Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 17:32   #181
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Statistikk kan brukes på mange måter. Er man virkelig glad i sine barn kjøper man ikke hytte og bruker bilen dit. Da reiser man ikke på bilferie og man kjører bare når det er virkelig påkrevd.
Man kjører heller ikke på veistrekninger som er ulykkesutsatt.

Jeg mener at det å prioritere sikkerhet er viktig, men får litt ugne vibber av "kjøpe ny sikker bil selv om man må leve på vann og kneipp".

Vi har en 6 år gammel bil og siden vi ikke har ræva full av penger så prioriterte vi ikke en 2012 modell pansret Volvo.
Vi kunne fått det til om vi flytter inn på 50 kvadrat og kuttet alle fritidsaktiviteter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 17:41   #182
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Men det var vel ingen her som mente at man skulle selge huset og leve på posesuppe for å få kjøre rundt i en splitter ny Volvo? Det finnes mange biler, i mange prisklasser som har gjort det bra i nyere sikkerhetstester, det er ett enormt marked for de fleste lommebøker.
Og hele poenget mitt var at man bør prioritere en så god, ny og sikker bil som mulig for de pengene man har til rådighet.
Jeg forstår godt at mange synes bil kan være jåleri, en statusgreie, Hva Har Du.
Men alle biler av nyere dato er ikke jåleri. Det er forskjeller der, og bort til de bilene som koster 30 000, som den jevne FPer egentlig burde sett verdien av all den tid det er ganske stor enighet rundt ting som miljøvern/klima, sikring av barn i bil, forbruk osv. her inne.

Gammel 01-10-12, 17:49   #183
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var litt av en bås du satte meg i nå, synes jeg. Å kjøre med en fullt brukbar og sikker nok bil som ikke kostet en årslønn er altså på linje med å droppe bilsikring, ikke bry seg om kosthold og ikke vaksinere ungene sine?

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 17:52   #184
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser at det er forskjell på billige gamle vrak og nyere sikre biler.
På miljøfronten er jeg ganske sikker på at CO2 mengden ny-dyr-miljøvennlig-bileiere slipper ut i snitt er høyere enn gammel-billig- bileiere gjør.

Gammel 01-10-12, 17:54   #185
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er rart hvordan barn-i-bil-diskusjoner alltid får dårlig-mor-følelsene til å blomstre i alle leire, enten det gjelder bakoversikring, barn i forsetet, ekstraseter bak eller prisklasse på bilen. Det har vel noe med formuleringene til endel i slike tråder. Gjerne "Jeg skjønner hva du sier, men JEG ville aldri utsatt mine barn for noe sånt". (Sagt med litt mer innpakket språk selvfølgelig, men dog).

Den største risikoen tar man idet man velger å sette seg inn i en bil. Den risikoen forsøker man å minske på ulike måter, med bilbelter, mest mulig optimal bilsikring for alle i bilen, en bil man opplever som rimelig sikker og sin egen kjørestil. Og vi har alle våre kjepphester, min er forskjellen på kollisjoner over og under 70 km/t. Jeg er egentlig ganske imponert over de som flisespikker på bilstoler med nesten lik sikkerhetsgrad og som velger å kjøre på en slik måte at de riskikerer møteulykker i 80km/t eller mer. Kjører man sånn er den aller største gevinsten man kan ha sikkerhetsmessig å redusere farten. Andre tenker vel sånn om forskjellen på små og store biler.

Og vi som har mange unger og begrenset økonomi blir nødt til å kompromisse på et eller annet punkt når det gjelder bil. Enten på størrelse eller på alder eller på barn i forsetet eller på barn i ekstraseter bak. Så gjelder det å finne krysningspunktet mellom økonomi og sikkerhet slik at man finner en løsning man kan leve med.

Gammel 01-10-12, 18:06   #186
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det var litt av en bås du satte meg i nå, synes jeg. Å kjøre med en fullt brukbar og sikker nok bil som ikke kostet en årslønn er altså på linje med å droppe bilsikring, ikke bry seg om kosthold og ikke vaksinere ungene sine?

