|
|||||||
| Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?
Vi har bil. Jeg har vel ikke sagt at vi ikke har bil, men at vi ikke bruker bil. Vi etterstreber å bruke den så lite som mulig. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Håååkei. Så poenget om trim, å bli sliten og utforsking teller ikke så høyt likevel. Vi sidestiller type aktivitet, og "tillater" altså utifra det.
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Jeg synes det er flaut med alle fem-seksåringene med støttehjul rundt omkring. Mine kunne sykle da de var fire. Altså, ikke for å dømme, jeg bare sier det. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|
Godt at de fikk litt avlastning fra vogna innimellom da. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Knis. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Absurd å handle middag 16.30? A B S U R D? Kan jeg få anbefale en meget god ordbok på nett: |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Beklager så meget Rine. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Jeg skrev at det var helt absurd for meg fordi vi prioriterer knallhardt for å unngå å handle mellom barnehage og middag, og for meg fremstår det som en utrolig dårlig løsning. At en fireåring er for sliten til å gå i butikken på egne ben klokken 1630 er ingen bombe, men da er den for sliten til å være i butikken i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
For deg er det kanskje en dårlig løsning. For oss er det ikke nødvendigvis det. Av og til er det slik det er, og for oss er det helt ok. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
I mål
|
Eh, i stad hevdet du at det var nødvendig med vogn for å trille fireåringen hvis klokka var 1630? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Bruker vi vogn fullstendig forskjellig? For meg er det ikke noen motsetning mellom å ha vogn og å ha barn som går selv eller utforsker for den saks skyld. Ungen er mindre og mindre oppi den vogna når man går sakte nok til at ungen kan gå, og etterhvert som ungen blir større og går fortere, blir vogntransporttiden mindre og mindre i forhold til tiden barnet går selv. Ungen løper jo ofte frem og tilbake og har gått tre ganger så langt som de voksne når turen er over, og så blir han trøtt og vil opp i vogna for å sove litt. Etterhvert som man nærmer seg skolestart blir det mindre og mindre bruk for den vogna og en dag er den ikke med. For mange kommer den dagen mellom tre og fire år, noen foretrekker alle andre løsninger fremfor vogn og kvitter seg med den før og noen trenger den litt lengre. Det avhenger ikke bare av barnet, men også av livsstil. Jeg greier ikke å se at man gjør noen god jobb hvis man velger å kjøre fordi man vil unngå å ha ungen i vogn når barnet går for sent til å gå selv.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Den utviklingen der tok vi gradvis fra 1-3 års alder Katta. Ved 3 år var det ingen vits i å dra den med lenger. Vi opplever heller ikke at minstebarn har lagt veldige premisser for våre ferieopplevelser ved å ikke sitte i vogn. De små har gått like raskt som de store. Mellomperioden var rundt 2,5-3,5 års alder. Om vi hadde dratt med oss vogn til minsten nå ville det begrenset oss mer enn det hadde hjulpet. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Vi har også det, men at vi ikke bruker vogn nå er delvis et resultat av bil til barnehagen fordi det ikke er jeg som leverer og delvis fordi vi har en liten, lett og grei plutt. Jeg ser ikke noe problem i å putte han i ei vogn ved behov så lenge han godtar det, han går på ingen måte like fort og langt som de voksne og de to store. Det at de fleste har overgangen før 3 år betyr ikke at det er feil å dra det mer ut i tid hvis vogna er fremkomstmiddel.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Neida ikke feil. Folk må gjøre det de vil. Jeg synes bare i utgangspunktet at å dra med trille til fireåring på ferie høres ut som bry. Jeg innrømmer at vognslutt her kanskje kom tidlig fordi verken jeg eller mannen var særlig glad i å dra med vogner rundt omkring. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Paraplytrille til 4-åring eller ikke?Om jeg skal handle til helga tar jeg fint med bæreselen og fyller opp vogna med varer. Det trengs mye mat til seks personer og bil har jeg ikke før til kvelden og da vil jeg helst gjøre andre ting enn å handle. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
I mål
|
Selvsagt, men det er da noe annet enn å argumentere med at barnet trenger vogna for så å si at vogna brukes til varer? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
navnet sjemmer ingen
Tja, ofte er ting en kombo og ikke enten eller i min verden. |
|
|
|
![]() |
|
|