Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilstol for nyfødte

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-08, 11:45   #1
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Bilstol for nyfødte

Jeg leser plutselig masse om isofix og baser til bilstoler - det har tydeligvis skjedd en del på de siste seks årene! Er det ingen som fester maxicosien i tre-punktsbelte lenger?

Og kan noen gi meg en rask innføring i bilstolens moderne mysterier? :lat:

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:07   #2
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilstol for nyfødte

Jeg har kjøpt base til maxicosien, men det er mest av latskap, siden det da er bare å klikke den på plass. Forrige gang hadde jeg ikke base, og det var strengt tatt ikke mye jobb å feste den med bilbeltet.

Hvis vi sitter på med noen andre, så kommer jeg ikke til å ta med basen også, så noen ganger vil jeg nok bruke bilbeltet nå også.

Gammel 08-05-08, 12:19   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slik jeg har forstått det, så er ikke base et must, men det gjør dette med festing av bilstol veldig enkelt. Etter det jeg har lest meg til, så tror jeg at jeg går for maxi cosi uten base. Dette fordi vi reiser med bil ganske sjelden, og jeg tar meg derfor tid til å feste stolen hver gang vi skal ut på tur. Hadde vi kjørt bil daglig, så hadde jeg sikkert vurdert base.

Gammel 08-05-08, 12:41   #4
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Vi har MaxiCosi uten base. Mye fordi snuppa ikke sitter i bilen daglig (hadde sikkert valgt det om vi hadde et barn fra før som skulle hentes/leveres i bhg. f.eks.) og de (få) gangene i løpet av uka hun sitter i bilen da, er det bare å feste med selen.
Litt tungvint er det jo, men vi klarer oss fint.
Eller, egentlig kan man ikke kalle det tungvint heller, det tar max 20 sekund å feste det...

Sist redigert av Musemus : 08-05-08 kl 12:42. Årsak: Glemte en g
Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:52   #5
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns faktisk det er et poeng med denne basen til bilstolene jeg da. De gjør faren for feilmontering av setet mye mindre. Jeg ser veldig ofte babyseter som er alt for tilbakelent, fordi foreldrene tror at barnet skal ligge mest mulig flatt. En annen ting er at mange ikke strammer selen rundt babysetet godt nok, sånn at setet er alt for løst.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 12:56   #6
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg leser plutselig masse om isofix og baser til bilstoler - det har tydeligvis skjedd en del på de siste seks årene! Er det ingen som fester maxicosien i tre-punktsbelte lenger?

Og kan noen gi meg en rask innføring i bilstolens moderne mysterier? :lat:

Vi hadde maxi cosi uten base, og synes det funket veldig bra å bruke beltene. Brukte like lang tid på å sette inn setet som venninnene mine med base.

Gammel 08-05-08, 13:15   #7
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har ikke hatt base til mine unger, men denne gangen skal jeg ha det. Vi har en 7-seter og kommer til å ha inne 6 av setene i bilen. Det ene sete har to-punktssele og da er det greit å sette babyen der med base.

Gammel 08-05-08, 13:43   #8
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg har snakket varmt om base før, og gjør det gjerne igjen Når man har et eller to eldre barn som også skal festes i bilen, og man skal litt ut og inn av bilen (levering i barnehage, f.eks.) er det gull verd å kunne sette babysetet fast med én hånd, med ett klikk, på ett sekund. Babyen kommer også litt høyere opp og ser mer. Kombinert med at setet alltid blir perfekt festet, i forhold til sikkerhet = grunn god nok til å investere i base. Aldri mer krype halvveis inn i baksetet for å slåss med selen. Kjøp, kjøp!

Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 13:48   #9
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Ja, bare det å slippe å stå bøyd mens man fester selen var gull verdt for meg altså. Må kanskje bøye deg om basen er i midten da, men uansett, det går fortere å feste med base. Ingen tvil om det.

Gammel 08-05-08, 13:48   #10
Botero
Viva la vida

Botero sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Bergen
Botero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populærBotero er populær
Standard

Re: Bilstol for nyfødte

jeg har ikke hat base eller og det var ikke problem, men noen biler har ikke så lang belte som andre og det blir vanskelig å mer risko til feil montering.
Det gikk veldig bra med vår Opel SW men tungvint i svigers lille ford, husker ikke type nå....

Botero er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 14:08   #11
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg syns faktisk det er et poeng med denne basen til bilstolene jeg da. De gjør faren for feilmontering av setet mye mindre. Jeg ser veldig ofte babyseter som er alt for tilbakelent, fordi foreldrene tror at barnet skal ligge mest mulig flatt. En annen ting er at mange ikke strammer selen rundt babysetet godt nok, sånn at setet er alt for løst.