Nå leser du meg med vrangbrillene trykt godt på, synes jeg. Det var i grunnen bare den første delen som var spesielt myntet på ditt innlegg, resten var mer generelt og det tror jeg egentlig du forsto.
Jeg kan godt gjenta meg selv en gang til. Essensen er altså den at jeg synes det er rart å ikke prioritere en så sikker bil som mulig. Ut i fra sine økonomiske forutsetninger. Ingen årslønn/Audi/Volvo/hussalg/kneip inne i bildet her altså.
Å bevisst prioritere det bort, på tross av at økonomien tilsier noe annet, kan sammenlignes det samme som de punktene jeg nevnte. Slik jeg ser det.

Og hva er egentlig "sikker nok"? Mange synes det er sikkert nok med beltestol til toåringen. Men det er jo egentlig ikke det.

Gammel 01-10-12, 18:15   #187
Guava

Guava sin avatar

Standard

Men er det ikke like rart å spy ut CO2 på unødvendige ferieturer og å utsette ungene for unødig bilkjøring til ei hytte på fjellet når man like gjerne kan holde seg hjemme og la være å utsette både ungene for risiko og miljøet for en stor belastning?

(Argument hentet fra en person jeg kjenner godt og som jeg stadig diskuterer med.)

Vi kjører til Sørlandet om somrene, men om vi hadde prioritert sikkerhet og miljø hadde vi valgt tog ned dit og leiebil lokalt.
Er det uforsvarlig å velge bil på den stekningen når vi kan velge et mer sikkert og miljøvennlig alternativ?

Gammel 01-10-12, 18:20   #188
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

De aller fleste trafikkulykkene som gir barn personskade (såpass at de må behandles) skjer når barna er fotgjengere, og ikke minst syklister. 90% av skadene på førskolebarn (som fotgjengere og syklister) skjer innenfor en radius av 500 meter fra hjemmet, om ettermiddagen, i følge Trygg Trafikk. Det beste trafikksikkerhetstiltaket er med andre ord at de som kjører bilen - uansett hvilken bil det er - ser seg litt bedre for.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-12, 18:21   #189
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

VR: Nå sammenblander du mine og Fnattens innlegg.
Og nei. Jeg leser ikke med vrangbriller bare fordi jeg reagerer på å bli sammenlignet med folk som dropper vaksiner og ikke bryr seg om verken bilstoler/bilbelter eller kosthold.

De økonomiske forutsetningene endrer ikke graden av sikkerhet i bilen, så da gjenstår vel egentlig bare moralisering over andres valg her?

Folks målestokk for hva det vil si å ha råd til noe er forskjellig. Noen vurderer det kanskje utifra hvor mye lån banken er villig til å gi en, mens andre ser på lånebehov som et tegn på at man ikke har råd til akkurat den bilen, men må spare først.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 01-10-12, 18:25   #190
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

6700 kr. Har en bil årgang 2006 som ble bakt inn i huslånet, og en bil årgang 2011 som vi kjøpte ifjor og som skal være nedbetalt om et år. Neste gang vi skal ha bil, bør vi kunne betale den kontant ! Vi kjøpte kun på krita fordi den gamle bilen brøt sammen, og vi fikk behov for ny bil "her og nå".

Gammel 01-10-12, 18:29   #191
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men er det ikke like rart å spy ut CO2 på unødvendige ferieturer og å utsette ungene for unødig bilkjøring til ei hytte på fjellet når man like gjerne kan holde seg hjemme og la være å utsette både ungene for risiko og miljøet for en stor belastning?

(Argument hentet fra en person jeg kjenner godt og som jeg stadig diskuterer med.)

Vi kjører til Sørlandet om somrene, men om vi hadde prioritert sikkerhet og miljø hadde vi valgt tog ned dit og leiebil lokalt.
Er det uforsvarlig å velge bil på den stekningen når vi kan velge et mer sikkert og miljøvennlig alternativ?

