Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor holder alle kjeft?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-08, 09:40   #41
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor holder alle kjeft?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Denne personen bodde tydeligvis i Norge, og snakket norsk også? Da syns jeg man kan gå ut i fra at vedkommende vet at det ikke er lov å slå barn.

Ja, hva vet jeg, men jeg synes likevel det er bedre å forebygge og forhindre ved å la barnevernet gripe inn enn å anmelde vedkommende.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:44   #42
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å fytti katta! Bra at du sa ifra! Jeg hadde gjort det samme.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:44   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, hva vet jeg, men jeg synes likevel det er bedre å forebygge og forhindre ved å la barnevernet gripe inn enn å anmelde vedkommende.

Uansett hvilken vei man går, så vil barnevernet bli involvert, så jeg tror ikke det gjør den helt store forskjellen hvem man melder fra til. Nå var mitt innlegg uansett ikke ment som at man bør gå til politiet, kun et svar på om det var rimelig å tro at denne damen visste at det ikke er lov å slå barn, eller ikke.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:54   #44
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Synes også det var veldig fint at du sa Tjorven. Vi oppholder oss mye i London og dette er noe jeg alltid har store problemer med når vi er der. Ikke uvanlig å se barn får seg en skikkelig ørefik eller "slap" som de kaller det, skjer overalt .... problemet er jo at dette er fullt lovlig i UK. Det har ved 2 anledninger vært så ille at jeg har snakket til vedkommende men da har jeg også nesten fått en voksen slap tilbake .... tragisk, det er fryktelig vondt å se på at barn blir slått

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 09:56   #45
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Synes det var kjempeflott av deg å si ifra.
Det er nok mange grunner til at folk ikke griper inn.Jeg hadde nok gjort som deg, ventet en stund,hisset meg opp og så sagt fra. I dag,men for 10 år siden hadde jeg ikke "tørt".Jeg har nok utviklet meg, og fått bedre selvtillit gjennom årene.
Vi er veldig ulike,noen beskjedne,noen bryr seg rett og slett ikke,mens andre eksploderer når de har fått nok.

Synes også som Lisa at det er vansklig å være vitne til at barn får ørefiker,spesiellt i land der det er "akseptabelt". I Frankrike er det heller ikke uvanlig at et barn får seg en ørefik ved middagsbordet fordi det ikke sitter stille nok.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 10:10   #46
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner jeg blir kvalm av slikt, bra du sa ifra. Mannen, storesøster og jeg var vitne til en fæl episode i Paris en gang. En liten pjokk som fikk beskjed om å sitte i trilla si mens faren handlet mat ved disken på en kafe. Han falt for fristelsen og løp bort til faren hvorpå faren slo han i ansiktet gang på gang, avsluttet av et skikkelig rapp over baken. Voksen mann som slår hardt med store hender, også lille gutten som ble helt mørkerød på kinnet. Da klarte ikke mannen min å ikke blande seg inn, selv i et fremmed land. Faren ble helt rød i toppen, satte gutten sin i vogna og fantegikk fra hele stedet. Jeg grøsser bare ved tanken på hvordan den gutten har det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 10:14   #47
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Uff så godt du ga beskjed!! Jeg hadde gjort det samme! Jeg var en gang "innestengt" i en avgangshall i Athen med et helt hav av franskmenn som skulle til Fr.rike med sitt fly. Ja og oss nordmenn som skulle med sas.
I all ventingen og varmen var det jo selvsagt mange utålmodige barn og jeg har aldri glemt hvordan omtrent alle de franske slo og deljet barna sine. Det var helt grusomt.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 10:20   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg ringt inn bekymringsmelding. Damen på barnevernet var vennlig og interessert, men sa jo at saken var litt vanskelig siden jeg ikke vet hvor de bor. Hun noterte seg flightnr og sete, OG hun ringte meg tilbake igjen da hun oppdaget at hun hadde glemt å notere datoen. Problemstillingen var interessant, syntes hun, og de skulle ta den opp på avdelingsmøtet til mandag.

Nå føler jeg at jeg har gjort det jeg kan i denne saken. Jeg tror vel ikke egentlig at det kommer til å skje noe, men jeg har i hvert fall forsøkt.

Divine: de snakket ganske godt norsk, men kommuniserte på sitt språk seg i mellom. Jeg har bodd i Øst-Europa et år og vet at det er ganske vanlig med lettere fysiske avstraffelser av små barn, så moren synes nok ikke at hun gjorde noe ulovlig. Men det var det jo.

Gammel 02-05-08, 10:34   #49
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra, Tjorven75. Da har du i hvert fall gjort ditt.

