Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-04-08, 10:37   #41
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Jeg skjønner godt at du reagerer altså! Det hadde jeg gjort også! Når vi overlater ansvaret for barna våre til andre flere timer hver dag, forventer vi at de ikke skal bli borte, ramle ut av vinduer og sånn...

Er dere kalt inn til informasjonsmøte, eller vet du hvordan dette følges opp? Politiet er inne i bildet så jeg på Nettavisen, så det ser ut som om det blir tatt på alvor.

Det var krisemøte i går, med folk fra bydelen og ledelsen i bhg. Og det blir gjort noen tiltak ifht sikkerheten rundt vinduene (som har barnesikring i dag!), og den generelle sikkerheten i bhg. Og det er jo bra, men det skjer først etter at det har skjedd en ulykke.

Gammel 29-04-08, 10:43   #42
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Martis: Det er viktig at barnehagen følger opp på dette i etterkant også, et krisemøte er ikke nok. De må gå igjennom hendelsesforløpet, finne forbedringspunkter og eventuelt rette opp i rutiner. Jeg forstår godt at dere er skremt, slikt som dette skal ikke skje, enkelt og greit.

Gammel 29-04-08, 10:48   #43
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er enkel på dette området: heller ungene i barnehage med "ukvalifisert" personale, enn ikke noen barnehageplass overhodet.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er nå en gang slik at de som jobber i barnehage, faglært eller ei, i stor grad er kjekke folk med grei vandel.

Ut fra hva jeg har sett gjennom besøk og jobb i diverse barnehager kunne jeg ikke vært mer uenig. Selvfølgelig kommer det litt an på hvordan man definerer "ukvalifisert" - det har absolutt ikke bare med utdannelse å gjøre. Selvfølgelig finnes det flinke folk som ikke engang har fullført ungdomsskolen. At man er kjekk og grei og har god vandel betyr imidlertid ikke at man egner seg til å jobbe med barn.

Slik situasjonen er mange steder i Oslo i dag er det imidlertid ikke slik at man kan velge og vrake i ufaglært personale heller. Da tar man den ene søkeren til den ene stillingen, som viser seg å aldri ha vært i nærheten av et barn under 5 år før og som knapt kan norsk. Eller man lar datteren til vaktmesteren være vikar, som slenger beina på bordet og spiser opp barnas mat med fingrene. Styrerne er presset fordi foreldre for all del ikke vil at barnehagen skal stenge på grunn av personalmangel. Jeg har gitt tydelig beskjed i ztjernas barnehage at jeg heller vil de skal stenge enn å holde åpent uten forsvarlig personale. Der har de fks hatt en ansatt på 9 barn under 3 år en hel dag. Selv om denne ansatte er en fantastisk person så er ikke dette holdbart for meg. Men det dreier seg jo mer om vikarstopp, og er en annen diskusjon.

En annen ting er at barnehagene jo er lovpålagt å ha et pedagogisk tilbud. Dersom de ikke finner tak i pedagoger så er det jo barneparker med utvidet åpningstid de må bygge.

Jeg skjønner ikke hvor Oslo kommune skal finne alle disse flinke faglærte (og ufaglærte) til alle disse nye barnehagene. Jeg er ikke villig til å sende mine barn i en barnehage uten pedagoger og assistenter med egnethet og erfaring.

Sist redigert av Mei : 29-04-08 kl 12:10.
Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 10:49   #44
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Martis: Det er viktig at barnehagen følger opp på dette i etterkant også, et krisemøte er ikke nok. De må gå igjennom hendelsesforløpet, finne forbedringspunkter og eventuelt rette opp i rutiner. Jeg forstår godt at dere er skremt, slikt som dette skal ikke skje, enkelt og greit.

Du har helt rett i at dette ikke skal skje.
Når det gjelder krisemøtet så er det vel nettopp de punktene du nevner som blir tatt opp der vel? Hva skjedde? Hva kan vi gjøre for at dette ikke skjer igjen? osvosv

Gammel 29-04-08, 11:03   #45
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Martis: Dette var ikke bra. Jeg håper personalet har forstått alvoret i saken.

Gammel 29-04-08, 11:14   #46
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av maribo, her.

Du har helt rett i at dette ikke skal skje.
Når det gjelder krisemøtet så er det vel nettopp de punktene du nevner som blir tatt opp der vel? Hva skjedde? Hva kan vi gjøre for at dette ikke skjer igjen? osvosv

I et krisemøte er man veldig ofte opptatt av krisen som nettopp har skjedd. Når det gjelder forbedring og videre arbeid er det viktig at man setter seg ned litt i ettertid, men mens hendelsen er fortsatt frisk i minne, for å sikre seg at man får med seg alt. Både ting som skjedde i forkant og evaluering av håndteringen av episoden.

