Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Smarte barn og norsk skole - et problem?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-05-08, 22:51   #81
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Smarte barn og norsk skole - et problem?

Jeg har ikke lest hele tråden, men vil si noe. Jeg har registrert en forandring hos barn i dag i forhold til barn for 15 år siden. Barn i dag ønsker er utålmodige og vil hele tiden ha aktivisering. Det tror jeg dessverre er et resultat av barnehagetiden. De er vant til rutiner og voksne som organiserer. I barnehagen bugner det av leker. De trenger ikke finne på noe selv. De får alt rett i fanget. Dette gjør mange barn late og fantasiløse.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 22:54   #82
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men vil si noe. Jeg har registrert en forandring hos barn i dag i forhold til barn for 15 år siden. Barn i dag ønsker er utålmodige og vil hele tiden ha aktivisering. Det tror jeg dessverre er et resultat av barnehagetiden. De er vant til rutiner og voksne som organiserer. I barnehagen bugner det av leker. De trenger ikke finne på noe selv. De får alt rett i fanget. Dette gjør mange barn late og fantasiløse.

Enda godt at du skriver mange barn, for jeg er uenig med deg. Det jeg tror vi ser, er at barn (som oss voksne) tilpasser seg samfunnet. Vi lever nå i et informasjonssamfunn, der vi til enhver tid behandler informasjon på bauger og kanter. Men henger skolen med - klarer skolen å gi elevene de verktøyene de trenger?

Gammel 03-05-08, 22:55   #83
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Unnskyld, men det der var latterlig.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 22:57   #84
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi, Observatøren var mye mer diplomatisk enn meg.

Gammel 03-05-08, 22:58   #85
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 03-05-08, 22:59   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jessica, jeg kunne ikke vært mer uenig med deg, og skjønner ikke helt logikken i teorien din, spesielt ikke når du sammenlikner med for 15 år siden? Det var ikke mange færre barn som gikk i barnehage da, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 23:01   #87
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Gammel 03-05-08, 23:02   #88
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok Observatøren er mer på riktig spor her.

og så skulle jeg kommentere noe fra en side eller to tilbake her, men nå har jeg glemt hva det var. :domm:

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 23:02   #89
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok heller ikke barnehagen skal ha skylden for evt. late og fantasiløse barn.
Mine barn er ihvertfall i full, egendrevet aktivitet i bhagen store deler av dagene. Og når noe er voksenstyrt der, er det jo gjerne nettopp stimulerende og fantasistyrkende (kan man si det?).

Gammel 03-05-08, 23:04   #90
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

TV og dataalderen har innhentet oss alle - også barna. Man er vant til at ting skjer med en gang. Mange barn er ikke vant til å vente på tur og vente på en belønning lenger.

Gammel 03-05-08, 23:07   #91
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Man skal være temmelig glup for ikke å ha noe særlig utbytte av en normal, norsk skolehverdag. Det er mye å hente for de aller fleste.
.

Det er vel ingen som er uenig i dette. Spørsmålet er vel mer om de flinkeste barna ikke også fortjener å få sjansen til å nå sitt fulle potensiale. Er du et kjempetalent i fotball slipper du å sulle rundt i et stusslig lite lokallag - hvorfor skal ikke barn med andre talenter også få mulighet til å bruke disse evnene til noe?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 23:07   #92
Jessica
Pauset

Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Unnskyld, men det der var latterlig.

Det er din mening. Jeg kan gi et konkret eksempel.

Minstejenta mi fikk gå i utebarnehage da hun gikk sisteåret i barnehagen. Det de ansatte merket seg var at ungene ble mye mer kreative i forhold til sin lek når de var ute i skogen. I starten savnet barna leker og lurte på hva de skulle gjøre i skogen, men i løpet av kort tid så var det mang en flott lek de drev på med. Pinner ble til heisekraner, tømmerstokk ble til huske osv.

