Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet din partner ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-10-10, 21:09   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet din partner ...

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er ikke rart. Det som er rart er at du uten videre overfører dette på resten av samfunnet, helt ukritisk.

Ja, og amen. Og å dømme resten av forholdet nord og ned?!

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 18:50   #2
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er rart at dette er noe ikke alle menn eller kvinner vet. Jeg hadde ikke blitt overasket om mannen min ikke visste skostørrelsen til lillesøster (i og med at jeg ikke vet den selv...), men det hadde overasket meg om han ikke visste dersom vi ikke bodde sammen. Da måtte nok jeg ha visst når bilen trenger nye dekk også.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 20:29   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg aner ikke hva han vet og ikke vet. Han vet hva ungene eier. Han vet vel ca størrelse tenker jeg, det er vel omtrent så nøye jeg også har oversikten. Men oversikten over hva som trengs av innkjøp på klesfronten er det vel jeg som har. Dvs det er mulig vi ikke er helt enige om definisjonen av "trengs".

Gammel 03-10-10, 20:56   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Jeg har nok forklart meg litt dårlig, for jeg mener ikke at det kun er hvem som skifter dekk og hvem som sørger for klær som teller. Det er selvsagt helheten. Jeg forstår kjempegodt at folk er uenige med meg hvis man ikke synes det er noe problem at menn hovedsaklig tar ansvar for "harde ting" som vedlikehold/skruing/gressklipping, og at kvinner generelt tar ansvar for omsorgen av barna. Da snakker jeg om praktisk omsorg, ikke nødvendigvis lek og normalt samvær i hverdagen - som selvsagt også viktig.

Hvis folk synes det er ok med tradisjonelle foreldreroller, så skjønner jeg heller ikke behovet for å forklare og forsvare inngående. Lever man på den måten og synes det er ok, så er det samsvar mellom liv og lære - kjempefint! Jeg synes det er et problem samfunnsmessig at mange fortsatt ser på menn i lys av sitt kjønn som evneveike når det kommer til bekledning av barna, og at om de mot formodning skulle mestre det - så er det behov for applaus. For å tilfredsstille sine egne barns grunnleggende behov.

Jeg blander meg ikke inn i hvordan hver enkelt familie løser hverdagen. Vi er alle barn av vår tid, og kan ikke kaste alt vi har lært på båten. Ikke er det alle som ønsker å endre noe på denne biten heller. De fleste av oss har antageligvis vokst opp med at det er pappaer som klipper gresset og sørger for skifte av hjul, og at mammaer har ansvar for riktig påkledning og innkjøp på den fronten.

Det er ganske interessant å se på hvordan jeg og husbonden har fordelt våre arbeidsoppgaver, i et slikt perspektiv. Han er oppvokst i et meget tradisjonelt hjem, der mor hadde hånd om alt i huset, og far alt utenfor. Da han flyttet for seg selv MÅTTE han lære seg renhold, så det kan han. Og det er blitt hans oppgave hjemme hos oss. Men matlaging og klær har han aldri tenkt noe særlig på (du kommer langt med frossenpizza og julegaver fra mamma). Så de delene av husholdningen står jeg for.
Jeg har inntrykk av at dette begynner å bli en vanlig måte å fordele det på, etter at mannfolkene har flyttet deler av sitt arbeid inn i huset. De tar seg av mat og/eller renhold, fordi det er noe man må lære seg når man bor på hybel. Men oppgaver som dukker opp når man får hus, hjem og barn, de fordeles tradisjonelt.

Er dette et problem? Er det et problem hvis jentene mine får inntrykk av at klesinnkjøp er kvinnfolkarbeide og gulvvask er noe som forbeholdes menn? Jeg vet ikke. Det er ikke sunt med fastlåste roller, men på den andre siden har jeg inntrykk av de fleste ungdommer av hankjønn i dag føler seg mer hjemme i en klesbutikk, enn de jeg kjente da jeg gikk på ungdomsskolen. Så tidene vil nok endres der også, sakte med sikkert.

-------
Jeg føler jeg går litt i surpomp-modus av innleggene dine, Mim. Du kommer med en del slag under beltestedet, som gjør at jeg mister litt av lysten til å gå inn i en ellers interessant diskusjon. Men siden jeg har som nyttårsforsett å fjerne alle spor av 4-årstrassen min, så gjør jeg det likevel.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det blir utrolig rart at jeg ikke skulle forlange av min mann/han skulle forlange av seg selv at han skal kunne dette, all den tid dette er delvis hans ansvar? Man må da kunne det man har ansvar for?

Jepp, derfor har jeg ikke peiling på hvor grønnsåpa er her i huset. Gulvvask er ikke mitt ansvar. Jeg har heller ingen oversikt over når det er tomt for oppvaskmiddel, eller hvilket merke vi bruker. Det er ikke min jobb.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det som er aldeles supert er at de mennene som har minst med barnas tøy å gjøre mens de er gift eller samboer er i størst fare for å bli skilt, og dermed få stålkontroll, i hvert fall annen hver uke. .

Linken din, og det smilefjeset der, er helt på trynet, og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. Likestilling betyr ikke at begge to må kjøpe samme antall gensre. Millimeterrettferdighet er noe av det mest urettferdige som fins.