Gammel 29-04-08, 16:10   #47
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg fatter og begriper ikke at det går an å synes det er ok for ufaglærte å jobbe i bhage?? Hvorfor skal ikke barn ha krav på samme kompetanse som på andre områder i samfunnet?? De krevel vel mer en bare omsorg?

Et eksempel. En avdeling i barnehagen reiser på dagstur til Sognsvann. 3 fantastiske assistenter er med, de er alle flotte mennesker men ingen av de har noen formell kompetanse. Et barn faller og får et åpent kutt i hode, INGEN vet hva de skal gjøre, de får stoppet blødningen men de gjorde visstnok mange feil. Altså, det er ikke engang krav om førstehjelpskurs eller noe som helst og disse folkene har 100% ansvar for barns ve og vel.
Annet eksempel, på avdelingen er det en del problemer med et par barn, dette har med kulturell bakgrunn å gjøre, det er komplekse problemer som assistentene overhode ikke har noe kunnskap eller for den saks skyld, burde forventes å ha kompetanse om .... Det er tragisk hvordan dette får utvikle seg pga manglende kompetanse fra bhagen sin side til å gjøre noe med sitausjonen .... igjen, pga mangel på en ped leder som kan ta tak i problemet.
SELVFØLGELIG må barnehager ha kompetente fagfolk som ellers i samfunnet for å takle alle disse tingene.

En av grunnene til at vi ikke får igjen penger på innboforsikring hvis en bekjent har gjort det elektriske anlegget for er jo nettopp fordi vedkommende ikke er en autorisert elektriker, same thing - alle, inkl ansatte i barnehager må jo ha en viss grunnkunnskap i faget sitt for i det hele tatt å kunne gjøre jobben sin på en forsvarlig måte.

Det er helt uforståelig for meg å høre at folk mener det er greit for barn å ikke ha krav på dette? Det står i loven at det SKAL være en ped leder per avdeling i barnehager, jeg mener noe annet er helt uforsvarlig og som foreldre mener jeg at vi burde krevet at bhagen stengte avdelingen hvis de ikke følger loven. Det er ikke ansvarlig å drive barnehager uten forsvarlig tilsyn av barna. Barn har også rettigheter og en av de er å bli tatt hånd om av kvalifisert personale i bhager.

Jeg tror det er mange her som ikke er klar over hvor ille situasjonene er i mange bydeler i Oslo. Om det ikke er matservering så er det en ting men det at de ikke har ped ledere eller nok personale (de får ikke tilkalle vikar før etter 16 dager) så bryter de loven. Når 2 personer passer 17 barn så burde de, etter mitt skjønn, stenge bhagen.

Å lovfeste rett til plass blir for dumt, jeg tror heller at det rett og slett ikke kan være en menneskerett å få bhage plass innenfor ring 2 i Oslo. Det er rett og slett ikke plass til flere bhager i bydel Grunerløkka så det blir umulig for det offentlige å tilby plass til alle ....

Som sagt, assistener eller ufaglærte er som oftes flotte mennesker men det er krav om en ped leder per avdeling i bhager for en veldig god grunn, også av sikkerhet selvfølgelig.

..vel det var min utblåsning for dagen ...

Sist redigert av Lisa : 29-04-08 kl 16:24.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-04-08, 17:19   #48
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg skjønner ikke hvor Oslo kommune skal finne alle disse flinke faglærte (og ufaglærte) til alle disse nye barnehagene. Jeg er ikke villig til å sende mine barn i en barnehage uten pedagoger og assistenter med egnethet og erfaring.

Det lurer jeg også på. Jeg har sett mange søknadsbunker og vært med på intervjuer, det er ikke mange kremkandidater å velge i...

Gammel 30-04-08, 10:19   #49
Observatøren

Observatøren sin avatar

Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Det lurer jeg også på. Jeg har sett mange søknadsbunker og vært med på intervjuer, det er ikke mange kremkandidater å velge i...

Til den ledige stillingen som assistent i vår gamle barnehage var det 67 søknader. 2 ble kalt inn til intervju...

Gammel 30-04-08, 11:33   #50
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Til den ledige stillingen som assistent i vår gamle barnehage var det 67 søknader. 2 ble kalt inn til intervju...

Høres kjent ut. Hadde det ikke vært for alle 19-20 åringene som vil jobbe et år i barnehage før de begynner å studere vet jeg ikke hva vi hadde gjort. Vi har hatt så mange flotte folk innom, prøver å overtale de til å utsette studiene (eller i det minste ta førskolelærerutdanningen) men det går som regel ikke.

Gammel 30-04-08, 11:38   #51
Observatøren

Observatøren sin avatar

Standard

Høres kjent ut. Hadde det ikke vært for alle 19-20 åringene som vil jobbe et år i barnehage før de begynner å studere vet jeg ikke hva vi hadde gjort. Vi har hatt så mange flotte folk innom, prøver å overtale de til å utsette studiene (eller i det minste ta førskolelærerutdanningen) men det går som regel ikke.