Det sikreste hadde selvsagt vært å pakke seg selv godt inn i bobleplast, sykkelhjelm og brodder og tatt i bruk beina. Om man i det hele tatt skal bevege seg utendørs. Alt kan man jo ikke sikre seg mot om man skal leve. Fri for vilje til å ta risiko er ikke mennesket heller.
Jeg satte ikke ett krav om at man måtte gjøre det absolutt sikreste (kjøre Volvo) og det absolutt mest miljøvennlige (gå,sykle, ta tog?). Jeg mener at om man skal eie bil, som mange gjør, bør det vel være i alles interesse at man optimaliserer bilholdet sitt uti fra egen økonomi. Blandt annet ut i fra nevnte argumenter.

Gammel 01-10-12, 18:31   #192
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

En bil, ingenting i billån

Gammel 01-10-12, 18:37   #193
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får bare tilstå mine synder. Jeg elsker bil! Nyere fine biler med automat uten nøkking ved giring, lydsvakhet, bensingjerrighet og som gir meg en følelse av kvalitet. De to siste bilene vi har kjøpt har jeg kjøpt i ren forelskelsesrus. Og begge bilene har jeg vært svært fornøyd med.

Den siste bilen kjøpte vi kontant i 2005, så den har vi aldri betalt billån på. Når den skal byttes ut må vi nok ta opp lån.

Gammel 01-10-12, 18:42   #194
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Det beste er nok tanks. Så kan man kle barna i Reimatec, ta på dem sykkelhjelm og sende med perfekt kuttede økologiske grønnsaker som matpakke, før man setter seg i tanksen og kjører dem til skolen. Det er mulig det blir vanskelig å bruke drop of-stedet på skolen, men det får bare være. Ingen skal si at jeg ikke elsker barna mine, altså!

Gammel 01-10-12, 19:18   #195
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oi og ganske mye Jøss. Det var veldig til reaksjoner på det jeg oppfatter som et fokus på å prioritere trygg og sikker bil. Så kan vi sikkert diskutere til vi blir blå hva som er BRA NOK innen bilsegmentet, men det må da være opp til hver enkelt å bruke penger (lånte eller sparte) på det de selv synes er de viktigste prioriteringene.

Jeg kjører SUV og mannen min lurer på å kjøpe ny Volvo. Fordi VI prioriterer bil, ikke fordi vi er opptatt av at naboene skal imponeres av hva vi har i garasjen.

Jeg har aldri tenkt over at Reimadresser, hjemmebakst eller bilhold reflekterer kjærlighet.

Gammel 01-10-12, 19:24   #196
Levic

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vianne Rocher, jeg skjønner så absolutt hva du mener. Er også så absolutt enig!

Har man ikke råd til ny, svær, dyr og fin bil så er det en ting.. Syns bare det er litt merkelig å kjøre 30 000 kr. klasses bil bare fordi man syns det er tåpelig å bruke penger på bil. Etter alle innleggene her så sitter jeg igjen med den følelsen. Mulig jeg tar feil..

Gammel 01-10-12, 19:26   #197
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Levic, her.

Vianne Rocher, jeg skjønner så absolutt hva du mener. Er også så absolutt enig!

Har man ikke råd til ny, svær, dyr og fin bil så er det en ting.. Syns bare det er litt merkelig å kjøre 30 000 kr. klasses bil bare fordi man syns det er tåpelig å bruke penger på bil. Etter alle innleggene her så sitter jeg igjen med den følelsen. Mulig jeg tar feil..

Du tar feil.

Gammel 01-10-12, 19:28   #198
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er ikke tåpelig å bruke penger på en rimelig sikker bil. Skal man trekke argumenter til ytterkanten kan man spørre om de som ikke har råd til biler dyrere enn 30000 bør bli subsidiert. Som samfunn skal vi jo også bry oss om andres barn, ikke bare våre egne.

Gammel 01-10-12, 19:31   #199
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er vel også hvor grensa for "rimelig sikker bil" går. Og om alle bør bruke så mye de har råd til på bil og om det egentlig er litt synd på de barna som har foreldre som ikke har stor og dyr bil fordi de er villig til å utsette ungene sine for en sånn risiko.

Gammel 01-10-12, 19:32   #200
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Bilen min er gammel, men den HAR airbags. Og jeg er rimelig sikker på at de som kjører rundt i en dyr men ganske liten bil ikke er supertrygge de heller.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.