Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Sitronen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-06, 11:18   #421
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sitronen

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Det er i mine øyne viktig å skille mellom sak og person. Man kan si dustete ting, men man er ikke en dust av den grunn. Så i mine øyne er det mer ok å si at det der var en dustete ting å si enn: Du er en dust.

Ja, jeg hører flere som maser om dette. Hva mener du egentlig med det? Når en person nesten utelukkende skriver dustete ting, må det være "lov" å konkludere med at vedkommende faktisk er en dust. At man ikke behøver å skrive det, er helt greit, men denne "skille mellom sak og person" blir noen ganger for dumt. Spesielt når man er på et forum med ikke altfor mange brukere, da skulle det egentlig bare mangle at man danner seg inntrykk av forfatteren, ettersom det er hvordan man er som person som danner grunnlag for meningsytringene. Det henger altfor tett sammen til å foreta et sånt skille.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 11:26   #422
Linemix
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
Linemix er populærLinemix er populærLinemix er populærLinemix er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ja, jeg hører flere som maser om dette. Hva mener du egentlig med det? Når en person nesten utelukkende skriver dustete ting, må det være "lov" å konkludere med at vedkommende faktisk er en dust. At man ikke behøver å skrive det, er helt greit, men denne "skille mellom sak og person" blir noen ganger for dumt. Spesielt når man er på et forum med ikke altfor mange brukere, da skulle det egentlig bare mangle at man danner seg inntrykk av forfatteren, ettersom det er hvordan man er som person som danner grunnlag for meningsytringene. Det henger altfor tett sammen til å foreta et sånt skille.

Enig med Skremmern her. Ideelt sett skulle man jo kunne skille på sak og person, men i virkeligheten er det vanskelig å gjøre det, altså. Sak+sak+sak+sak kan jo bli din (permanente) oppfattning av den personen, som Skremmern sier.
Men. Jeg beundrer de som greier å være saklige i en diskusjon, det gjør jeg. Jeg beundrer de som greier å ha konsekvent riktig bruk av de og dem også.

Linemix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:20   #423
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Der kom den igjen.... et typisk NM-innlegg

Hvor kom den ifra?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:21   #424
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Er det viktig å sette merkelapper på mennesker? Er det viktig at alle ser at noen mener at den og den er "dust"?

Innimellom kan jeg godt mene at noen uttaler seg mindre intelligent om et eller annet, men det er min mening. Jeg kjenner ikke det mennesket, vet ikke hva det står for utfra å lese innlegg han eller hun har skrevet eller svart på. Jeg har ingen rett til å uttale meg bombastisk om det menneskets verdi og intelligens utfra det jeg leser her inne. Jeg kan uttale meg om synspunktene, for de vet jeg noe om, men det er også alt jeg vet noe om.

Hvorfor i alle dager er det så himla viktig å fortelle til gud og hvermann at noen er en dust eller et nek?

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:23   #425
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Er det viktig å sette merkelapper på mennesker? Er det viktig at alle ser at noen mener at den og den er "dust"?

Innimellom kan jeg godt mene at noen uttaler seg mindre intelligent om et eller annet, men det er min mening. Jeg kjenner ikke det mennesket, vet ikke hva det står for utfra å lese innlegg han eller hun har skrevet eller svart på. Jeg har ingen rett til å uttale meg bombastisk om det menneskets verdi og intelligens utfra det jeg leser her inne. Jeg kan uttale meg om synspunktene, for de vet jeg noe om, men det er også alt jeg vet noe om.

Hvorfor i alle dager er det så himla viktig å fortelle til gud og hvermann at noen er en dust eller et nek?

Det er det jeg har litt problemer med å skjønne også...

(kanskje jeg ER et julenek.. )

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:23   #426
HP
Administrator

HP sin avatar

HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

De som kan formulere seg, og som gir uttrykk for at de har god kunnskap, får jeg respekt for.
De som gjentatte ganger sier at andre er nek, dum, tett i pappen og det som er, innbyr ikke til respekt for meg. Og jeg synes de virker mindre intelligente - selv om de mest sannsynlig ikke er det.

Det samme med ordlegging i RL.. de som kommenterer ting i en diskusjon på de samme måtene som nevnt over, virker ikke videre smart ovenfor meg.

Synes det virker som om det er noe de hiver ut av seg i mangel på noe annet å si, og det blir bare helt usakelig.

Enig. Slike innlegg og uttalelser får ingen inteligens-stjerner i min bok heller.

Gammel 12-11-06, 13:23   #427
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Må bare signere Desembermamma, jessica, Elin og Doxa her.
Og Skremmern: Ja, selvsagt er det lov, jeg setter pris på at det ikke er sensur her på forumet. Men det betyr ikke at det er greit i mine øyne likevel.

Det å si at noen er "nek", eller bruke andre kallenavn ødelegger en diskusjon, og reaksjonen min blir mer himling med øynene, enn såre følelser. Dette gjelder også når jeg observerer hersketeknikker brukt IRL. Jeg tenker da litt sånn "herregud, er det alt du har å komme med? Tror du ikke jeg gjennomskuer deg?"

Jeg kaller aldri noen ved navn, hverken pasientenen våre, pårørende, venner, kollegaer eller min samboer. Og dere som bruker slike uttrykk her; gjør dere det når dere krangler med partneren også? Eller med venner?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:27   #428
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Slike innlegg og uttalelser får ingen inteligens-stjerner i min bok heller.

Slike innlegg som det innlegget du quota (mitt innlegg) - eller det jeg skrev om "nek-innlegg" .. (at det virker mindre intelligent)

Ble litt usikker her

Gammel 12-11-06, 13:31   #429
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Det er det jeg har litt problemer med å skjønne også...