Jeg har vært en av dem. Og jeg synes faktisk det burde vært obligatorisk fremfor militærtjeneste å jobbe i barnehage. Hva lærer man ikke av å jobbe sammen med barn? I militæret lærer man å forsvare landet sitt, i en barnehagejobb lærer man å bygge landet.

Gammel 04-05-08, 23:38   #52
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Jeg har vært en av dem. Og jeg synes faktisk det burde vært obligatorisk fremfor militærtjeneste å jobbe i barnehage. Hva lærer man ikke av å jobbe sammen med barn? I militæret lærer man å forsvare landet sitt, i en barnehagejobb lærer man å bygge landet.

Så sant, så sant!

Gammel 05-05-08, 09:34   #53
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

jeg synes faktisk det burde vært obligatorisk fremfor militærtjeneste å jobbe i barnehage. Hva lærer man ikke av å jobbe sammen med barn? I militæret lærer man å forsvare landet sitt, i en barnehagejobb lærer man å bygge landet.

Så sant, så sant!

Virkelig? Jeg ville ikke hatt barna mine i en barnehage full av unge folk som ikke vil være der og trenger opplæring i alt fra "hva er en smokk" til "hvorfor slår vi ikke tilbake når barna slår oss" og "hvorfor må porten ut til hovedveien alltid være lukket". Nei nei. Barnehagen er da ikke noen opplæringsleir .

Gammel 05-05-08, 09:43   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Virkelig? Jeg ville ikke hatt barna mine i en barnehage full av unge folk som ikke vil være der og trenger opplæring i alt fra "hva er en smokk" til "hvorfor slår vi ikke tilbake når barna slår oss" og "hvorfor må porten ut til hovedveien alltid være lukket". Nei nei. Barnehagen er da ikke noen opplæringsleir .

Jeg tror ingen mener at barnehager skal være drevet av ungdom på nitten.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 09:47   #55
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror ingen mener at barnehager skal være drevet av ungdom på nitten.

Jeg forsto det slik, og svarte utfra, at Observatøren og MegaMie mente disse ungdommene skulle være på toppen av annen bemanning.

Gammel 05-05-08, 09:50   #56
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forsto det slik, og svarte utfra, at Observatøren og MegaMie mente disse ungdommene skulle være på toppen av annen bemanning.

Hvis de er i tillegg til annen, vanlig bemanning så ser jeg ikke helt for meg at barnehagene vil bli "full av unge folk" som ikke har snøra peiling på unger. Jeg syns godt det å jobbe i barnehagen kunne være et alternativ når man velger å være sivilarbeider. Det er langt mer nyttig enn å sitte i et arkiv et år. Jeg mener det var mulig å jobbe i barnehage tidligere, men at det er tatt bort. Uten at jeg er bombesikker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 09:53   #57
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis de er i tillegg til annen, vanlig bemanning så ser jeg ikke helt for meg at barnehagene vil bli "full av unge folk" som ikke har snøra peiling på unger. Jeg syns godt det å jobbe i barnehagen kunne være et alternativ når man velger å være sivilarbeider. Det er langt mer nyttig enn å sitte i et arkiv et år. Jeg mener det var mulig å jobbe i barnehage tidligere, men at det er tatt bort. Uten at jeg er bombesikker.

Jeg ser absolutt nytten i "en og annen sivilarbeider", men dersom alle ungdommer skulle ha noen obligatoriske måneder i barnehage ville hverdagen for de ansatte (og til en viss grad barna også) ganske sikkert blitt uutholdelig.

Gammel 05-05-08, 09:57   #58
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Glitter: Det var vanlig før ja, jeg kjenner mange som jobbet både på SFO og i barnehage.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 10:54   #59
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Standard

Jeg ser absolutt nytten i "en og annen sivilarbeider", men dersom alle ungdommer skulle ha noen obligatoriske måneder i barnehage ville hverdagen for de ansatte (og til en viss grad barna også) ganske sikkert blitt uutholdelig.

Var ikke helt det jeg mente. Jeg er enig i at man lærer mange viktige ting ved å jobbe i bhg, kanskje mer enn i forsvaret. Men jeg ønsker på ingen måte å tvinge unge umotiverte folk inn i barnehagen!

Gammel 05-05-08, 10:59   #60
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Var ikke helt det jeg mente. Jeg er enig i at man lærer mange viktige ting ved å jobbe i bhg, kanskje mer enn i forsvaret. Men jeg ønsker på ingen måte å tvinge unge umotiverte folk inn i barnehagen!

Jeg skjønte egentlig det. Hadde bare et lite behov for å være vrang og vanskelig .

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.