Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol i dåp og konfirmasjon

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-08, 20:19   #101
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Alkohol i dåp og konfirmasjon

Da jeg leste overskriften tenkte jeg: "Hæ, det er jo absurd"
Og det syns jeg.
Hører ikke sammen!

Gammel 24-04-08, 20:29   #102
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, absolutt. Hvis man mener at den festlige anledningen må være alkoholfri fordi det er barn tilstede, har man et anstrengt forhold til alkohol.

Dåp og konfirmasjon er en høytidelig anledning!
Det passer seg dårlig at voksne drikker alkohol mens barna løper rundt.
Dåp og konfirmasjon feires som oftest om DAGEN, og da er det vel ikke så vanlig å drikke alkohol uansett?? Folk kjører bil, og skal etterpå hjem og legge barna sine.

Her på FP er det mange som ikke engang kjører bil 3 timer etter å ha drukket en øl/eller ikke kjører hele neste dag heller, men å drikke alkohol midt på dagen i et selskap hvor det er masse barn tilstede er greit?

Gammel 24-04-08, 20:35   #103
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke vært med på at det serveres vin til mat i barndåp eller komfirmasjon. Jeg har vært i få komfirmasjoner, men en del barnedåper.

... Og det må jeg bare si: Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene deres overhode. "God mat, et godt vertskap, vin, en koselig sammenkomst". For meg er dåp dette. Kvelden før er det dekking av bord, pynting, stolbæring, dessertlaging. Selve dagen er det å stå opp i otta, kjempe seg til en plass på badet (enten sover vi hos noen, eller så overnatter noen hos oss). Få på ungene klærne. Grining fordi at bunaden til den yngste ligner på "en babybunad!", ungene vil ikke ha på seg søljer fordi de er redde for nålen. Inne i kirka får jeg ikke med meg noe (jeg går for sjeldent, så jeg er alltid usikker på når man skal reise seg, tonen i salmene), ungene havner gudskjelov på søndagsskole etterhvert. Er det mine barn er amming i festklær bestandig gøy - i alle fall underholdende for de som ser på. Så er det å storme ut av kirken ta bilder. Dra til lokalet, spise (og det er god og grei mat, men ikke noe gourmet greier), skifte bleier, snakke (skrike) med gamle tunghørte oldeforeldre. Tørke tiss fra gulvet etter de som holder på å slutte med bleie. Forhindre slåsskamper, finne på morsomme leker for ungene. Synge (som jeg ikke kan).

Jeg synes at tanken på å sitte ned og kose meg med et glass vin i denne settingen blir helt absurd.

Sist redigert av him : 24-04-08 kl 20:36. Årsak: gormet -> gourmet
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:42   #104
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Mener å huske at det ble servert alkohol i min konfirmasjon ... Jeg har kun vært i en dåp, den var tidlig på ettermiddagen en søndag og var alkoholfri. Helt naturlig, synes jeg. Men at det ikke skal gå an å servere alkohol i et selskap der det er barn mener jeg, som så mange andre her, høres helt corny ut.

Hvor går grensen for skjerming mot alkohol? Er det at voksne ikke kan drikke noe alkoholholdig på fest nok? Hva med et glass vin til maten en lørdagskveld? Er det greit etter at barnet/a har lagt seg? Må man gjemme glassene og flaska hvis de våkner og kommer ut i stua? Det ville i så fall gitt et ganske anstrengt forhold til alkohol, tror jeg. Og hvordan forklarer man at de voksne drikker riktignok øl, men den er uten alkohol så da er det greit? Det må jo være vanskelig for små barn å forstå?

Jeg er forøvrig enig i poenget til Irma, det er viktig å vise at kos ikke er det samme som alkohol og at det derfor ikke skal ledsage festlig lag hver gang. Men det er noe ganske annet enn å være prinsipielt imot. Hvis man nå engang er en foreldrer som nyter alkohol i ny og ne, tror jeg det er greit at det skjer i det åpne, der det er naturlig, heller enn at øl og vin er noe det hviskes om og som tas fram i all hemmelighet.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:42   #105
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Dåp og konfirmasjon feires som oftest om DAGEN, og da er det vel ikke så vanlig å drikke alkohol uansett?? Folk kjører bil, og skal etterpå hjem og legge barna sine.