Gammel 02-05-08, 10:52   #50
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du påpekte et lovbrudd og det var helt riktig og forbilledlig å si fra. Her burde også en bekymringsmelding til barnevernet vært på sin plass. Hvis hun slår ungen når andre ser det, mon tro hva hun gjør når ingen ser? Og hva er det med folk som tror de kan denge oppdragelse inn i unger?

Min erfaring er at jo mer man slår unger, jo mer uoppdragne er det. Man kan evt kue dem, men de er jo ikek oppdragne fra innsiden da.

Gammel 02-05-08, 10:58   #51
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Min erfaring er at jo mer man slår unger, jo mer uoppdragne er det.

Det var det jeg konkluderte med også. Hun var den desidert mest uoppdragne ungen på det flyet, blant veldig mange. Jeg tror vel heller at moren tenker: "siden hun er den mest uoppdragne, så har jeg enda mer rett til å slå henne".

Gammel 02-05-08, 11:39   #52
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Hvorfor holder alle kjeft?

Uff
Så bra at du sa i fra, og gikk videre med det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 11:42   #53
lillesolsikke
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
lillesolsikke har et hav av muligheter foran seg
Standard

Selv om kommentaren din nok ikke hjalp den stakkars jenta mot slåing fra moren etter at du gikk at flyet, var det bra at du turte å si i fra!

lillesolsikke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 11:47   #54
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Politiet har plikt til å melde til barnevernet, så det spiller egentlig liten rolle.

Tjorven, jeg syns det var kjempefint at du turte si fra. Den stakkars lille jenta fikk oppleve at en annen brydde seg om at hun hadde det vondt, og ikke bare satt stille og så på, og dermed anerkjente handlingen.

Gammel 02-05-08, 12:02   #55
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Huff, dette var trist lesning. Selvsagt hadde du noe med dette, flott at du sa i fra. Man har selvsagt et ansvar når man ser forsvarsløse barn blir voldsutsatt. Jeg tenker at dette er kjempealvorlig, og kvalifiserer til politianmeldelse samt melding til barnevernet. Det var tydeligvis mange vitner.

Enig!!

Gammel 02-05-08, 12:31   #56
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du påpekte et lovbrudd og det var helt riktig og forbilledlig å si fra. Her burde også en bekymringsmelding til barnevernet vært på sin plass. Hvis hun slår ungen når andre ser det, mon tro hva hun gjør når ingen ser? Og hva er det med folk som tror de kan denge oppdragelse inn i unger?

Min erfaring er at jo mer man slår unger, jo mer uoppdragne er det. Man kan evt kue dem, men de er jo ikek oppdragne fra innsiden da.

Jepp. Det er ikke for ingenting at foreldre til barn med ADHD mange ganger føler at de må "renvaskes" for antagelser om at barnets atferd skyldes hjemmeforhold. Det er jo fordi dette er veldig likt.

Ikke dermed sagt at det ikke kan være tilfeller der begge forklaringer ligger til grunn. Noen ganger kan det nesten ha en synergieffekt. Barnet er krevende, foreldre er slitne, kanskje har også en eller begge foreldrene udiagnostisert/ubehandlet ADHD selv (det er jo arvelig) og dermed selv problemer med impulskontroll osv. Og så får man da et barn som krever så uendelig mye mer tålmodighet og impulskontroll av foreldrene.

Jeg snakker meg bort. Det jeg vil frem til er at barn som blir mishandlet kan rett og slett få atferd som ligner på ADHD. Og dermed har man en ond sirkel.

Ellers synes jeg det er utrolig godt jobbet av Tjorven75. Du skal ikke se bort ifra at barnevernet kan gjøre livet bedre for både barn og foreldre i den familien.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-08, 12:51   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Det var det jeg konkluderte med også. Hun var den desidert mest uoppdragne ungen på det flyet, blant veldig mange. Jeg tror vel heller at moren tenker: "siden hun er den mest uoppdragne, så har jeg enda mer rett til å slå henne".

Eller: "De andre kan jo være i mot å slå de, de som har så enkle barn!"

Gammel 02-05-08, 12:51   #58
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Synes helt klart du har handlet rett i denne saken.

Gammel 02-05-08, 12:54   #59
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så flott at du ringte barnevernet!

Gammel 02-05-08, 15:27   #60
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av macy, her.

Flott at du sa fra. Stakkars jente. Hvis denne moren slår henne slik offentlig, hvordan er hun da mot henne hjemme?

Tenkte akkurat det samme!

Det er jo også litt viktig at jenta forstår at dette IKKE er greit. Så selv om jeg og er forsiktig med å blande meg i andres saker er jo dette brudd på norsk lov, og dermed kan man med rette si ifra!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:53.