|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: "Cubus-barn"
Slik jeg forstår denne tråden så sies det vel temmelig rett ut av ganske mange at om man overøser ungen sin med dyre ting så bidrar man til kjøpepress for dem som ikke har råd. Hvilket jeg er dødelig uenig i. |
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er dødelig uenig med deg om det. Det er ikke automatikk i det, men det er ganske så stor sjanse for at dersom en eller to i klassen får det dyreste hele tiden og gjerne gir uttrykk for at kun det er kulest og at man ikke er med i kule gjengen hvis man ikke har det, så bidrar man til kjøpepress på de som ikke kan. Og man snakker ikke svart/hvitt, at alle må kjøpe alt på Cubus, det er mengden og nivået på det. Jeg mener ikke at man ikke kan få kjøpe dyr boblejakke fordi man synes den er varm og god, men hvis ungen på 10 år konstant kommer i dyre og überkule merkebukser, merkegensere, sko og hva har du og gjerne er svært så bevisst på det selv ovenfor andre så bidrar man negativt.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg mener at det er det jeg har uthevet som er problemet, og ikke at man kjøper jakkene i utgangspunktet.
|
|
|
#4 |
|
Erfaren nok
|
Sv: "Cubus-barn"Hverdagklærne til barna er HM/Lindex. Det har ikke vært så mye Cubus, men det har vært fordi klærne der fra baby av er så smale, så det har ikke passet mine barn. Det har også med at jeg selv ikke handler der, for jeg liker ikke butikken som er her.
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: "Cubus-barn"Denne diskusjonen blir jeg litt oppgitt av, kjenner jeg. Det er aldri greit å mobbe andre, uansett årsak. Jeg syns heller ikke at alle skal ha alt likt. Det blir litt som når vi snakker om at søsken ikke nødvendigvis trenger å bli behandlet med millimeterrettferdighet hele tiden. Kanskje Per har en fin jakke, men Ole har kanskje en kjempekul onkel som tar han med på fisketur. Eller noe annet Per gjerne ville hatt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: "Cubus-barn"Jeg gjentar igjen: Dette handler utrolig mye mer om foreldres holdninger, og om hvordan man snakker om andre, enn om klær og hva de koster. Jeg er helt enig i at klær er en kraftig markør og godt kan brukes som mobbe/ertegrunn. Og at det kan være sårere å bli ertet for å være "fattig" enn for å være "rik". Men det er ikke poenget, syns jeg. Men vi må jobbe massemasse med å lære ungene vanlig folkeskikk ("det er udannet å skryte av hva man har og rakke ned på hva andre har!"), med hvordan man snakker om andre ved middagsbordet (og da mener jeg både "fy søren, har du sett den nye bilen deres? Skulle tro de driter penger! Det er noen som har det, ja!" og "huff, de ser da virkelig sjaskete ut, den familien, der de kommer i Sparkjøp-klærne sine!"), og med å hamre inn en forståelse for at folk er forskjellige, de velger forskjellig, de har forskjellig utgangspunkt, og har forskjellig økonomi.
|
|
|
#7 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Sv: "Cubus-barn"Jeg mener absolutt ikke at alle skal ha alt likt, og at det ikke skal være rom for å velge å kjøpe dyre klær og opplevelser til seg selv og ungene. Men det virker som det er mange her som er i lalaland og ikke ser at de selv ubevisst kan være en del av problemet dersom de ikke er bevisste på hva de gir barna sine. At man kjøper en dyr jakke/lue/whatever til barnet er ikke et problem, men dersom man kjøper et dyrt klesplagg til barnet for at det skal være med i gjengen, fordi alle andre har det, fordi barnet maser, så kan det faktisk være et problem og man bør før man kjøper det finne ut hva som er grunnen til at barnet absolutt vil ha det. Ikke fordi ditt barn mobber eller blærer seg, men fordi det sammen med alle de andre som har det kan skape et press på de som ikke kan få det. Det er når det blir en overvekt eller et krav for å få være "inne" å ha en bestemt ting at det er et problem.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: "Cubus-barn"Her kjøpes det ikke merkeklær, det vet guttene, og de klærne de får er kjøpt på minst 50% salg, og helst 70, stort sett i kjedene. Det spiller ingen rolle om buksen til full pris er kulere..... Men de vet knapt hva merkeklær er. Vi er heldige med omgangskretsen til barna og der er det ingen typisk "må-ha-gant". Det er et par stk, men resten har jo "vanlig" klær så det spiller ingen rolle. Vi bor i allemannsland.. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bedreviter
|