Her på FP er det mange som ikke engang kjører bil 3 timer etter å ha drukket en øl/eller ikke kjører hele neste dag heller, men å drikke alkohol midt på dagen i et selskap hvor det er masse barn tilstede er greit?

Høytidelig, festlig for meg er det samme greia egentlig.

Jeg ser ikke noen grunn til at vin må drikkes på kvelden, og i skjul. Ja jeg kunne funnet på å servert champagnefrokost 17 mai også uten å sett noe galt i det. Det er snakk om sjeldene tilfeller. Jeg er vel mer enn normalt måteholden selv, drakk et glass vin julaften tror jeg muligens.

Å kjøre etter å ha drukket vin er ikke aktuelt, men med mitt forbruk er dagen etter som oftest greit (1-2 glass vin max). Jeg ser ikke noe motsetningsforhold her overhode.

Mazungen og jeg spiste lunsj med moren min på Solsiden i går, og grøss og gru, gamla drakk et glass rødvin. Jeg serverer gjerne vin til maten når jeg har gjester, også om det er til lunsj.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:42   #106
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Veldig enig med Smurfine og him her,altså.

nikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:42   #107
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er rart at noen synes det er fint med alkohol til god mat, selv på dagtid. Jeg synes heller ikke det er galt å ta seg et glass øl selv om det er barn i nærheten. Når det gjelder bilkjøring så kommer man ofte to voksne sammen til selskap, og da er det uansett en som kan være kjørbar/alkoholfri. Jeg ville ikke servert alkohol i dåp eller konfirmasjon ut i fra mine prinsipper, men er i utgangspunktet mest opptatt av helhetlig alkoholholdning, ikke om man en gang i blant drikker alkohol på dagtid eller i nærheten av barn.

Gammel 24-04-08, 20:47   #108
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke sammenlikningen din? Ikke alle kjører da bil? Dessuten trengs det bare én sjåfør pr bil. Og det er da stor forskjell på å føre et motorisert kjøretøy og sitte stille på en stol.

Gammel 24-04-08, 20:49   #109
Left
Passiv

Standard

Har aldri vært i noen konfirmasjon eller dåp hvor det har blitt servert alkohol.
Eller forresten, det har jeg jo når jeg tenker meg om. Da var pappa`n dansk, og ville ha "en lille" til maten.
Jeg ser ikke på det som noe problem altså, men selv ville jeg ikke ha servert det. Det blir helt feil for meg.

Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 20:58   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 24-04-08, 20:59   #111
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ikke vært med på at det serveres vin til mat i barndåp eller komfirmasjon. Jeg har vært i få komfirmasjoner, men en del barnedåper.

... Og det må jeg bare si: Jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsene deres overhode. "God mat, et godt vertskap, vin, en koselig sammenkomst". For meg er dåp dette. Kvelden før er det dekking av bord, pynting, stolbæring, dessertlaging. Selve dagen er det å stå opp i otta, kjempe seg til en plass på badet (enten sover vi hos noen, eller så overnatter noen hos oss). Få på ungene klærne. Grining fordi at bunaden til den yngste ligner på "en babybunad!", ungene vil ikke ha på seg søljer fordi de er redde for nålen. Inne i kirka får jeg ikke med meg noe (jeg går for sjeldent, så jeg er alltid usikker på når man skal reise seg, tonen i salmene), ungene havner gudskjelov på søndagsskole etterhvert. Er det mine barn er amming i festklær bestandig gøy - i alle fall underholdende for de som ser på. Så er det å storme ut av kirken ta bilder. Dra til lokalet, spise (og det er god og grei mat, men ikke noe gourmet greier), skifte bleier, snakke (skrike) med gamle tunghørte oldeforeldre. Tørke tiss fra gulvet etter de som holder på å slutte med bleie. Forhindre slåsskamper, finne på morsomme leker for ungene. Synge (som jeg ikke kan).

