|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Har du byttet etternavn i voksen alder? | |||
Nei, og jeg vil aldri gjøre det |
![]() ![]() ![]() ![]() |
110 | 36,54% |
Nei, men det kan bli aktuelt i fremtiden |
27 | 8,97% |
Vet ikke |
3 | 1,00% |
Ja, men angrer |
13 | 4,32% |
Ja, og jeg angrer ikke |
148 | 49,17% |
Deltakere: 301. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har ikke byttet etternavn og mannen har ikke lov til å bytte til mitt etternavn, siden det er et sånn patronymikon (lærte noe nytt i dag!). Junior har også et patronymikon etternavn og jeg har foreslått at småen som kommer skal få hete Martisson.
![]() |
#122 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Er det bare jeg som har byttet etternavn til noe annet enn mannen min sitt?
![]() |
#123 |
Lett rørt
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Byttet til mannens da jeg giftet meg. Hadde jeg visst hva han hette før jeg kom i voksen alder skulle jeg ha byttet før slik folk ikke ville blitt forvirret.
![]() |
#124 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Eg har bytta ja. Synes det ver veldig lite forvirrande med ei familie der alle har same etternamn. Angrer ikkje.
![]() |
#125 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg kunne ikke tenkt meg å bytte etternavn. Sønnen har forresten mitt etternavn, farens som mellomnavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Har vært gift, og tok da gubbe sitt etternavn. Skilt ble vi gitt, og da røyk navnet også. Det passer meg egentlig helt fint, for mitt eget er mye finere |
![]() |
![]() |
#127 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Greit nok standpunkt det, jeg synes bare det er så pussig at det er så mange kvinner som gjør det og så få menn.
![]() |
#128 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg er ikke gift men hadde ment å bytte til mammas pikenavn " i alle år" fordi jeg har alltid hatt et elendig forhold til pappan min og har ikke hatt kontakt med han i voksen alder i hele tatt.
![]() |
#129 |
En skrue løs
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg la til mannen sin etternavn i tillegg til mitt eget, men skjønner egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det. Etter 8 år begynner jeg endelig å venne meg til det.
![]() |
#130 |
Ikke fullt så fin
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, og jeg tror ikke kommer til å gjøre det heller. Mulig jeg putter hans navn før mitt?
![]() |
#131 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Tok familienavnet til mannen min da vi giftet oss, og beholdt "mitt eget" etternavn som mellomnavn |
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, men Mannen har. Han tok mitt etternavn etter at vi hadde giftet oss, rett før Poden kom til verden. Vi har med andre ord samme (og kun ett) etternavn hele familien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Ja, når jeg giftet meg. Tok mitt gamle etternavn som mellomnavn. |
![]() |
![]() |
#134 |
*_*
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg har to etternavn, fordi min mamma ikke ville ta pappas navn da de giftet seg i sin tid. Derfor heter jeg Rajraj Mellomnavn Morsdatter Farsdatter, og begge etternavnene er nokså sjeldne (farsnavnet mest på grunn av stavemåten). Jeg ville beholde hele navnet da jeg giftet meg, og mannen ville beholde sitt. Lille heter Sønn Morsdatter Rajrajsmann. Ja, og sånn har vi det vel gående i noen generasjoner.
![]() |
![]() |
#135 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?
Jeg vil at alle i familien skal ha samme etternavn. :sær: |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Weeeee
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?tja .. har jo tenkt litt på det, men en annen ting veide tyngre når jeg byttet til min mann sitt etternavn ved bryllupet.
![]() |
#137 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet fra Dragesen til Temmersen da jeg giftet meg. Jeg syns det er koselig og praktisk at vi alle har samme etternavn. Hadde jeg hatt et fint og sjeldent navn, hadde jeg nok prøvd å få han til å bytte.
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Nei, for meg ville det blitt kjemperart å plutselig skulle kalle meg noe annet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet, av ren og skjær forfengelighet. Så enkelt var det. Jeg hadde et navn som er så vanlig at det nesten er en gruppebetegnelse. Jeg har aldri følt at mitt navn henger så voldsomt sammen med følelsen av hvem jeg er, i den grad jeg gjør det føler jeg antakelig en sterkere identitetstiilknytning til mitt nye navn enn mitt pikenavn. Jeg skjønner hverken denne "det er så romantisk med samme navn"-holdningen eller denne "man er så underlagt mannen og lite likestilt når man bytter navn"-tanken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Utålmoooodig
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
![]() |
![]() Sv: Har du byttet etternavn i voksen alder?Jeg byttet etternavn som 12-åring da min stefar adopterte meg. Kunne ikke tenke meg å bytte i voksen alder.
![]() |
|
|