Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Cubus-barn"

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-11, 09:24   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: "Cubus-barn"

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Akkurat det ble vel tatt opp av en av "dere" som om det skulle være en like aktuell problemstilling. Det er vel ingen her som sier at ALLE må kjøpe klær på Cubus og alle klær må være ultrabillige, det man sier er at det hjelper mye om foreldre er bevisste på både bidrag til kjøpepress økonomisk og det gjelder signaler, holdninger etc.

Slik jeg forstår denne tråden så sies det vel temmelig rett ut av ganske mange at om man overøser ungen sin med dyre ting så bidrar man til kjøpepress for dem som ikke har råd. Hvilket jeg er dødelig uenig i.

Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:48   #2
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Slik jeg forstår denne tråden så sies det vel temmelig rett ut av ganske mange at om man overøser ungen sin med dyre ting så bidrar man til kjøpepress for dem som ikke har råd. Hvilket jeg er dødelig uenig i.

Jeg er dødelig uenig med deg om det. Det er ikke automatikk i det, men det er ganske så stor sjanse for at dersom en eller to i klassen får det dyreste hele tiden og gjerne gir uttrykk for at kun det er kulest og at man ikke er med i kule gjengen hvis man ikke har det, så bidrar man til kjøpepress på de som ikke kan. Og man snakker ikke svart/hvitt, at alle må kjøpe alt på Cubus, det er mengden og nivået på det. Jeg mener ikke at man ikke kan få kjøpe dyr boblejakke fordi man synes den er varm og god, men hvis ungen på 10 år konstant kommer i dyre og überkule merkebukser, merkegensere, sko og hva har du og gjerne er svært så bevisst på det selv ovenfor andre så bidrar man negativt.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:49   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Jeg er dødelig uenig med deg om det. Det er ikke automatikk i det, men det er ganske så stor sjanse for at dersom en eller to i klassen får det dyreste hele tiden og gjerne gir uttrykk for at kun det er kulest og at man ikke er med i kule gjengen hvis man ikke har det, så bidrar man til kjøpepress på de som ikke kan. Og man snakker ikke svart/hvitt, at alle må kjøpe alt på Cubus, det er mengden og nivået på det. Jeg mener ikke at man ikke kan få kjøpe dyr boblejakke fordi man synes den er varm og god, men hvis ungen på 10 år konstant kommer i dyre og überkule merkebukser, merkegensere, sko og hva har du og gjerne er svært så bevisst på det selv ovenfor andre så bidrar man negativt.

Jeg mener at det er det jeg har uthevet som er problemet, og ikke at man kjøper jakkene i utgangspunktet.

Gammel 22-11-11, 08:07   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hverdagklærne til barna er HM/Lindex. Det har ikke vært så mye Cubus, men det har vært fordi klærne der fra baby av er så smale, så det har ikke passet mine barn. Det har også med at jeg selv ikke handler der, for jeg liker ikke butikken som er her.

Jeg har også mye HM klær, samt mannen, til hverdags. Og så har jeg noen kjoler i tusenkronerklassen, og en del kjoler i 3-400 kr klassen. Men jeg enn så lenge så tenker ikke mine barn over hva klærne koster, og at jeg feks kjøper meg en dyr kjole. Det vet de jo ikke når de er såpass små (ikke mine iallefall).

Det vi bruker litt mer penger på til barna er sko og ytterklær.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:32   #5
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Denne diskusjonen blir jeg litt oppgitt av, kjenner jeg. Det er aldri greit å mobbe andre, uansett årsak. Jeg syns heller ikke at alle skal ha alt likt. Det blir litt som når vi snakker om at søsken ikke nødvendigvis trenger å bli behandlet med millimeterrettferdighet hele tiden. Kanskje Per har en fin jakke, men Ole har kanskje en kjempekul onkel som tar han med på fisketur. Eller noe annet Per gjerne ville hatt.