Det kan man oppleve hvor som helst, og det er ikke vanligvis relatert til penger. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: "Cubus-barn"Det er holdningen som formidles om at vi er bedre enn andre som er problemet. Ikke at ungen har rosa bukse, dyr bukse, riktig hus, riktig telefon eller hva det nå er. For å ta et eksempel så har min fjortenåring for noen uker siden skjønt for første gang at bestevennen er fra en familie med veldig, veldig lite penger. Utstyrsnivået er mildt sagt fra to ulike verdener på de to, de er sammen hver dag og det finnes ikke antydning til holdninger i vår familie rundt mange penger eller ikke. (Jeg høres styrtrik ut i denne tråden, jeg er absolutt ikke det altså.) Men altså, han har nylig forstått at kompisen bor på en hytte fordi de ikke har råd til stort hus. Hittil har han vært misunnelig på det koselige loftsrommet og at de bor midt i skogen. Det er mulig kompisen har misunt min sønn iphonen, men det har ihvertfall aldri vært vist eller vært snakk om at den ene er bedre enn den andre ut fra velstand. |
|
|
|
#11 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: "Cubus-barn"Om vi nå er enige om at det i bunn og grunn er holdninger det er snakk om, enten man kler barna i det ene eller det andre, så forundrer det meg at dere ikke ser at "folk som kjøper dyre plagg er idioter" (for å ta noe som faktisk er uttalt i denne diskusjonen) er en vel så dårlig holdning til andre, som at "Cubus er for fattigfolk". Tror man at barna er immune mot negativ holdning til andre, fordi de i det minste er kledd i rimelige klær? Jeg tror heller ikke det hjelper om dette er noe som kun sies etter at barna er lagt. Har man et så negativt syn på andre, så merkes det.
|
|
|
|
#12 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: "Cubus-barn"Jeg synes det er veldig pussig hvis lærere (og andre, som har vært barn i skolen eller har barn i skolen) ikke har opplevd at "du som tror du er noe" er en av de aller mest effektive utfrysningsmetodene. Den er dessuten kanskje mer rettferdiggjort for litt eldre barn enn å mobbe noen for å være fattige, som jeg tror blir plukket av barna faderlig fort av de fleste oppegående foreldre.
|
|
|
#13 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Ja, helt slik var det på en Osloskole i 1980 også, der var vel røfflig halvparten meget velstående og resten fra midten og nedover. Uten at jeg har tall på det. Stor i kjeften har visstnok alltid hjulpet folk opp i hierarkiet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: "Cubus-barn"Jeg synes overhodet ikke det er greit å sparke hverken opp eller ned. det er barn vi snakker om her, og de blir lei seg uansett om mamma og pappa har mye eller lite penger.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Cubus-barn"Vetle er litt opptatt av "merkeklær" uten at de har noe særlig greie på det, det handler om skateklær og det skal være orginalt :P Men han bryr seg ikke generelt om klærne han bruker har merker men synes det er kult å ha noen skatemerkeklær. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: "Cubus-barn"Jeg synes ikke denne debatten fortjener å bli en debatt om holdningen til de rike. For meg er det ikke noe likhetstegn mellom det å være rik og det å ha barn med merkeklær. Selv om merkebarneklær relativt sett er dyrt sammenlignet med barneklærne på Cubus f.eks, så er de fortsatt overkommelig å kjøpe for veldig mange. Økningen i nettbutikker har gjort at klærne er mer tilgjengelige og at det er flere som kan kjøpe dyre merkeklær til barna sine, selv med helt vanlige inntekter. |
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det er jo ikke alltid sånn, Fnatten? De yngste aner jo ikke hva ting koster, og vil ha rosa bling og HelloføkkingsKitty. Etter hvert som de blir eldre, ønsker de ofte tilhørighet til en eller annen gjeng, og der er det helt forskjellig hva ting koster. Er du emo, for å ta et ekstremt eksempel, så skal vel ting helst ikke ha en merkelapp på. Det har også vært mange motstrømninger der det er kult med loppis og fretex og bestemors gamle kåpe.
|
|
|
#18 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: "Cubus-barn"Jeg synes også det å ha valgmuligheter gjør en forskjell.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Dette synes jeg blir ren stråmannretorikk og enda mer avsporing av diskusjonen. Hvis Hattifnatten med dette har fått klargjort hva hun mener, så er det fint for henne - jeg synes fremdeles at det å i det hele tatt trekke inn sammenligningen mellom "mobbing av folk med dårlig råd" og "mobbing av folk med god råd" er litt meningsløst. Jeg vil tro de fleste er enige i at det er bedre å ha nok penger enn å ikke ha det, så hva det egentlig skulle være å være uenig i i det du sier, det ser jeg ikke.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Nja, det blir jo noe med det med at motgang bygger karakter da. |
|
![]() |
|