(kanskje jeg ER et julenek.. )

Neppe

(i så fall er vi to )

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 13:34   #430
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Slike innlegg som det innlegget du quota (mitt innlegg) - eller det jeg skrev om "nek-innlegg" .. (at det virker mindre intelligent)

Ble litt usikker her

Det jeg siterte. Har endret litt på mitt for å unngå missforståelsen.

Gammel 12-11-06, 13:35   #431
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Det jeg siterte. Har endret litt på mitt for å unngå missforståelsen.

Gammel 12-11-06, 13:37   #432
HP
Administrator

HP sin avatar

Standard

Det er hverken viktig, ønsket eller noe vi oppfordrer til.

Gammel 12-11-06, 13:40   #433
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Neppe

(i så fall er vi to )

Men nå skal dette neket iallefall hoppe i dusjen! Og farge håret knallrødt, så vet dere DET

Gammel 12-11-06, 13:43   #434
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Men nå skal dette neket iallefall hoppe i dusjen! Og farge håret knallrødt, så vet dere DET

Da blir du helt klart en julenek da jo.
Og i følge fjellvett reglene er det viktig å melde hvor man går.

Gammel 12-11-06, 14:22   #435
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner hva du mener, og ja, selvfølgelig er det lett å falle i en slik felle. Hjernen vår ønsker å båssette folk, og den gjør det hele tiden for å lette arbeidet sitt. Men en del av å være reflektert er å vite om dette, og kunne nyansere. Selv om en person her inne feks. skriver mange dustete ting, så vil ikke det si at personen er en dust, bare at h*n fremstår som det i denne settingen.

Det er mange ting som avgjør hvordan en fremstår på nett (språkbruk, banning, skrifttype og fargebruk, formuleringsevne, kunnskapsnivå, smileybruk, nickvalg (vanskeligere for sitron å være søt enn mandaring feks), dysleksi, valg av kampsaker osv). Bak dette kan det gjemme seg varme og omsorgsfulle mennesker som kan være akkurat den rette personen til å være en god venn som bryr seg og støtter i vanskelige tider selv om man er grunnleggende uenig på veldig mange områder og synes mennesket skriver utrolig mye uvettig på nett.

Jeg har endel venninner og mennesker rundt meg som jeg synes kommer veldig uheldig ut skriftlig, men som er veldig flotte mennesker RL, og som også bommer veldig når de prøver å få ut skriftlig hva de mener, men som egentlig mener noe annet når de får formulere seg muntlig (og så kjenner jeg også noen som har overrasket meg andre veien med å virke lite reflektert og gjennomtenkt i RL, men som fremstår som mye klokere på nett).

Vi mennesker har så mange sider ved oss som er av verdi, at jeg synes det blir lite gjennomtenkt å stemple hele mennesket selv om h*n skriver mye dustete. Da sier jeg ikke at jeg ikke gjør det, for hjernen min er ikke annerledes enn andre sine (håper jeg da ), jeg kan godt oppi hodet mitt tenke "for et nek", men jeg prøver å tenke meg om, og jeg holder meg for god til å synke ned på det nivået at jeg kaller folk navn. Jeg skal være en smule frustrert før jeg begynner å tenke slike tanker, og da ser jeg på det som en utfordring å klare å holde meg til saken og argumentere på den istedet for å si " du er et nek/ en idiot". Det er mye bedre for meg og for den jeg diskuterer med, og for dem som leser å lese argumentasjon en meningsløs navnekalling som egentlig ikke fører til annet enn å lette på frustrasjonstrykket til den som skrev og å stille den personen i et dårligere lys. Man klarer ikke opp hva en mener selv, eller hva en synes var galt med vedkommendes argumentasjon/mening ved å bare si: Du er en dust.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 15:42   #436
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Hvor kom den ifra?

Ikke ta det alvorligere enn det det er ment. Jeg mente bare at jeg får flashbacks fra NM ved å lese dette innlegget. Hvor man skal forsvare hersketeknikk med at det bare er at enkelte har mer erfaring, kunnskap og bedre formuleringsevne.
Jeg synes ofte at de som er flittige brukere av hersketeknikker her og på andre fora, ikke nødvendigvis de som innehar mest kunnskap, formuleringsevne og erfaring. Kanskje ofte tvert i mot. De bruker hersketeknikker derfor for å komplettere mangel på det nevnte.

Opprinnelig lagt inn av HP

Et spørsmål: Kan det å besitte mer kunnskap, mer erfaring, og bedre evne til å formulere seg skriftlig også - eventuellt feilaktig - oppfattes som en hersketeknikk?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det å si at noen er "nek", eller bruke andre kallenavn ødelegger en diskusjon, og reaksjonen min blir mer himling med øynene, enn såre følelser. Dette gjelder også når jeg observerer hersketeknikker brukt IRL. Jeg tenker da litt sånn "herregud, er det alt du har å komme med? Tror du ikke jeg gjennomskuer deg?"

Helt enig i den siste setningen din her!

Gammel 12-11-06, 18:59   #437
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes HP er veldig morsom innimellom!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 19:09   #438
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt greit å kalle hverandre for nek, og domminger, og sånt. :deltar:

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-06, 19:17   #439
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Skal man ha en skikkelig diskusjon, bør man ikke komme med uttalelser som nek, dumming osv. En diksusjon bør komme på saklige grunnlag og argumenter for hva man mener. Å kalle noen for nek er ikke noe argument.

Gammel 12-11-06, 19:20   #440
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Å kalle noen for nek er ikke noe argument.

Det er jo det besteste argumentet som finnes.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:50.