Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-03-08, 22:08   #61
Nebbia
Passiv

Standard

Sv: Spin-off: Hvilken amarone liker du best?

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

På siden: Jeg har de siste 4-5 årene ikke "fulgt med" eller lest meg noe særlig mer opp på vinkunnskap, blant annet har jeg liten kontroll på hva som er de gode årene. Innkjøpspolitikken har derfor vært å kjøpe etter produsent, pluss litt etikettmagefølelse når produsenten har vært ukjent for meg. Og det syns jeg egentlig har funket utrolig bra. :merkebevisst:

Gode produsenter kan lage akseptabel vin selv i katastrofale årganger. Dårlige produsenter kan ødelegge århundrets årgang. Det tryggeste er å holde seg til kvalitetsprodusenter, men det blir kjedelig i lengden. Erfaring får man av et feilsteg i ny og ne.

Svar med sitat
Gammel 03-03-08, 21:00   #62
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Hehe, polet har veldig lite svinn, og det er første gang jeg opplever at de ikke informajonen på hjemmesiden stemmer.

Zenato er en utrolig bra produsent. Nå har også deres Amarone Riserva blitt tilgjengelig her på berget hvis du ønsker å dra Amarone-interessen til et nytt nivå. Men objektivt sett er det vel i Ripassa(o)-kategorien man gjør de beste kjøpene.

Mannen har faktisk opplevd flere ganger at han har reist for å kjøpe den siste flasken og så er den bortevekk. Han er derfor etter hvert blitt småskeptisk til å ta turen ene og alene for å sikre seg "den siste flasken".

Og det var forresten et godt amarone-tips. Jeg vet ikke om det frister å dra på vinshopping med dagens form, men jeg vurderer å hviske mannen i øret, så kan det hende han handler på vegne av meg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:01   #63
Nebbia
Passiv

Standard

På tide å børste støv av denne tråden igjen. Jeg har fremdeles ikke drukket vin siden sist, men har vært innom polet noen ganger og fått med meg at det begynner å komme en del 2004-årganger nå. En fantastisk årgang for Amarone, ifølge de som har prøvesmakt. Jeg har allerede skaffet meg Accordini, Vaona og Fratta Pasini i 2004-årgang, og har som tidligere nevnt planer om å begå noen barnedrap til høsten.

Fordelen med å den selvpålagte avholdstilværelsen er at man kan planlegge konsumet i god tid, og nå har det formet seg idé å begå massedrap på unge viner. I snobbekretser er en vertikal store saker. Min plan er å kjøre en horisontal til høsten. En horisontal 2004. Spredd over flere uker - selvfølgelig. Ut i fra det som har kommet, regner jeg med at jeg kommer til å inkludere Santa Sofia, Masi, Zenato, Viviani og Bolla i det horisontale massedrapet.

:glede seg:

Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:06   #64
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg smakte en Santa Sofia i helgen, det var et hyggelig møte.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-08, 22:10   #65
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg smakte en Santa Sofia i helgen, det var et hyggelig møte.

2004? Santa Sofia pleier å være et hyggelig møte.

Svar med sitat
Gammel 16-04-08, 06:46   #66
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

2004? Santa Sofia pleier å være et hyggelig møte.

Ja, det var en 2004. Jeg har ikke smakt Santa Sofia før, så jeg har ikke noen andre år å sammenlikne med, men dette fristet til gjentakelse.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:37   #67
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Da har jeg fått rapport fra mannen som er på forretningsreise at jeg kan glede meg til en Monte Masua Amarone Della Valpolicella 2003 Classico når han kommer hjem.

Noen som har prøvd denne?

Sist redigert av Mandarin : 04-05-08 kl 20:40. Årsak: Glemte classico :knegg:
Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 20:50   #68
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Da har jeg fått rapport fra mannen som er på forretningsreise at jeg kan glede meg til en Monte Masua Amarone Della Valpolicella 2003 Classico når han kommer hjem.

Noen som har prøvd denne?

Mange ganger. Som påpekt tidligere i tråden synes jeg denne er dette en av de beste standardamaronene polet listefører (produsenten heter Il Sestante). 2003 var en veldig varm årgang, og du kan se frem til en kraftig vin. Årgangen gir kanskje ikke en typisk Amarone, men det er en kraftpakke av dimensjoner.

Svar med sitat
Gammel 04-05-08, 21:17   #69
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Spennende!! Takk Nebbia. Så gøy med en ekspert her!

Gammel 04-05-08, 22:39   #70
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her passer det å nevne at jeg har kjøpt to stk. Santa Sofia 2004. Kanskje ikke så spennende, men for en stakkar på budsjett med skrumpende kjeller er det litt stas.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 00:00   #71
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden forsvinner litt, synes jeg. Den som hadde hatt et underforum for vin!

Gammel 05-05-08, 09:19   #72
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Har vi diskutert i denne tråden når det passer seg å sprette en amarone. Hvilken som helst kveld, eller spesiell anledning? Tilbehør?

Gammel 05-05-08, 09:25   #73
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når som helst. Erfaringsmessig så er terskelen ikke høy før mannen eller jeg sier "Vin i kveld?" eller "Vin i kveld!". Enten er det en spesiell anledning eller så blir det en spesiell anledning. :enkel:

Vi pleier å drikke vin med simplistisk tilbehør som grissini eller tapas.