Derfor valgte jeg base da vi skulle ha snoopy.
Både pga setet skrår litt og for at jeg slapp å feilmontere det ogslapp å krangle med sikkerhetsbelte.
Når drar ut vårt å slipper litt inn så låses belte så går ikke ant å dra ut mere. Genialt på montering av bilstoler og sånt men herk når man skal ha et babysete inn.

Vi hadde Akta Graco Logico S til henne.

Gammel 08-05-08, 14:09   #12
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Bilstol for nyfødte

Isofix er jo at man faktisk slipper å bruke beltene. Da fester man setet i isofixfestene, med et klikk sånn jeg har skjønnt det, også er man ferdig.
Det minsker også risikoen for feilmontering, og man kan også ha isofix base til babystoler vel.
(Men isofix fester finnes på seter for større barn og.)

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 14:23   #13
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

jeg har kjøpt en akta graco logico s med base til småen som kommer men den er ikke med isofix så vi må feste basen med bilbelte. valgte med base fordi det blir enklere og ta inn og ut selve bilstolen når vi er på farten.. og jeg er da sikker på at bilstolen står trygt i bilen. jeg har ikke bil selv da, så dette vil ikke bli brukt til daglig.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 14:43   #14
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Sv: Re: Bilstol for nyfødte

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Isofix er jo at man faktisk slipper å bruke beltene. Da fester man setet i isofixfestene, med et klikk sånn jeg har skjønnt det, også er man ferdig.
Det minsker også risikoen for feilmontering, og man kan også ha isofix base til babystoler vel.
(Men isofix fester finnes på seter for større barn og.)

Maxi Cosi har en base som kan brukes både med belte og isofix, og en base som kun kan festes med belte. Britax har babysete som kan festes på base. Denne basen kan brukes videre til det neste setet også. HTS har vel endelig klart å somle seg til å komme med base til IZI Sleep stolen sin. Britax og HTS basene kan bare brukes med isofix mener jeg. Graco har jo Logico S med base som festes med beltene, og DuoLogic som kan festes med både isofix og beltet. DuoLogic kan brukes fra nyfødt og opp til 18 kg.

Gammel 08-05-08, 14:45   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er veldig fornøyd med Maxi Cosi uten base. Det er enkelt å feste selv for en noldus for meg, og jeg kan ikke skjønne at det skal være så enkelt å gjøre feil heller.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 14:49   #16
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi er veldig fornøyd med Maxi Cosi uten base. Det er enkelt å feste selv for en noldus for meg, og jeg kan ikke skjønne at det skal være så enkelt å gjøre feil heller.

Feilen består ofte i at setet blir festet for tilbakelent, og at en gjerne ikke strammer selene godt nok. Man kan også forveksle hoftebeltet og diagonalbeltet, og dermed blir stolen festet feil.

Base er forresten genialt med tanke på evt besteforeldre som skal låne babyen med på tur i bilen. Man trenger ikke være redd for at de fester setet feil.

Gammel 08-05-08, 14:51   #17
mehmet
Går stille i dørene

mehmet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enten isofix eller base. Vi hadde selefeste sist, base nå (har ikke isofix i bilen) og trodde det var liten praktisk forskjell. Det er det ikke! Jeg elsker basen.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 14:55   #18
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Maxi Cosi har en base som kan brukes både med belte og isofix, og en base som kun kan festes med belte. Britax har babysete som kan festes på base. Denne basen kan brukes videre til det neste setet også. HTS har vel endelig klart å somle seg til å komme med base til IZI Sleep stolen sin. Britax og HTS basene kan bare brukes med isofix mener jeg. Graco har jo Logico S med base som festes med beltene, og DuoLogic som kan festes med både isofix og beltet. DuoLogic kan brukes fra nyfødt og opp til 18 kg.

Jeg er mer forvirret enn noen gang... Men jeg skjønner at jeg bør kjøpe nytt og komme meg til en forhandler i tide før fødsel... Jeg har jo noen måneder for å få dette inn i teflonhjernen.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-08, 15:01   #19
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er rart at basen er så dyr! At den faktisk koster mer enn selve setet.

Gammel 08-05-08, 15:02   #20
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Jeg er mer forvirret enn noen gang... Men jeg skjønner at jeg bør kjøpe nytt og komme meg til en forhandler i tide før fødsel... Jeg har jo noen måneder for å få dette inn i teflonhjernen.

Hvis det hjelper, så kan jeg jo fortelle at Maxi Cosi Cabriofix og Britax Rømer babysafe plus kom best ut i test av babysetene. Britaxsetet har i tillegg 5 pkt sele, men jeg vet ikke hvor mye det betyr sånn egentlig.

Vi har hatt MC cabriofix med base til minstesnuppa, og har vært veldig fornøyd med det.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.