tror ikke jeg hadde reagert negativt på det om det hadde skjedd.

Gammel 24-04-08, 17:30   #53
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har ikke skrevet noe om argumenter for eller i mot alkohol i slike sammenhenger, men blir litt overrasket over at alkoholservering blir ansett som mer høflig enn å ikke servere alkohol.

For meg i mine selskap blir det høflig, mer å velge i for gjestene, det kan ihvertfall ikke bli uhøflig for de som ønsker alkohol. Jeg reagerer selvsagt ikke på selskap uten alkohol, det er jo vanlig med begge deler i dåp og konfirmasjon, jeg synes bare argumentene med at barn og alkohol ikke hører sammen ikke har så stor gyldighet slik jeg kjenner til alkoholservering i sånne settinger.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 17:34   #54
Melonina
Fullverdig medlem

Melonina sin avatar

Melonina har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

I min familie har det vært en selvfølge med alkohol i festlige anledninger.

Barnedåp og champagne hører sammen i mine øyne. I en konfirmasjon er jeg vant til en festmiddag, og da med vin til alle retter.

Vin til maten i mine øyne er ikke det samme som fyll.

Signerer

Melonina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:38   #55
TBM
Passiv

Standard

Sv: Re: Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det er jo ganske simpelt: barnet fest, ergo ikke alkohol.

Barnet fest? Eller mente du barnet først? Hva er simpelt?

Nei, den skjønte jeg ikke.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:40   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Gammel 24-04-08, 17:43   #57
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Skjønner du ikke at når man har en fest FOR et barn, så er det ganske logisk for ganske mange at alkohol ikke er med, siden barn ikke har noe særlig behov for alkohol?

Talking to me? Nei, jeg synes ikke det er så logisk.

Gutt 2002 og jente 2005
Gammel 24-04-08, 17:50   #58
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Mener du at man ikke skal servere Munkholm i dåp, eller mente du at du serverte Munkholm og at det ikke var godt nok for svigerfamilien? :treig:

Vi har ikke hatt alkohol i dåp og konfirmasjon.

Jeg serverte ikke Munkholm, vørterøl, lettøl eller noe annet som lignet øl i mine barns dåpsselskap. Og svigers furta for det.

For min del er det helt uaktuelt med alkohol til dåp, konfirmasjon, bursdager o.l. hvis barna mine er tilstede, og da synes jeg det blir litt krampe å skulle ha vin eller øl i alkoholfri form som trøst for alkoholen man ikke får... Min samboer har en onkel som sjelden er edru. I tillegg har jeg vokst opp i en familie der flere av de voksne påstår at de har et begrenset inntak av alkohol i slike anledninger, men som har alt annet enn et begrenset inntak ... Dette legger nok mye lista for meg; heller for lite alkohol enn for mye, når barn er tilstede. Slev om det kanskje ikke alltid er fyll det er snakk om..

Gammel 24-04-08, 17:52   #59
TBM
Passiv

Standard

Barnebursdager er fest for et barn/flere barn. Jeg ser ikke på en dåp/navnefest/konfirmasjon som fest kun for et barn, men for en familie. Jeg respekterer at andre ikke ønsker å servere alkohol når det er barn tilstede. Respekt er imidlertid noe gjensidig - jeg synes andre kan respektere at jeg gjør det anderledes. Dermed synes jeg ikke man skal ta sine egne meninger og hevde de som en sannhet. Tidligere i tråden ble det påstått forholdsvis kategorisk at barn og alkohol "per def" ikke hører sammen, og det er ikke jeg enig i. Hvem har definert det? Hvem forvalter den sannheten?

Det som ofte blir litt "ufint" i slike diskusjoner er at enkelte ordlegger seg slik at "vi andre" som lar barn være i samme rom som det drikkes alkohol i moderate mengder, gjør noe "galt". Enkelte tar litt "besserwisser"-tonen og jeg kjenner at det irriterer meg.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 17:53   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Forbrukerkverulant, her.

Jeg serverte ikke Munkholm, vørterøl, lettøl eller noe annet som lignet øl i mine barns dåpsselskap. Og svigers furta for det.

For min del er det helt uaktuelt med alkohol til dåp, konfirmasjon, bursdager o.l. hvis barna mine er tilstede, og da synes jeg det blir litt krampe å skulle ha vin eller øl i alkoholfri form som trøst for alkoholen man ikke får... Min samboer har en onkel som sjelden er edru. I tillegg har jeg vokst opp i en familie der flere av de voksne påstår at de har et begrenset inntak av alkohol i slike anledninger, men som har alt annet enn et begrenset inntak ... Dette legger nok mye lista for meg; heller for lite alkohol enn for mye, når barn er tilstede. Slev om det kanskje ikke alltid er fyll det er snakk om..

Jeg vil kalle det krampaktig å ikke kunne servere alkoholfritt øl fordi det liksom er krampaktig trøst. Det har ikke slått deg at folk liker smaken av øl og vin, ikke alkoholen?
Jeg skjønner at du og andre kan ha dårlige erfaringer med voksne og alkohol, men det blir vanskelig når man setter det som standard for alle.

Gutt 2002 og jente 2005
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:57.