|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ute på tur
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?
Det var krisemøte i går, med folk fra bydelen og ledelsen i bhg. Og det blir gjort noen tiltak ifht sikkerheten rundt vinduene (som har barnesikring i dag!), og den generelle sikkerheten i bhg. Og det er jo bra, men det skjer først etter at det har skjedd en ulykke.
|
|
|
#42 |
|
Hertuginne
|
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Martis: Det er viktig at barnehagen følger opp på dette i etterkant også, et krisemøte er ikke nok. De må gå igjennom hendelsesforløpet, finne forbedringspunkter og eventuelt rette opp i rutiner. Jeg forstår godt at dere er skremt, slikt som dette skal ikke skje, enkelt og greit.
|
|
|
#43 |
|
Har fått viljen sin
|
Ut fra hva jeg har sett gjennom besøk og jobb i diverse barnehager kunne jeg ikke vært mer uenig. Selvfølgelig kommer det litt an på hvordan man definerer "ukvalifisert" - det har absolutt ikke bare med utdannelse å gjøre. Selvfølgelig finnes det flinke folk som ikke engang har fullført ungdomsskolen. At man er kjekk og grei og har god vandel betyr imidlertid ikke at man egner seg til å jobbe med barn. Sist redigert av Mei : 29-04-08 kl 12:10. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du har helt rett i at dette ikke skal skje.
|
|
|
#46 |
|
Hertuginne
|
I et krisemøte er man veldig ofte opptatt av krisen som nettopp har skjedd. Når det gjelder forbedring og videre arbeid er det viktig at man setter seg ned litt i ettertid, men mens hendelsen er fortsatt frisk i minne, for å sikre seg at man får med seg alt. Både ting som skjedde i forkant og evaluering av håndteringen av episoden.
|
|
|
#47 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Jeg fatter og begriper ikke at det går an å synes det er ok for ufaglærte å jobbe i bhage?? Hvorfor skal ikke barn ha krav på samme kompetanse som på andre områder i samfunnet?? De krevel vel mer en bare omsorg? Sist redigert av Lisa : 29-04-08 kl 16:24. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Multitaskingmaniac
|
Det lurer jeg også på. Jeg har sett mange søknadsbunker og vært med på intervjuer, det er ikke mange kremkandidater å velge i...
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Til den ledige stillingen som assistent i vår gamle barnehage var det 67 søknader. 2 ble kalt inn til intervju...
|
|
|
#50 |
|
Multitaskingmaniac
|
Høres kjent ut. Hadde det ikke vært for alle 19-20 åringene som vil jobbe et år i barnehage før de begynner å studere vet jeg ikke hva vi hadde gjort. Vi har hatt så mange flotte folk innom, prøver å overtale de til å utsette studiene (eller i det minste ta førskolelærerutdanningen) men det går som regel ikke.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg har vært en av dem. Og jeg synes faktisk det burde vært obligatorisk fremfor militærtjeneste å jobbe i barnehage. Hva lærer man ikke av å jobbe sammen med barn? I militæret lærer man å forsvare landet sitt, i en barnehagejobb lærer man å bygge landet.
|
|
|
#52 |
|
Multitaskingmaniac
|
Så sant, så sant!
|
|
|
#53 |
|
Har fått viljen sin
|
Virkelig? Jeg ville ikke hatt barna mine i en barnehage full av unge folk som ikke vil være der og trenger opplæring i alt fra "hva er en smokk" til "hvorfor slår vi ikke tilbake når barna slår oss" og "hvorfor må porten ut til hovedveien alltid være lukket". Nei nei. Barnehagen er da ikke noen opplæringsleir |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror ingen mener at barnehager skal være drevet av ungdom på nitten.
|
|
|
#55 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg forsto det slik, og svarte utfra, at Observatøren og MegaMie mente disse ungdommene skulle være på toppen av annen bemanning. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Glamorøs
|
Hvis de er i tillegg til annen, vanlig bemanning så ser jeg ikke helt for meg at barnehagene vil bli "full av unge folk" som ikke har snøra peiling på unger. Jeg syns godt det å jobbe i barnehagen kunne være et alternativ når man velger å være sivilarbeider. Det er langt mer nyttig enn å sitte i et arkiv et år. Jeg mener det var mulig å jobbe i barnehage tidligere, men at det er tatt bort. Uten at jeg er bombesikker.
|
|
|
#57 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg ser absolutt nytten i "en og annen sivilarbeider", men dersom alle ungdommer skulle ha noen obligatoriske måneder i barnehage ville hverdagen for de ansatte (og til en viss grad barna også) ganske sikkert blitt uutholdelig. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Full barnehagedekning, men hva med kvaliteten?Glitter: Det var vanlig før ja, jeg kjenner mange som jobbet både på SFO og i barnehage. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Multitaskingmaniac
|
Var ikke helt det jeg mente. Jeg er enig i at man lærer mange viktige ting ved å jobbe i bhg, kanskje mer enn i forsvaret. Men jeg ønsker på ingen måte å tvinge unge umotiverte folk inn i barnehagen!
|
|
|
#60 |
|
Har fått viljen sin
|
Jeg skjønte egentlig det. Hadde bare et lite behov for å være vrang og vanskelig |
|
|
|
![]() |
|
|