Gammel 03-10-10, 21:15   #5
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Her i huset har mannen mest kontroll på størrelsen ungene har på klær. Jeg vet det selvfølgelig, men han har stålkontroll.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-10, 21:19   #6
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Mim, jeg tror også at likestilling er viktig i et forhold. Men å dra det derfra til at alle foreldre, både mødre og fedre, skal ha kontroll på klærne til ungene, det henger da ikke på greip?

Mener du at en aldri bør fordele ansvarsområder, fordi det hemmer likestillingen? Den ene kan ikke ha ansvar for matlagingen, fordi da er man ikke likestilt lenger, og forholdet er dømt til å mislykkes. Den ene kan ikke ha ansvar for ukeshandlingen, da er man på skilsmissens rand.

Gammel 04-10-10, 13:07   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville forundret meg om min partner kan mine barns størrelser, all den tid han har møtt de tre, fire ganger. Derimot kan han navnet mitt - og til og med stave det riktig.

Jeg kan ikke selv ramse opp barnas kles- og skostørrelser på stående fot, og har slett ikke alltid oversikt over hva de mangler/hva de har for mye av. Allikevel har jeg ennå ikke regnet meg som tilbakestående, men mulig Mim mener noe annet.

Derimot hadde jeg en eksmann som hadde god kontroll over hva barna hadde, hva de trengte, og størrelsene deres. Allikevel er han faktisk min eksmann. It's a strange world.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:54   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde en eksmann? Har du gjort noe overilt nå, Thursday?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:55   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg så den litt sent, og merket meg også "allikevel" to ganger. Fortsatt feriemodus, beklager så meget!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 13:59   #10
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 14:05   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg for min del kan bare notere at her i huset er det barnas stefar som er den eneste som skjønner hvilke skateboards som duger, hvilke klesmerker som funker, hva som er passe stort av tøy og ikke minst - den eneste som får ungene til å spise all middagen sin og mase etter mer.

Jeg er hun som
-tror man får klær til tenåringer på HM
-syns middag skal være krydret så det smaker
-ikke tillater sjokoladepålegg på onsdager
-ikke kan noe om film
-ikke kan noe om spill
-ikke kan noe om musikk.

Jaja. Jeg er fremdeles et godt hestehode foran barnas far i det minste. Og skulle mannen prøve seg på å stikke av så må da dette bety at han bør ha delt omsorg, sant?

Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 12:56   #12
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg er hun som
-tror man får klær til tenåringer på HM

Ajajaj DEN var ikke bra

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 14:19   #13
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er umulig å holde rede på for oss alle. Jeg klarer greit å skille mellom klærne til den eldste og den minste. Hun i midten får imidlertid ofte klær som både er for store og for små. Det er jo ikke så lett å se forskjell på strømpebukse i str 104 og 122. Og ja, de ER elastiske. Sokkene? Aner ikke hvilke barn som skal bruke hva. Går de på så brukes de. Truser? Der sliter mannen mest å skille mellom 9-åringens og mine. Vi bruker svarte boxere begge to, jeg tar det som et kompliment hver gang jeg finner str 134/140 i mitt klesskap.

Med tre jenter blir det mange klær som er vanskelig å plassere.

Og nei, jeg er ikke tilbakestående om noen lurte. Ikke mannen heller.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 15:23   #14
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

å. Det er jo ikke så lett å se forskjell på strømpebukse i str 104 og 122.

Spesielt ikke når de er fra ulike produsenter, og noen/mange har vært i tørketrommelen en tur, mens andre ikke. Og merkelappen bak har helt usynlig skrift, og merkepenn-bokstaven som var egenhendig påført er... borte.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 15:35   #15
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Kan svare JA på alle punkter.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-10, 19:24   #16
Fillay
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2010
Fillay har et hav av muligheter foran seg
Standard

Nei, ikke helt. Han har relativt god kontroll, men absolutt ikke like god som jeg har

Fillay er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 13:58   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Får man ikke klær til tenåringer på HM altså? Bra det er noen år til for min del da skjønner jeg.

Gammel 05-10-10, 14:00   #18
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jentene handler fortsatt på HM selv om de er tenåringer sier mine tenåringsmammavenninner. Gutter derimot. Not so much.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 14:08   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jentene handler fortsatt på HM selv om de er tenåringer sier mine tenåringsmammavenninner. Gutter derimot. Not so much.

Jenter liker MASSE klær, og de trenger ikke være et bestemt merke. HM og BikBok holder i massevis.
Gutter synes ikke det er kult å gå med klær fra HM. Der skal det være DC, Neff, Humör, Swag, Burton osv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-10, 14:17   #20
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg forstod heller ikke den med H&M. Cubus, derimot. Jeg var en "tror man får klær til (pre)tenåringer på Cubus"-person. Jeg skal ikke glemme kommentaren "Vær så snill - ikke kjøp mer klær til meg". Nå handler de i stor grad selv. Heldigvis.

Forøvrig har min mann null peiling på klær, størrelser og des like. Det er ikke hans ansvar - det er mitt. Derimot hadde han peiling da han var enslig pappa. DA var det hans ansvar. Nå er det mitt.

Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.