Vi må jobbe med holdningene til barna, og lære de at folk er forskjellige, og at det ikke er noe galt i det, i stedet for å bruke tid på å snakke stygt om Trine som kjøpte en jakke til 4000 kr til datteren sin.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 09:42   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjentar igjen: Dette handler utrolig mye mer om foreldres holdninger, og om hvordan man snakker om andre, enn om klær og hva de koster. Jeg er helt enig i at klær er en kraftig markør og godt kan brukes som mobbe/ertegrunn. Og at det kan være sårere å bli ertet for å være "fattig" enn for å være "rik". Men det er ikke poenget, syns jeg. Men vi må jobbe massemasse med å lære ungene vanlig folkeskikk ("det er udannet å skryte av hva man har og rakke ned på hva andre har!"), med hvordan man snakker om andre ved middagsbordet (og da mener jeg både "fy søren, har du sett den nye bilen deres? Skulle tro de driter penger! Det er noen som har det, ja!" og "huff, de ser da virkelig sjaskete ut, den familien, der de kommer i Sparkjøp-klærne sine!"), og med å hamre inn en forståelse for at folk er forskjellige, de velger forskjellig, de har forskjellig utgangspunkt, og har forskjellig økonomi.

Gammel 22-11-11, 09:42   #7
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg mener absolutt ikke at alle skal ha alt likt, og at det ikke skal være rom for å velge å kjøpe dyre klær og opplevelser til seg selv og ungene. Men det virker som det er mange her som er i lalaland og ikke ser at de selv ubevisst kan være en del av problemet dersom de ikke er bevisste på hva de gir barna sine. At man kjøper en dyr jakke/lue/whatever til barnet er ikke et problem, men dersom man kjøper et dyrt klesplagg til barnet for at det skal være med i gjengen, fordi alle andre har det, fordi barnet maser, så kan det faktisk være et problem og man bør før man kjøper det finne ut hva som er grunnen til at barnet absolutt vil ha det. Ikke fordi ditt barn mobber eller blærer seg, men fordi det sammen med alle de andre som har det kan skape et press på de som ikke kan få det. Det er når det blir en overvekt eller et krav for å få være "inne" å ha en bestemt ting at det er et problem.

Det som er viktig er å lære barna gode holdninger, det er det vel ingen som er uenig i, men dessverre ikke alle som er like bevisst på.

Gammel 22-11-11, 11:12   #8
Stjerneskuddet
Erfaren

Stjerneskuddet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Her kjøpes det ikke merkeklær, det vet guttene, og de klærne de får er kjøpt på minst 50% salg, og helst 70, stort sett i kjedene. Det spiller ingen rolle om buksen til full pris er kulere..... Men de vet knapt hva merkeklær er. Vi er heldige med omgangskretsen til barna og der er det ingen typisk "må-ha-gant". Det er et par stk, men resten har jo "vanlig" klær så det spiller ingen rolle. Vi bor i allemannsland..
Jeg jobbet for ti år siden i en barnehage i et rikmannsstrøk og der ville ikke femåringene leke med de som hadde feil klær...grøss.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:14   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma :-), her.

Jeg jobbet for ti år siden i en barnehage i et rikmannsstrøk og der ville ikke femåringene leke med de som hadde feil klær...grøss.

Det kan man oppleve hvor som helst, og det er ikke vanligvis relatert til penger.

Frøkna kom hjem fra barnehagen sin da hun var 3,5 og fortale at "XX vil ikke leke med meg når jeg har svart bukse på. Hun sier at det bare er rosa bukse som er fint".

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:22   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er holdningen som formidles om at vi er bedre enn andre som er problemet. Ikke at ungen har rosa bukse, dyr bukse, riktig hus, riktig telefon eller hva det nå er. For å ta et eksempel så har min fjortenåring for noen uker siden skjønt for første gang at bestevennen er fra en familie med veldig, veldig lite penger. Utstyrsnivået er mildt sagt fra to ulike verdener på de to, de er sammen hver dag og det finnes ikke antydning til holdninger i vår familie rundt mange penger eller ikke. (Jeg høres styrtrik ut i denne tråden, jeg er absolutt ikke det altså.) Men altså, han har nylig forstått at kompisen bor på en hytte fordi de ikke har råd til stort hus. Hittil har han vært misunnelig på det koselige loftsrommet og at de bor midt i skogen. Det er mulig kompisen har misunt min sønn iphonen, men det har ihvertfall aldri vært vist eller vært snakk om at den ene er bedre enn den andre ut fra velstand.