De ansatte merket dette veldig godt når barna som var i selve barnehagen kom på besøk i uteavdelingen. Da tok det litt tid før de fant ut hva de skulle gjøre i skogen. De voksne i "innebarnehagen" var svært opptatte av nok leker til barna, mens de i utebarnehagen ikke helt så problemet....

Dette ble litt på siden, men dagens barn får veldig mye "ferdig" i hendene sine.

En annen ting er det å skape bilder. Dette har jeg fått fra ei som er pensjonert førskolelærer. Hun sa at tidligere var barn flinkere til å lage "bilder" i hodet sitt når de leste ei bok. I dag er det veldig mange som ikke leser bøker uten bilder. De vil ha ting "ferdig". På tv får de både lyd og bilde samtidig. De trenger ikke lage sin egen fantasi.

Jeg syns forresten det er respektløst i en diskusjon å drite ut det andre mener. Det sier mest om den som gjør det...

Gammel 03-05-08, 23:09   #93
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

En annen ting er det å skape bilder. Dette har jeg fått fra ei som er pensjonert førskolelærer. Hun sa at tidligere var barn flinkere til å lage "bilder" i hodet sitt når de leste ei bok. I dag er det veldig mange som ikke leser bøker uten bilder. De vil ha ting "ferdig". På tv får de både lyd og bilde samtidig. De trenger ikke lage sin egen fantasi.

Der er du jo inne på det Observatøren skrev. Informasjonssamfunnet.

Gammel 03-05-08, 23:16   #94
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. det Jessica skriver: Barna våre går i Montessoribarnehage, og der har de ikke "leker" inne. De har materiell for å lære ulike ting: Figurpuslespill, masse "matte"materiell (de begynner med det fra de er 1,5 år gamle), farger, tegning, maling, etc. Det er alt sammen materiell som de må bruke aktivt selv.

Ute har de ikke lekeapparater, men trær og knauser og sandkasser.

Det er en veldig bevisst pedagogisk tanke bak dette, og meningen er å legge til rette for at barna selv "suger" kunnskap, og aktivt bruker fantasien.

Jeg tror det er bra.

Gammel 03-05-08, 23:18   #95
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg har ikke barn i skolen selv enda, men til høsten er det eldstemanns tur. En ting jeg synes er dumt er at ulike skoler håndterer kravet til individiduell opplæring så forskjellig. En del skoler har nivådelte klasser hvor elever fra ulike trinn blir satt sammen etter hvilket nivå de er på, mens andre skoler kun deler lekseplanen inn i Del A og Del B hvor de flinke må gjøre begge. Dessverre havner vi på variant to.

Min mening er at nivådeling av klassene i de viktigste fagene (norsk, matte og engelsk) er den eneste måten å gjøre dette på. Som en del andre har sagt er det umulig for én lærer å håndtere mange ulike nivåer i en klasse. Hvorfor sørger man ikke da for at klassene har likere nivå? Jeg vet en del argumenterer for at dette vil stigmatisere de mindre flinke elevene, men fra min skoletid husker jeg at alle visste hvem som vår dårlige i hvilke fag. Jeg vil tro at både de flinke og de svake vil ha fordel av dette. Det vil bli lettere for de svake å kunne stille "dumme" spørsmål når ikke 60% av klassen sitter og ler av dem på grunn av at de ikke forstår de "enkleste" ting.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-05-08, 23:21   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Minstejenta mi fikk gå i utebarnehage da hun gikk sisteåret i barnehagen. Det de ansatte merket seg var at ungene ble mye mer kreative i forhold til sin lek når de var ute i skogen. I starten savnet barna leker og lurte på hva de skulle gjøre i skogen, men i løpet av kort tid så var det mang en flott lek de drev på med. Pinner ble til heisekraner, tømmerstokk ble til huske osv.

De ansatte merket dette veldig godt når barna som var i selve barnehagen kom på besøk i uteavdelingen. Da tok det litt tid før de fant ut hva de skulle gjøre i skogen. De voksne i "innebarnehagen" var svært opptatte av nok leker til barna, mens de i utebarnehagen ikke helt så problemet....

