Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du byttet etternavn i voksen alder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Nei, og jeg vil aldri gjøre det 110 36,54%
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden 27 8,97%
Vet ikke 3 1,00%
Ja, men angrer 13 4,32%
Ja, og jeg angrer ikke 148 49,17%
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-08, 17:47   #121
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?

Jeg har ikke byttet etternavn og mannen har ikke lov til å bytte til mitt etternavn, siden det er et sånn patronymikon (lærte noe nytt i dag!). Junior har også et patronymikon etternavn og jeg har foreslått at småen som kommer skal få hete Martisson. Mannen var ikke helt der, da.

Gammel 15-05-08, 18:40   #122
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det bare jeg som har byttet etternavn til noe annet enn mannen min sitt?

Kanskje ikke så rart når jeg tenker meg om.

Gammel 15-05-08, 18:42   #123
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Byttet til mannens da jeg giftet meg. Hadde jeg visst hva han hette før jeg kom i voksen alder skulle jeg ha byttet før slik folk ikke ville blitt forvirret.

Gammel 15-05-08, 18:44   #124
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Eg har bytta ja. Synes det ver veldig lite forvirrande med ei familie der alle har same etternamn. Angrer ikkje.

Gammel 15-05-08, 19:01   #125
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne ikke tenkt meg å bytte etternavn. Sønnen har forresten mitt etternavn, farens som mellomnavn.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:16   #126
Left
Passiv

Standard

Har vært gift, og tok da gubbe sitt etternavn. Skilt ble vi gitt, og da røyk navnet også. Det passer meg egentlig helt fint, for mitt eget er mye finere

Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:18   #127
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Byttet til mannens da jeg giftet meg. Hadde jeg visst hva han hette før jeg kom i voksen alder skulle jeg ha byttet før slik folk ikke ville blitt forvirret.

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Eg har bytta ja. Synes det ver veldig lite forvirrande med ei familie der alle har same etternamn. Angrer ikkje.

Greit nok standpunkt det, jeg synes bare det er så pussig at det er så mange kvinner som gjør det og så få menn.

Gammel 15-05-08, 19:22   #128
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke gift men hadde ment å bytte til mammas pikenavn " i alle år" fordi jeg har alltid hatt et elendig forhold til pappan min og har ikke hatt kontakt med han i voksen alder i hele tatt.
Fikk ikke rotet meg til å bytte før jeg ble gravid med storebror (for det er uansett litt skremmende siden jeg har hatt det navnet i over 30 år..) Regnet jo liksom med at jeg kom til å gifte meg engang da.... Angrer ikke et sekund og ingen har stusset over hvorfor jeg har gjort det heller. Broren min byttet for 2 år siden..

Gammel 15-05-08, 19:24   #129
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg la til mannen sin etternavn i tillegg til mitt eget, men skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det. Etter 8 år begynner jeg endelig å venne meg til det.

Gammel 15-05-08, 19:31   #130
Vanilja
Ikke fullt så fin

Vanilja sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 13
Vanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt liktVanilja er virkelig godt likt
Standard

Nei, og jeg tror ikke kommer til å gjøre det heller. Mulig jeg putter hans navn før mitt?

Vanilja er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:31   #131
tuski
Passiv

Standard

Tok familienavnet til mannen min da vi giftet oss, og beholdt "mitt eget" etternavn som mellomnavn

Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:41   #132
Skytte

Skytte sin avatar

Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Nei, men Mannen har. Han tok mitt etternavn etter at vi hadde giftet oss, rett før Poden kom til verden. Vi har med andre ord samme (og kun ett) etternavn hele familien.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:42   #133
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ja, når jeg giftet meg. Tok mitt gamle etternavn som mellomnavn.

Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:47   #134
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har to etternavn, fordi min mamma ikke ville ta pappas navn da de giftet seg i sin tid. Derfor heter jeg Rajraj Mellomnavn Morsdatter Farsdatter, og begge etternavnene er nokså sjeldne (farsnavnet mest på grunn av stavemåten). Jeg ville beholde hele navnet da jeg giftet meg, og mannen ville beholde sitt. Lille heter Sønn Morsdatter Rajrajsmann. Ja, og sånn har vi det vel gående i noen generasjoner.

Navnet mitt betyr mye for meg, men for enkelhets skyld bruker jeg stort sett Rajraj Farsdatter, og det er det de fleste kjenner meg som. Dermed har ikke sønnen min og jeg felles navn, sånn i det daglige. Men det bryr jeg meg i grunnen fint lite om.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:54   #135
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulemannen, her.

Hvorfor kan ikke enkelte ting være hellig?

Jeg vil at alle i familien skal ha samme etternavn. :sær:

Jeg tok mannens navn. Jeg hadde Norges nesten vanligste -sen-navn, mannen har et utenlandsk navn ingen andre i Norge har.

Den eneste ulempen er at ingen greier å uttale det, langt mindre skrive det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 19:59   #136
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

tja .. har jo tenkt litt på det, men en annen ting veide tyngre når jeg byttet til min mann sitt etternavn ved bryllupet.
Har mitt gamle etternavn som mellomnavn, og på FB er jeg reg med det
Rett og slett fordi det ikker er så mange av mine "gamle" klassevenner osv som vet at jeg har giftet meg :asosial:

Jobber ved en barneklinikk og vet hvor totalt forvirrende og vanskelig det kan være å nøste opp i når foreldre og barn har forskjellige etternavn!!
Så for at ikke mine små skal ha rot i papirer om vi ender opp en papirmølle, valgte jeg altså å bytte.

Gammel 15-05-08, 20:02   #137
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg byttet fra Dragesen til Temmersen da jeg giftet meg. Jeg syns det er koselig og praktisk at vi alle har samme etternavn. Hadde jeg hatt et fint og sjeldent navn, hadde jeg nok prøvd å få han til å bytte.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 20:35   #138
Anuk

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, for meg ville det blitt kjemperart å plutselig skulle kalle meg noe annet...

Jeg har mitt etternavn, mannen har sitt og Snuppa har begge sitt. Og hvis vi skal presentere oss som en "enhet", så er vi "familien-begge-navn" - altså det samme navnet som Snuppa har. Og hun synes det er fint at hun har både mitt og mannens etternavn - helt naturlig for henne.

Jeg ser at det kan være romantisk og praktisk at hele familien har samme navn. Men det er ikke fullt så romantisk, praktisk og koselig når man plutselig sitter igjen med "feil" etternavn... Jeg opplever nå oftere at damer skifter etternavn fordi de skilles enn fordi de gifter seg.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 20:37   #139
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg byttet, av ren og skjær forfengelighet. Så enkelt var det. Jeg hadde et navn som er så vanlig at det nesten er en gruppebetegnelse. Jeg har aldri følt at mitt navn henger så voldsomt sammen med følelsen av hvem jeg er, i den grad jeg gjør det føler jeg antakelig en sterkere identitetstiilknytning til mitt nye navn enn mitt pikenavn. Jeg skjønner hverken denne "det er så romantisk med samme navn"-holdningen eller denne "man er så underlagt mannen og lite likestilt når man bytter navn"-tanken.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 21:11   #140
jannski
Utålmoooodig

jannski sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
jannski er litt kul
Standard

Jeg byttet etternavn som 12-åring da min stefar adopterte meg. Kunne ikke tenke meg å bytte i voksen alder.

Islendingene klarer seg jo fint selv om alle i familen har forskjellig etternavn vel? Hvis man skal skifte navn fordi det er praktisk at alle i familien heter det samme, så burde jo alle med "vanskelige" etternavn også skifte da?

Jeg har også lurt på hvorfor det stort sett er damene som skifter navn ved giftemål?

jannski er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:51.