Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Nei, og jeg vil aldri gjøre det 110 36,54%
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden 27 8,97%
Vet ikke 3 1,00%
Ja, men angrer 13 4,32%
Ja, og jeg angrer ikke 148 49,17%
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-08, 23:11   #1
Hulemannen
pappa

Hulemannen sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Hulemannen er litt kul
Standard

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Hvor mange av dere her på forumet har endret etternavn i voksen alder? Vet dere egentlig hva dere gjør, hvor tullete dette er og hvor forvirrende det kan være for omverdenen? Vær så snill, hjelp meg å forstå!

Gjenoppdaget nemlig min Facebook-profil for et par uker siden, og jeg har de siste dagene tatt opp tråden med GAMLE venner: Har jeg først tatt opp tråden med én venn, er det en tendens til at flere henger seg på. Til min store frustrasjon dukker denne ene jenta opp med ukjent etternavn, der hverken bilder eller annen info ringer noen bjeller hos meg. Istedenfor å spørre "Hvem er du?", trykker jeg 'Godkjenn som venn' og håper hun vil røpe seg etter hvert.

Men. Hadde det ikke vært enklere om hun het det hun het den gang før i tiden? Hvorfor blir mobiltelefonnummeret mer stabilt enn etternavnet? Hvorfor kan ikke enkelte ting være hellig?

Sist redigert av Hulemannen : 15-05-08 kl 11:04.
Hulemannen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:13   #2
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Byttet til min manns etternavn da jeg giftet meg, angret som ei bikkje og tok mitt gamle etternavn som mellomnavn, og så, da jeg angret enda mer, tok jeg mitt gamle etternavn som etternavn igjen.
Egentlig synes jeg man bare kan droppe å bytte etternavn når man gifter seg.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:13   #3
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg har ikke det. Jeg følte det ville bli helt merkelig å bytte til min manns etternavn da vi giftet oss, men var samtidig med på tanken på å ta hans navn hvis han også tok mitt, som i Fadese Olsen-Hansen (primært for å ha samme etternavn som barna). Men han ville ikke det, og da beholdt jeg navnet mitt.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:15   #4
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har byttet etternavn en gang etter at jeg ble voksen (eller to, da). Da jeg giftet meg tok jeg mannens etternavn og mitt eget som mellomnavn. Noen måneder etter fjernet jeg mitt gamle mellomnavn slik at jeg nå heter mitt gamle etternavn + mannens etternavn.

Jeg synes det er praktisk at hele familien har samme etternavn. Barna heter det samme som meg, mannen har ikke mellomnavn.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:17   #5
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Joda, opptil flere ganger. Byttet først til min (daværende) manns etternavn. Ble skilt, og tok tilbake mitt gamle navn. Etter noen år med min nye samboer tok vi hverandres navn (dvs, vi har begge mitt familienavn som mellomnavn, og hans navn som etternavn).
Som Blånn synes jeg det er praktisk at hele familien heter det samme, gutta har da selvsagt samme etternavn som oss voksne.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:17   #6
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har byttet etternavn, og jeg visste godt hva jeg gjorde. Jeg byttet til min mors etternavn, slik at mine barn kunne få det og videreføre det.

Om det forvirrer andre, se det bryr meg lite. De jeg kjenner vet likevel hvem jeg er, og jeg kommer ikke til å legge inn venneønsker på Facebook til noen som er i tvil om min identitet.

Hvorfor i alle dager spurte du ikke?

Gammel 14-05-08, 23:17   #7
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg bytter da ikke bort mitt meget sjeldne etternavn! Er du gal? Det er bare 6 personer i Norge med dette etternavnet og 15 i Sverige. Bytter det ikke bort.

Dessverre klarte jeg å finne meg en mann med enda sjeldnere etternavn. Per idag 6 personer. Jeg bor sammen med 4 av de.

Gammel 14-05-08, 23:18   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 22
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Jeg har byttet.

Gammel 14-05-08, 23:19   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, en poll!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:19   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mitt gode gamle etternavn, og mannen har sitt. Vi diskuterte om han skulle ta mitt (jeg ville ikke ta hans av prinsipielle årsaker), og kom til konklusjonen at det ble feil for oss. En av årsakene er ønsket om å beholde "identiteten" jf. det du skriver Hulemannen. Enda vi giftet oss før Facebook ble til altså.

Gammel 14-05-08, 23:20   #11
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ja og det er jeg bare glad for.

Gammel 14-05-08, 23:21   #12
Tåtti
klossemajor

Tåtti sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Æ ser Stjørdal'n
Tåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de flesteTåtti er kulere enn de fleste
Standard

Jeg byttet etternavn da jeg giftet meg, fordi mitt opprinnelige var et som måtte staves bestandig (og likevel klarte folk å skrive det feil ) og det var visst ikke så enkelt å uttale heller.
Dessuten liker jeg at hele familien har samme etternavn.

Jeg har byttet mobiltelefonnummer flere ganger.

Gammel 14-05-08, 23:24   #13
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg har byttet til samme etternavn som mannen, da vi giftet oss. Har beholdt pikenavnet mitt som mellomnavn. Jeg syns det er veldig greit at hele familien har samme etternavn.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:24   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kompromiss her i gården. Mitt etternavn - hans etternavn. Dermed har vi samme navn alle tre.

Gammel 14-05-08, 23:24   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har bytta fra et svært vanlig sen-navn til et mer uvanlig navn. Hadde tenkt på det ei stund, og da jeg begynte å få posten til hun som hadde kjøpt huset til foreldrene mine fordi jeg hadde omadressering derfra en periode og hun het omtrent det samme som meg, var det sparket jeg trengte for å gjøre det.

Gammel 14-05-08, 23:29   #16
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, byttet etternavnet mitt når vi giftet oss. Det ville bli like rart uansett og jeg måtte stave både mitt gamle og må fortsatt stave det jeg har nå.

Angrer bittelittegranne.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:33   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stemte "Nei, men det kan bli aktuelt i framtiden"

Hvis det plutselig dukker opp et navn som betyr noe for meg, så kan jeg liksom ikke garantere for at jeg blir hetende Kirsebær Likør resten av livet.

Jeg syns det er en romantisk tanke at ektefeller heter det samme og at barna også får det navnet.
Nå er jeg ferdig med å få barn, og Poden har sin pappas etternavn, så det er mulig jeg blir værende Frøken Likør også. Hvem vet.

Gammel 14-05-08, 23:36   #18
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har byttet etternavn til mannens, men det ringer fortsatt telefonselgere som spør etter meg på det gamle navnet. En god grunn til å bli sur og legge på fortest mulig.
Forresten, skulle jeg velge utifra hva jeg ville som tiåring, så hadde jeg nok byttet navn til noe sånt som Yvonne Chantal Isabella Crystal Pirelli von Viera.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-08, 23:51   #19
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Niks, og kommer ikke til å gjøre det.

Gammel 14-05-08, 23:57   #20
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg byttet etternavn som 13 åring Tok mammas etternavn og det har jeg beholdt også da jeg giftet meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.