|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
rakkarpus
|
Sv: Romfolkets situasjon
Men hvor skal de "slå seg ned" da, som du så fint kaller det? De er lutfattige. Tror du de skal kjøpe seg en leilighet i Oslo? Og så begynne i arbeid?
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Romfolkets situasjone
Jeg mener slå seg ned, som jeg mener det for alle andre som kommer som over grensen til Norge og forholder seg til lover og regler for innvandring. Som man jo strengt tatt må, uavhengig av hvem man er eller hvor man kommer fra. Folk med krav på asyl er selvsagt unntatt. Det at de kommer hit for å tigge etter penger å sende hjem til ungene gir faktisk ikke rom for unntak for kravene til at du må kunne klare deg selv for å være her. Ikke bo på gata eller utenfor en kirke. Du må kunne ta inn på lovlige campingplasser eller ta inn på hotell eller vandrehjem. Det er liksom ikke rom for alternative løsninger med bosetting etter eget ønske.
|
|
|
#3 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Regler om forsøpling, gatebæsjing og camping i parker f.eks.
|
|
|
#4 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Romfolkets situasjonLøsningen for alle lutfattige i hele verden (og det åpne Schengen) er vitterlig ikke å komme til Norge. Ikke er det bosted til alle, ikke er det jobb til alle. Slik er livet.
|
|
|
#5 |
|
prokrastinator
Sv: Romfolkets situasjonAltså, er man forfulgt søker man asyl. Vil man være turist ferierer man. Vil man søke jobb gjelder EØS-regler hvor man plikter å forsørge seg selv.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja det skal være samme krav og da tenker jeg at det er bedre å fokusere på regler ved camping og hygiene enn å ta fra folk muligheter til å tjene penger her i landet. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Unik
Dette er da slettes ikke korrekt. Det finnes massevis av saker om utenlandske arbeidere som lever på ulovlig vis, gjerne eiendommer eid av noen som utnytter dem. http://www.budstikka.no/nyheter/her-...vlig-1.7148522
|
|
|
#8 |
|
|
Ja. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
Hva mener du med å "ta fra folk muligheter til å tjene penger her i landet" i denne sammenhengen? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Kaste folk på hue og ræva ut slik en del politikere foreslår. Altså kollektive sanksjoner. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonFor å endre på levesett så kreves det at dette er en mulighet. Den muligheten finnes ikke mange av de stedene de reiser hjem til. Der må det hjelp til hvis noe skal skje. Det som tjenes om sommeren brukes av mange i stor grad til å finansiere tøff vinter i "hjemlandet". Uten penger tjent er de avhengig av bistand kontinuerlig. Det er ikke å bare ønske seg jobb og skolegang på bygda i Romania. Stedene romfolk er henvist til er ikke steder som er egnet til å skape seg noe særlig. Ikke engang for folk med utdannelse. Enten må de ut for å tjene penger ellers må det penger inn. Hvis ikke er det ikke realistisk å tilby skolegang og tro at det blir endringer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
prokrastinator
Nå trår vi litt i ring her. Ja, de har det ikke bra der de kommer fra. Nei, jeg tror ikke løsningen er å gi dem et annet sett regler å forholde seg til enn andre for å kunne ha inntekt i Norge.
|
|
|
#14 |
|
Unik
Sv: Romfolkets situasjonPå hvilken måte er romfolket fratatt muligheten til å tjene penger her?
|
|
|
#15 |
|
|
Sv: Romfolkets situasjonRegler mot gatebæsj må gjerne komme. Finnes ikke det forresten? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Det blir ikke greiere å tråkke i menneskbæsj i Oslo, fordi en fra Røa kastet opp i Kragerø. Tullete sammenlikning, både denne og den med hundeeiere som ikke plukker hundebæsj...
|
|
|
#17 |
|
|
Det er ikke greit å tråkke i bæsj uansett hvor man er. Jeg plages mest av hundebæsj og ser gjerne en hardere linje mot bæsj på offentlige steder. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Leser
|
Sv: Romfolkets situasjonAkkurat dette med bæsjing er jo et sidespor etter min mening. Jeg kan ikke tenke meg annet enn at de hadde benyttet seg av offentlige toaletter hvis de hadde hatt tilgang på dem. Har i Trondhiem, ble jo toalettene stengt fordi det var ønskelig at de flyttet fra en plass.
|
|
|
#19 |
|
Unik
At det er få offentlige toaletter i Oslo er en kjent sak, og uansett noe som burde oppgraderes etter mitt skjønn. Men man kan jo likevel ikke sette opp portable toaletter på ethvert sted langs Akerselva, på Vaterland, på Sognsvann, midt på Nasjonaltheateret osv? Det synes ihvertfall ikke jeg.
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er vel ingen som har sagt at det blir greiere av den grunn, men så lenge ingen klager over oppkast i gatene i Kragerø og ber de turistene dra hjem igjen, synes jeg faktisk sammenligningen er relevant. |
|
|
|
![]() |
|
|