Jeg synes at tanken på å sitte ned og kose meg med et glass vin i denne settingen blir helt absurd.

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at mine erfaringer og opplevelser av barnedåper er helt annerledes.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:01   #112
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Det er nettopp slike innlegg som dine som gjør at man reagerer. Jeg blir rett og slett litt tverr.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:02   #113
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg kjenner jeg er veldig glad for at mine erfaringer og opplevelser av barnedåper er helt annerledes.

Enig. Vi hadde mange slektninger boende på hoteller og hytter i nærheten, og festen var i gåavstand til alt dette.

Gammel 24-04-08, 21:09   #114
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er synd hvis jeg har fremstilt det som negativt. (Jeg gjorde bare et tappert forsøk på å være morsom. ) Men slik blir det når det er mange barn tilstede. Det blir mye action. Klart er det få barn i familien blir selskapene roligere, men med 9 barn under 10 år så er det ikke mye "sitt-ned-selskaper".

Gammel 24-04-08, 21:13   #115
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

I konfirmasjoen til ene søskenbarnet til mann,ble det servert rødvin til maten.
konfrimanten fikk og vin

jeg synnes ikke alkohol og barn hører i hop.
Og så drikker jeg selv verken vin eller øl så kanskje derfor jeg ikke ser på det som noe rart å iKKE servere vin

Ikke blitt servert i noen ander,og heller ikke i barndåp

Sist redigert av Honda : 25-04-08 kl 08:59.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:13   #116
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen motforestillinger mot alkohol i sånne sammenhenger, i hvert fall ikke der jeg velger ut gjestene. Det er jo snakk om en øl eller et glass vin til god mat, ikke noe fyllekalas.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:18   #117
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kjører ikke bil samme kveld som jeg har smakt alkohol. har jeg vært full så har jeg holdt meg unna bilkjøring til langt på kveld dagen derpå også, full for meg vil ikke si dritings, men at jeg er i godt humør.

Men jeg synes det er greit å kunne smake alkohol selv om det er barn til stede.

Men vi har ikke servert alkohol i dåp og konfirmasjon fordi det har blitt feiret på en søndags ettermiddag, og veldig mange kjører bil hjem igjen. dessuten så har vi noen i familien som det har vært naturlig å be som har alkoholproblem, og som kanskje ikke ville vært måteholden og da blir det fort utrivelig.

Gammel 24-04-08, 21:21   #118
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I I en konfirmasjon er jeg vant til en festmiddag, og da med vin til alle retter.

Vin til maten i mine øyne er ikke det samme som fyll.

Har ikke lest lenger enn hit, men er enig.

Det ble servert vin til middagen i min egen konfirmasjon, husker jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:29   #119
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

scilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt liktscilla er virkelig godt likt
Standard

Den sammenligningen der blir jo helt søkt. Det er forbudt ved lov å kjøre bil etter å ha drukket alkohol. Det er ikke forbudt å drikke et glass vin i nærheten av barn.
Og hvorfor i all verden passer det seg ikke og kose seg med et glass vin når det er barn tilstede?? (snakker da selvfølgelig ikke om fyll, men et glass vin til maten)
Og mener du at alkohol kun kan nytes på kveldstid??

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-08, 21:29   #120
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men JA vi hadde alkohol i vår dåp for sønnen vår. Mannen er dansk, og har et mer avslappet forhold til begrepet alkohol enn mange nordmenn. Man drikker ikke for å bli full. Man drikker for å nyte et glass.

Det var en varm sommerdag, vi satt alle på langbord på gresset i hagen, stemningen var -mye takket være det gode været- avslappet, mange var barbeint, vi spilte litt kongespill, vi hadde buffet med salater og vi servete kald hvitvin. Vi hadde ca 20 fra Norge, og 15 fra Danmark på besøk og disse bodde hos familie og venner/naboer i nærheten. (dvs de gikk hjem)

Ser ikke at det var noe galt i det. Mange drakk bare Farris, og vann, og noen drakk vin. Merket ikke forskjell på hvem som drakk hva.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.