Der velstanden til foreldrene trekkes frem tror jeg man har etproblem med hele miljøet. Kanskje er Birger litt vel dominerende fordi han er god i fotball? Kanskje er Trygve litt vel tøff i trynet over at alle jentene liker ham? Kanskje både Birger og Trygve ga Amund en tøff dag med å sette ham på plass fordi han aldri skårer mål og aldri har hatt dame? Da svarer Amund gjerne med det han har. Kanskje har han at han har suprerlevel på wow. Kanskje har han at faren har mange penger. Men det svaret om velstand er ikke verre enn det om fotball synes jeg.

Jeg syns generelt det er rart at unger skal få fremheve alt de er bra på unntatt om de har gode karakterer eller om de eier noe fint.

Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 11:36   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om vi nå er enige om at det i bunn og grunn er holdninger det er snakk om, enten man kler barna i det ene eller det andre, så forundrer det meg at dere ikke ser at "folk som kjøper dyre plagg er idioter" (for å ta noe som faktisk er uttalt i denne diskusjonen) er en vel så dårlig holdning til andre, som at "Cubus er for fattigfolk". Tror man at barna er immune mot negativ holdning til andre, fordi de i det minste er kledd i rimelige klær? Jeg tror heller ikke det hjelper om dette er noe som kun sies etter at barna er lagt. Har man et så negativt syn på andre, så merkes det.

Gammel 22-11-11, 12:33   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er veldig pussig hvis lærere (og andre, som har vært barn i skolen eller har barn i skolen) ikke har opplevd at "du som tror du er noe" er en av de aller mest effektive utfrysningsmetodene. Den er dessuten kanskje mer rettferdiggjort for litt eldre barn enn å mobbe noen for å være fattige, som jeg tror blir plukket av barna faderlig fort av de fleste oppegående foreldre.

Og det er klart at det ikke er CG-jakken som er problemet. Det er jo ikke Cubus-jakken som er problemet heller. Det er interaksjonen mellom barna, forsøk på å forskyve maktbalansen og sette andre ut til fordel for seg selv som er hele mekanismen.

At barn har behov for å uniformere seg og gli inn i mengden er ikke akkurat nyheter, og jeg skjønner at det er sårt når disse farsottene blir altoppslukende og synlige, og man ikke kan henge seg på. Men å si at det er mer greit å sparke opp enn ned, synes jeg er aldeles absurd. Som Skilpadda sier, det er ikke nødvendigvis at dyrt er opp, det kommer helt og holdent an på maktforholdene i gjengen. Hallo? Har dere ikke gått på skolen selv? Var det bare den rike jenta som styrte alt? Ikke i Loddefjord i 78, i hvert fall; der var det de tøffeste og frekkeste som regjerte.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:00   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Hallo? Har dere ikke gått på skolen selv? Var det bare den rike jenta som styrte alt? Ikke i Loddefjord i 78, i hvert fall; der var det de tøffeste og frekkeste som regjerte.

Ja, helt slik var det på en Osloskole i 1980 også, der var vel røfflig halvparten meget velstående og resten fra midten og nedover. Uten at jeg har tall på det. Stor i kjeften har visstnok alltid hjulpet folk opp i hierarkiet.

Jeg vil selvsagt lære barna mine å behandle alle uansett rundt seg med respekt, men jeg forsøker også å "stålsette" dem for noen av bøllene. Prøve å ikke knekke eller bry seg når noen slenger med leppa. Vi jobber også mye med klassemiljøet, og gjør endel som foreldrene er med på. Slik at barna og foreldrene kjenner hverandre i større grad. Vi vet jo at det ofte er vennene som overtar der hjemmet etterhvert må slippe taket. Jeg vet også at han jeg fryktet mest og som var gatas skrekk i forhold til mobbing, han var som et lam sammen med foreldrene. Vi kan gjøre mye, men det er viktig å lære barna å ta vare på seg selv og vennene sine også, uansett kleskode. De kommer til å måtte oppleve noe kjipt på veien. Om jeg har lært noe av egne opplevelser så er det hvertfall å blåse av andres kommentarer den ene eller den andre veien.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 12:52   #14
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes overhodet ikke det er greit å sparke hverken opp eller ned. det er barn vi snakker om her, og de blir lei seg uansett om mamma og pappa har mye eller lite penger.
Personlig er jeg faktisk glad for at jeg bor her jeg bor, fordi det er veldig lite snakk om hva folk bruker penger på her, og mye mindre jantelov enn mange andre steder jeg kjenner til. Selv om vi faktisk bor i en kommune som i utgangspunktet er "rik" og skolekretsen vår består av bare store hus i mangemillionersklassen.

