|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Vi er en familie med flere navn, men hadde ikke eldstemann hatt farens navn, så er det mulig at jeg faktisk hadde ønsket at vi alle hadde hett det samme. Jeg har min mors pikenavn, for hun og pappa var ikke gift da jeg ble født, så i følge loven MÅTTE jeg ha mammas navn. Mamma giftet seg med stefaren min da jeg var seks, og hun tok hans navn. Så mamma, stefaren min, stesøstera mi og lillesøstera mi hadde ett navn, pappa et andre og jeg et tredje. Jeg måtte forklare og forklare overfor lærere og naboer, og da vi flyttet til bygda, brukte jeg alltid å slenge på et "ja, jeg er dattera til T...." bare for at jeg ikke skulle føle meg helt utafor.
![]() |
#102 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
På hvilken måte da? I all ærlighet kan jeg bare se for meg at dørskiltet blir billigere.
![]() |
#103 |
Glamorøs
|
Nå har du lagt til endel etter at jeg siterte deg.
![]() |
#104 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Divine, jeg var i en liknende situasjon som deg, men jeg følte meg aldri utenfor. Mamma og søstrene mine har ett navn, som også er mitt mellomnavn, men som jeg aldri bruker, stefaren min har ett og jeg har da min fars. Jeg møtte aldri noen jeg måtte forklare det til, og gjorde jeg det så plagde det meg ikke på noe vis.
![]() |
#105 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg kjente ingen andre familier med flere etternavn. Til og med moren til stesøstera mi beholdt etternavnet til stefaren min etter at de ble skilt, bare fordi datteren skulle ha foreldre med samme etternavn.
![]() |
#108 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn da vi giftet oss. Eller, jeg beholdt mitt sjldne navn som mellomnavn, og mannen min tok mitt navn som mellomnavn, slik at vi heter det samme.
![]() |
#109 |
Glamorøs
|
Jeg kjente heller ingen andre familier med ulike etternavn når jeg tenker etter, men det virker ikke som jeg reflekterte så veldig mye rundt det. Jeg kjente jo i grunn ikke så mange med skilte foreldre heller.
![]() |
#110 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Esme: Det er bare summen av mange små ting:
![]() |
#111 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Kanskje vi alle sammen skulle byttet navn til Tjolahopp?
![]() |
#113 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg kommer aldri til å bytte navn.
![]() |
#114 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Men Poly, det blir faktisk ikke noen forskjell på det første eksempelet ditt om barnet ditt heter noe annet enn deg, du bruker jo bare fornavnet uansett? Og er det flere barn med samme fornavn tar det faktisk ikke mer enn brøkdelen av et sekund å si etternavnet også. Det får da være voldsomt til effektivisering!
![]() |
#115 |
Textrovert
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Det er dårlig med villasignering i den koffelianebirkebanske heimen også ...
![]() |
#116 |
Pauset
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg skiftet la til min manns etternavn da vi giftet oss for snart 18 år siden. På den tiden var det vanlig at man gjorde det. Det var veldig få som beholdt sitt pikenavn. Etter 12 år valgte jeg å fjerne min manns etternavn. Jeg har et veldig sjeldent etternavn og ville ha det. Jeg klarte aldri venne meg til min manns etternavn. Min mann likte ikke at jeg skulle kutte ut hans etternavn, men etter noen år så var det greit. Han skulle nok helst sett at jeg fortsatt hadde hans etternavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Protonterapeut
|
Eller som i mitt tilfelle, dyrere.
![]() |
#118 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn når jeg giftet meg. Jeg ville vi skulle være familien Ettellerannet, og være en enhet noe jeg synes felles etternavn symboliserer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
Fola Blakken
|
For meg er det et personlig navn. Jeg heter hele navnet mitt.
![]() |
![]() |
|
|