|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingTusenkronersspørsmålet er vel hva disse menneskene egentlig har lyst til å drive med da. |
|
|
|
|
|
#182 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Jepp, det siste er også et veldig viktig spørsmål. Jeg kjenner en fyr som jobber for et firma som tilbyr jobbsøkerkurs i regi av NAV, der er det oppmøteplikt, men det er visst dårlig med oppmøte likevel. Så plikter finnes allerede, og sanksjoner også, så hva er forskjellen mellom det og dette nye forslaget? Hvis man skal "ta" de som ikke deltar nå, til tross for at det allerede finnes plikter for dem, som må sanksjonene være så tøffe at jeg nekter å tro at vi som samfunn godtar dem.
|
|
|
#183 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet hvet jeg ikke men dem mottok sosialstønad, hva som er forskjellen hvet jeg ikke. Jeg ble bare fortalt att dem fikk sosialstønad å att det var over tid å dem fikk tilbudet om jobbsøkerkurs å hjelp till å søke jobber og få hjelp till å komme seg ut i jobb. D |
|
|
|
|
|
#184 |
|
|
"Disse menneskene"? |
|
|
|
|
|
#186 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingNei da sier vi det. Siden det finnes sanksjoner allerede og likevel så møter folk ikke opp, da aksepterer vi bare at det er sånn, og lar det bli med det.
|
|
|
#187 |
|
Halloen!
"Disse menneskene" var ikke stygt ment, men jeg burde kanskje heller kalt dem sosialklienter eller "mennesker utenfor arbeidslivet", jeg ser jo det. Grunnen til at jeg jeg stilte spørsmålet, var at det virket på deg som om de neppe var motivert for noe som helst? |
|
|
|
|
|
#188 |
|
ræv med ører
Jo, man bør tenke på hvorfor ting ikke fungerer, til tross for regler og plikter nå. Man bør ikke bare, man må. Men å bare slenge ut tanker om snømåking, besøksarbeid osv, uten å ha et spøtt av en ide klar om hvordan det skal funke og hvorfor det skal funke når ikke ting gjør det nå- det blir for dumt, det må du vel være enig i?
|
|
|
#189 |
|
Bedreviter
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg vil tro at en viktig grunn for at det ikke virker i dag, er at mange av de som mottar sosialstønad ikke virker så veldig godt selv. |
|
|
|
|
|
#190 |
|
Bedreviter
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingOg nei, jeg mener ikke å si at alle som mottar sosialstønad "ikke virker", men at mange ikke evner (av den ene eller andre årsaken) å organisere livet sitt og/eller å betjene en jobb, er det vel ikke så veldig kontoversielt å tro. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
ræv med ører
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg kan visst ikke prikke Teofelia i dag
|
|
|
#192 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er viktig med fokus på hvorfor mennesker havner i situasjonen, men jeg tror ikke man løser problemet eller sparer masse penger på å stille aktivitetskrav. Aktivitet kan være en flott måte å få folk over i jobb, men da må det være tiltak med det som mål, ikke bare være noe man pålegger fordi man synes at folk er latsabber. |
|
|
|
|
|
#193 |
|
Leser
|
Jeg hadde hovedsaklig inntrykk av det ble reagert på at du trodde det var en ensartet gruppe. Jeg tror ikke det er det. Eller hvem vet? Jeg er enda i stuss hvem det egentlig er snakk om. Hvis det er de som får det rene nødstøtten så ser i alle fall jeg for meg alkoholikere, narkomane etc Dette er typisk folk som faller utenfor andre typer støtteordninger. Syke folk er sykemeldt eller har uføretrygd. Arbeidsledige har arbeidsledighetstrygd (og de må ta jobber + kurs + diverse for å opprette støtten. Jeg fikk ikke motorsagkurset mitt den gangen jeg var arbeidsledig, ble tipset om å jobbe på sykehjem. Veilederen der mente tydligvis det samme som mange andre her i tråden. Er det noen som er interessert i motorsager, så egner de seg nok fortreffelig til å jobbe på sykehjem. Sjebnens ironi gjorde faktisk at jeg fikk praksisplass på et sykehjem også - sammen med en tidligere narkoman. Aj, aj! Der var det liv det kan jeg love dere!)
|
|
|
#194 |
|
Er frisk!
|
Det er jo her kjernen ligger. Når menneskene ikke virker, så kan vi lage så mange forslag vi bare vil.
|
|
|
|
#195 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingRine.. Mennesker på arbeidstrening fra NAV kan vanskelig sammenlignes med en del av dem som vil kunne bli pålagt å jobbe. Å ha folk på arbeidstrening er fint og før de kommer til din eller min arbeidsplass er de silt godt. Forslaget fra H og FrP er at alle skal arbeide. Det betyr at vi som samfunn også må ta i mot alle. |
|
|
|
|
|
#196 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking"Rekkefølgen på arbeidssøking, sysselsetting og medisinsk rehabilitering viser at sysselsetting er en viktigere faktor enn arbeidssøking i veier ut av langtidsmottaket."
|
|
|
#197 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen altså - hvordan skal dette administreres? Vixen og Era gir et godt innblikk i hvordan det er og hvem vi snakker om. Jeg synes dette er et idiotisk valgutspill og synes virkelig ikke det er greit å fremstille det som om vi her har en hær av folk som kunne ha reddet de gamle fra ensomheten og barnehagene fra underbemannerhet. Å skulle få folk dom faller utenfor i samfunnet integrert og selvhjulpne er ikke så enkelt. Hvis Gunnhild dom har to barn og er sosialstøttemottaker ikke møter til koseprat med gamle fru Olsen, så skal man gjøre hva? Ta fra henne stønaden? Skal hun bo på gaten?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Bedreviter
|
Jeg lurer på om forslagsstillerne har tatt inn over seg hva slags folk de risikerer å få inn i hagen sin for å måke snø? Jeg ser liksom ikke helt for meg at noen av de som fremmer dette forslaget er klare for å la tunge rusmisbrukere måke oppkjørselen sin hver morgen ... |
|
|
|
|
|
#199 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg skjønner jo også at det ikke er bare, bare å gi mennesker som ikke virker en snøskuffe eller en bussbillett til nærmeste barnehage og be dem sette i gang, men hvorfor er antallet mennesker som ikke virker mye større i Norge enn i nabolandene? Så vidt jeg vet har vel ikke Danmark og Sverige mer kriminalitet enn oss, men de har langt færre på sosialhjelp. Dette vet jeg ikke sikkert, men jeg mener jeg har lest det et sted. |
|
|
|
|
|
#200 |
|
Leser
|
Vi har mer sykefravær enn Danmark og Sverige (og de har mer kriminalitet, men dette er typisk noe som går på befolkningstall. Flere folk = flere kriminelle), men jeg har ikke hørt eller lest noe om at de har flere på de stønadene som jeg tror vi diskuterer.
|
![]() |
|
|