Jeg synes det er veldig ugreit å si at det er bedre å sparke opp enn ned - og hvem bestemmer når det er opp, egentlig? Det er da virkelig ikke mindre alvorlig og leit å bli mobbet hvis mor og far har penger?

Jeg er enig forøvrig enig med Skilpadda over her, knakende godt sagt og observert.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 13:48   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vetle er litt opptatt av "merkeklær" uten at de har noe særlig greie på det, det handler om skateklær og det skal være orginalt :P Men han bryr seg ikke generelt om klærne han bruker har merker men synes det er kult å ha noen skatemerkeklær.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 15:59   #16
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg synes ikke denne debatten fortjener å bli en debatt om holdningen til de rike. For meg er det ikke noe likhetstegn mellom det å være rik og det å ha barn med merkeklær. Selv om merkebarneklær relativt sett er dyrt sammenlignet med barneklærne på Cubus f.eks, så er de fortsatt overkommelig å kjøpe for veldig mange. Økningen i nettbutikker har gjort at klærne er mer tilgjengelige og at det er flere som kan kjøpe dyre merkeklær til barna sine, selv med helt vanlige inntekter.

På den annen side vil jeg tro det er mange med høy inntekt som synes det er uøkonomisk å kjøpe dyre klær til barn som snart vokser ut av dem og som lett kan ødelegge klærne og som derfor heller kjøper tilsvarende kjedebutikklær.

Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:17   #17
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Det er som oftest slik at det som blir betraktet som kult koster penger. Det er ikke like ofte motsatt.

Det er jo ikke alltid sånn, Fnatten? De yngste aner jo ikke hva ting koster, og vil ha rosa bling og HelloføkkingsKitty. Etter hvert som de blir eldre, ønsker de ofte tilhørighet til en eller annen gjeng, og der er det helt forskjellig hva ting koster. Er du emo, for å ta et ekstremt eksempel, så skal vel ting helst ikke ha en merkelapp på. Det har også vært mange motstrømninger der det er kult med loppis og fretex og bestemors gamle kåpe.

Jeg tror det er og blir sånn at hvis du er "definert kul", så kommer du unna absolutt hva som helst. Hvis du er stemplet ukul, så spiller det ingen rolle hva du prøver, alt blir uansett feil. Også er det alle andre i mellom som prøver og feiler og lykkes innimellom.

Jeg synes det er viktig å motstå dyre uniformeringstrender, som f.eks. at alle 13-åringer plutselig skal ha Hunter-støvler. Ellers tror jeg ikke det spiller så stor rolle hva enkeltforeldre kjøper.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 16:25   #18
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det å ha valgmuligheter gjør en forskjell.

For å si det slik: Det er stor forskjell på å låse seg ute i sokkelesten om vinteren dersom man har mobil, penger og kontakter som gjør at man får tak i dyr låsesmed ASAP mens man selv tar taxi til et sted å varme seg, og å låse seg ute i sokkelesten på vinteren om man har 20,- igjen på kontantkortet, mangler kredittverdighet og må søke sosialkontoret først for å dekke utgiften til låsesmed. Selv om kulda biter like mye på begges føtter.

Jeg oppfatter ikke Fnatten slik at hun påstår at folk med ressurser fryser mindre enn andre, men at ressurser hjelper enormt når man først står der i kulda.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-11, 18:09   #19
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg oppfatter ikke Fnatten slik at hun påstår at folk med ressurser fryser mindre enn andre, men at ressurser hjelper enormt når man først står der i kulda.

Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.

Gammel 22-11-11, 19:08   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.

Nja, det blir jo noe med det med at motgang bygger karakter da.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:17.