|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når slutte med barnesete?Hvor gammel og høy er barna når de går over fra barnesete til pute? Jeg blir litt overrasket når jeg hører at flere i klassen til datteren min (1.klasse) ikke bruker sete eller pute. Her kommer vi nok til å bruke sete til de vokser ut av de. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når slutte med barnesete?Ingen grunn til å bytte fra beltestol til pute egentlig. Det er best å bruke beltestol til man vokser ut av det.
|
|
|
#3 |
|
superbruker
|
Sv: Når slutte med barnesete?Alle mine 3 barn bruker beltestol. De er født i nov -02, aug -00 og nov -98. For å si det sånn er eldstemann (4 klasse) den eneste i klassen som bruker beltestol, det er noen få andre som bruker pute. De fleste sitter uten pute. Han er liten av vekst. Mellomste som går i andre klasse er en av et par stykker som bruker beltestol. De andre bruker pute. For minstemor som går siste året i barnehage er det veldig ymse. Noen av de jevnaldrende bruker pute mens andre bruker beltestol, det er omtrent 50/50. Som jeg har observert i hvert fall.
|
|
|
#4 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Når slutte med barnesete?Og noen bruker ingen sikring for 4 åringer og setter de i forsetet.
|
|
|
#6 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Når slutte med barnesete?
|
|
|
#7 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Når slutte med barnesete?Min andreklassing sitter på pute, og har gjort det siden hun var 6. Hun nærmer seg nok 135 cm nå, tenker jeg. Femåringen sitter i stol, ja. Og skal få lov til det inntil stolen er for liten - selv om han maser om pute. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Når slutte med barnesete?Eldste gikk over fra sete til pute da han var 6 1/2 år. Men han er stor, han var da rundt 140 cm høy. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
|
|
|
#10 |
|
♥ ♥ ♥
Hvor: Nedre Romerike
Sv: Når slutte med barnesete?Christian er 147 cm lang og går i 4. klasse. Han bruker ikke pute. Han maser om å få sitte forran for det gjør den og den.
|
|
|
#11 |
|
søt
Sv: Når slutte med barnesete?Jeg har en "standard førsteklassing" mhp høyde og vekt, og han skal få sitte på pute med rygg lenge lenge til!
|
|
|
#12 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Når slutte med barnesete?I den store bilen sitter storesøster med pute med rygg, dvs beltestol. Hun nærmer seg 130 cm. I den lille bilen er det 2+2 seter, og veldig runde og buede "bøtteseter" i baksetet. Når beltestolryggen er på øverste hakk, slik hun må ha det, så vakler hele setet i baksetet og kjennes veldig ustabilt. Her har vi derfor valgt å ta bort ryggen, slik at hun bare sitter på putedelen. Puten passer godt ned i baksetet og hun sitter tett og godt inntil ryggen, ikke noe ustabilt i det hele tatt.
|
|
|
|
#13 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
De fleste seksåringer sitter rett i bilen (de fleste) eller på pute, iallefall de seksåringene jeg har erfaring med fra jobben. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kontrollfrik
Seksåringen min er rett under 130 cm og vi kjøpte ny beltestol til henne i går. Det er en Römer Kid Fix, og hun har masse plass å gå på. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
superbruker
|
Får hun ikke plass i stolen så får du bare presse henne ned i beltestolen, det hjelper sikkert hvis du setter deg på henne.
|
|
|
#16 |
|
Kontrollfrik
Sv: Når slutte med barnesete?Ja, det var det jeg hadde tenkt. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
superbruker
|
Vi kjøpte nye stoler til alle tre nettopp. De kan bruke den til de er 150 cm og/eller 36 kg. Eldstemann er 9 år og 131 cm og 27 kg. Jeg regner med at det minst vil ta 3 år før han vokser ut av setet. Søsteren på 7 år er 128 cm og 27 kg vil nok bruke omtrent like lang tid på å vokse ut av setet men vil altså slippe setet 2 årfør storebror. Jeg kan ikke huske hvilket merke vi kjøpte.
|
|
|
#18 |
|
Kor e alle helter hen?
Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når slutte med barnesete?Min seksåring er bare 111 cm og 18 kilo. Da de nye reglene kom så spøkte jeg med at hun kom til å måtte sitte på pute under oppkjøringen sin |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
Ja, samme her.