Dette ble litt på siden, men dagens barn får veldig mye "ferdig" i hendene sine.

Jeg syns forresten det er respektløst i en diskusjon å drite ut det andre mener. Det sier mest om den som gjør det...

At barn har godt av å få oppmuntret sin kreativitet er så sin sak, å trekke slutningen at mange barn i dag er late og fantasiløse i forhold til for 15 år siden synes jeg fortsatt er latterlig. Hva sier nå det om meg? :veldig spent:

Gammel 03-05-08, 23:28   #97
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg har ikke barn i skolen selv enda, men til høsten er det eldstemanns tur. En ting jeg synes er dumt er at ulike skoler håndterer kravet til individiduell opplæring så forskjellig. En del skoler har nivådelte klasser hvor elever fra ulike trinn blir satt sammen etter hvilket nivå de er på, mens andre skoler kun deler lekseplanen inn i Del A og Del B hvor de flinke må gjøre begge. Dessverre havner vi på variant to.

Min mening er at nivådeling av klassene i de viktigste fagene (norsk, matte og engelsk) er den eneste måten å gjøre dette på. Som en del andre har sagt er det umulig for én lærer å håndtere mange ulike nivåer i en klasse. Hvorfor sørger man ikke da for at klassene har likere nivå? Jeg vet en del argumenterer for at dette vil stigmatisere de mindre flinke elevene, men fra min skoletid husker jeg at alle visste hvem som vår dårlige i hvilke fag. Jeg vil tro at både de flinke og de svake vil ha fordel av dette. Det vil bli lettere for de svake å kunne stille "dumme" spørsmål når ikke 60% av klassen sitter og ler av dem på grunn av at de ikke forstår de "enkleste" ting.

Faste, nivådelte grupper er forbudt ut fra Kunnskapsløftet!!

Gammel 03-05-08, 23:30   #98
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Men nivådeling er ikke utelukkende positivt, uansett om det ser pent ut på papiret. For å trekke inn litt pedagogikk her - Vygotsky har en teori om den proksimale utviklingssone, der det optimale er til en hver tid å ligge på grensen mellom det man mestrer og det man må lære. Ved å være i en gruppe der ingen kan - eller alle kan, blir man svært avhengig av lærerens formidling.

Et annet dilemma er at det ikke er slik at en svak elev er svak i alle fag, eller alle disipliner av faget. En elev kan være svært dyktig i praktisk matematikk, men når x-er og y-er kommer inn i bildet, blir h*n svak.

Det er derfor det er forbudt å ha faste, nivådelte grupper. Nivådeling skal kun forekomme når det foreligger særlige grunner for det.

Gammel 03-05-08, 23:35   #99
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Begynte et år for tidlig på skolen, var et :smart barn: og ble brukt som hjelpelærer for de andre fra andre klasse, cirka. Konsekvent satt i gruppe med de dårligste elevene for å hjelpe de, og jeg gjetter på at det i ungdomsskolesammenheng også var for å dra opp snittkarakterene.

Legg til at jeg ble brukt som skillevegg de 5 første skoleårene, så har du meg "Emm; sett deg mellom Martin og Andreas så det blir en slutt på dette bråket." Jeje.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 13:29   #100
Jessica
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Der er du jo inne på det Observatøren skrev. Informasjonssamfunnet.

Jeg vet ikke hvilket innlegg du sikter til.

AlfaCharlie: Jeg lar meg ikke provosere ;-) Har ikke tid til noen lengre diskusjon. Nå leser jeg til eksamen. Så ha en fin dag

Må forresten bare tilføye: At de er late var feil ord. Men at mange sliter meg fantasien det ser jeg daglig. De venter at noen voksne skal legge føringa...
Men det gjelder heldigvis ikke alle, men skremmende mange. De trenger å få tro på seg selv og at de kan klare noe uten at
en voksen skal gi dem alt før de kan utføre noe.

Sist redigert av Jessica : 04-05-08 kl 13:35. Årsak: måtte tilføye noe....
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.