|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
🎈
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, jeg har byttet. Tok min mors "pikenavn" som mellomnavn og min manns etternavn da jeg giftet meg. Ungene har det samme. Angrer ikke på det, liker at vi alle har samme etternavn.
![]() |
#22 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, ikke enda. Men jeg kommer til å bytte i august, når jeg gifter meg. Jeg liker at hele familien heter (nesten) det samme. Min kjære er spansktalende, og i deres tradisjon arver de etternavnene etter begge foreldrene, og bytter vanligvis ikke når de gifter seg. Min kjære har etternavnet etter sin far først, og så etternavnet etter sin mor. Eks Hernandez Perez. Snuppa har bare Hernandez-navnet, og jeg føyer på Hernandez etter mitt eget mellomnavn.
![]() |
#23 |
Gjør så godt som jeg kan.
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, og jeg angrer ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg bytter navn om to uker... Da får jeg samme etternavn som min tilkommende og våre to barn. Jeg skal beholde mitt som mellomnavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Nattrangler
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, tok mannens etternavn da vi giftet oss. Har ikke angret på det.
![]() |
#26 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, jeg heter det samme som jeg alltid har gjort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Erfaren
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Har byttet til mannens etternavn. Synes det er greit at alle i familien har sammen etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tror at det med dobbeltnavn er et sunt tegn i likestillingens navn jeg, så får vi leve med at det er upraktisk. Forhåpentligvis er det en overgangsfase til at det blir like normalt for mannen og ta kvinnens navn som omvendt. Og at barna like gjerne får mors etternavn som fars dersom foreldrene velger å beholde hvert sitt.
![]() |
#29 |
høyt og lavt
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?jeg kommer til bytte etternavn en gang forhåpentligvis.
![]() |
#30 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Jeg formoder at det du mener her at et du synes medlemmene i din familie skal ha samme etternavn, og at det er viktig for deg å holde på slike tradisjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
høyt og lavt
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
ja, jeg synes det er viktig for meg, kan jo ikke tvinge andre til å synes at det er viktig.
![]() |
#32 |
WF: BNBE
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?En digresjon: Jeg har en venninne som er gift med en islending. Han har et barn fra før med sin eks-kone, og de har et felles barn. På grunn av islandsk navnetradisjon har alle disse i familien forskjellig navn. Da de dro på bryllupsreise til Thailand ble passene deres sjekket veldig nøye, og de ble forhørt om hvorfor de var ute og reiste med to barn som ikke hadde samme etternavn som dem eller hverandre.
![]() |
#33 |
strikker
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg skal ta sambos etternavn om ikke så lenge, liker å forvirre.
![]() |
#34 |
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
samme her. Det var litt styr i starten, men nå er det jo en evighet siden(snart 11 år
![]() |
#35 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg skjønner at de som har sjeldne etternavn eller etternavn de føler tilknytning til, ikke kunne tenke seg å bytte. Jeg byttet til min manns etternavn da vi giftet oss, men jeg hadde et kjedelig etternavn jeg overhodet ikke følte tilknytning til (stammer fra en drittslekt) og min mann hadde et italiensk spennende etternavn bare hans familie i hele Norge har. Så jeg syntes det var helt flott å skifte, og føler meg mye mer vel med dette etternavnet selv om jeg til stadighet må stave det for folk. Jeg hadde syntes det var fryktelig kjipt om ikke alle i familien hadde det samme etternavnet, men det er nå meg.
![]() |
#36 |
Stort sett blid
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Nordmøre
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok min manns etternavn (beholdt mitt eget også som mellomnavn) da vi giftet oss for snart 17 år siden. Jeg hadde et ganske vanlig etternavn, mens mannen har et mer sjeldent. Har aldri angret. På facebook skriver jeg selvsagt begge etternavnene, slik at det ikke er noen sak å finne meg for de som ønsker det. For øvrig syns jeg det hadde vært rart om jeg, mannen og barna våre ikke skulle hett det samme. Men det er nå min mening det da...
![]() |
#37 |
Etylbarbital
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Både mannen og jeg hadde ingen andre ønsker enn å beholde hvert vårt etternavn da vi giftet oss. Ingen av oss ønsket et mellomnavn i tillegg.
![]() |
#38 |
Impulsiv innimellom
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok mannens etternavn når vi giftet oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg og mannen har hvert vårt etternavn, og jeg synes ikke vi hører mindre sammen av den grunn.
![]() |
#40 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg tok min manns etternavn, men beholdt pikenavnet som mellomnavn. Kunne jo ikke risikere å ikke bli funnet når det ble snakk om reunion på skolen.
![]() |
|
|