Gammel 05-05-08, 09:30   #74
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

Har vi diskutert i denne tråden når det passer seg å sprette en amarone. Hvilken som helst kveld, eller spesiell anledning? Tilbehør?

Amarone kan man drikke når som helst. Det er en såpass fin vin at mange synes det bør en skikkelig anledning til. De tradisjonelle, veldig tørre passer til kraftige kjøttretter som f.eks. vilt. De mer fruktdrevne er ikke like lett å parre med mat. Il Sestante har vel ett bein i hver leir, så hva man velger å gjøre er ikke åpenbart.

Amarone er en skikkelig Vino da meditazione, og trenger sjelden mer tilbehør enn parmesan og evntuelt godt selskap Jeg har drukket Il Sestante i diverse årganger sikkert 10 ganger. Jeg tror aldri jeg har drukket den til annet enn grissini og parmesan. Til det formålet er det en skikkelig dugandes Amarone.

Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 09:40   #75
Nebbia
Passiv

Standard

Her passer det å nevne at jeg har kjøpt to stk. Santa Sofia 2004. Kanskje ikke så spennende, men for en stakkar på budsjett med skrumpende kjeller er det litt stas.

Santa Sofia er alltid stas. Den er sammen med Masi og Il Sestante de beste Amaronene man kan få tak i overtalt. Hvilken jeg foretrekker er avhengig av både årgang og min dagsform. I 2001 synes jeg Il Sestante lyktes best, mens det i 2003 ikke var noe særlig forskjell på dem - det var et veldig varmt år og alle lagde litt atypiske Amaroner. Men ut i fra tidligere årganger, må jeg nok si at mine preferanser for Masi og Santa Sofia er lite hestehode foran Il Sestante. Jeg har ennå til gode å smake en Amarone fra 2004. Jeg har bunkret opp noen, og av de jeg kommer til å kjøpe står Santa Sofia øverst på listen. 2004 er visstnok den beste årgangen for Amarone på denne siden av århunde/årtusen-skiftet.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Denne tråden forsvinner litt, synes jeg. Den som hadde hatt et underforum for vin!

Dette var vel oppe i en annen tråd også. Det har dessverre blitt tiet ihjel. Jeg tror det er en sterk avholdsbevegelse her inne som driver med utstrakt lobbyvirksomhet overfor moddene.

Svar med sitat
Gammel 05-05-08, 16:21   #76
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Standard

Noterer flittig ned 2004 bak øret :-)
Her nytes amaronen med parmasan og litt god skinke.

Gammel 07-05-08, 23:29   #77
M&M
Superduper

M&M sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
M&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smartM&M imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Åååå, jeg gleder meg til søndag!
Da skal mannen og jeg sprette en flaske Masi Amarone i anledning mannens bursdag og vårt årsjubileum (som feires litt forsinka i år)!
Og den har jeg ikke drukket tidligere, men gleder meg som en unge!

Gammel 04-09-08, 06:45   #78
Nebbia
Passiv

Standard

Amarone i går kveld. Luigi Righettis Amarone Capitel de' Roari'. Innkjøpt i Sverige for den nette sum av 175 SEK. Billig til Amarone å være - selv i Sverige.

Og hvordan var den? Slikt kan ikke forbigås i stillhet. Her må en avbefaling til, for dette var virkelig ikke bra. Det verste var at det trolig ikke var en dårlig flaske. Vinen var rett og slett ikke god. Ubalansert, knusktørr (hvor er frukten?), tynn men i overkant mye garvesyre. Nei, dette var ikke godt. Hadde prisen vært halvparten skulle jeg ikke klaget høylydt, men selv det ville vært for høy pris.

føy:

Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 08:44   #79
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, er du likevel helt sikker på at du ikke har vært uheldig? Jeg smakte denne i sommer, og kjenner meg ikke helt igjen. Ingen stor amarone, men helt grei, mener jeg å huske var dommen.

Og et kjapt søk viser at det er andre som syns den var ok:
«Supert Amarone-kjøp»

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-08, 09:04   #80
Nebbia
Passiv

Standard

Hm, er du likevel helt sikker på at du ikke har vært uheldig? Jeg smakte denne i sommer, og kjenner meg ikke helt igjen. Ingen stor amarone, men helt grei, mener jeg å huske var dommen.

Og et kjapt søk viser at det er andre som syns den var ok:
«Supert Amarone-kjøp»

Jeg skrev trolig, gjorde jeg ikke? Jeg har hatt dårlige flasker før, og det var ikke et slikt inntrykk denne vinen gav. Jeg har drukket den én gang tidligere for 4-5 år siden. Den gjorde ikke noe voldsomt inntrykk da, men jeg husket ikke hvordan den smakte, så derfor tok jeg sjansen. Flasken kan jo være varmeskadet, men den fremsto i alle fall som veldig ubalansert. Det er vanskelig å si om en flaske er dårlig, eller om vinen generelt er dårlig. Den eneste måten å finne det ut på, er å drikke flere flasker. Jeg føler ikke noe behov for å undersøke nærmere.

Svar med sitat
Svar

Emneord
amarone, rødvin

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:40.