|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkinghttp://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.Uh2lQRsRB8E |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingSå fint at de tenker alle mennesker har en "nytteverdi" som kan måles så konkret.
![]() |
#3 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg må innrømme at jeg syns tanken ikke er helt bak mål. Det er faktisk greit å føle at man kan bidra og gjøre noe for det man får, samtidig så er det også med på å gi arbeidserfaring til de som kanskje ellers ikke hadde fått det.
![]() |
#4 |
Borte
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg syns det er et omtrent like seriøst forslag som frps løfte om å legalisere hjemmebrenning som de kom med her om dagen.
![]() |
#5 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
![]() |
#6 |
Leser
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet blir jo helt ko-ko, hadde de snakket om arbeissøkere/arbeidsledige (litt usikker på hva terminologien er) så hadde det kanskje gitt mening, men sosialklienter, nei, det er helt meningsløst. (Jeg trodde forresten at det ikke het sosialklienter, men trygdemottakere?)
![]() |
#7 |
blid
![]() |
#8 |
anglofil
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingSelvfølgelig er det en viktig debatt men at den skal tabloidiseres til den grad den gjøres i denne valgkampen blir rett og slett for dumt.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen hvis man leser eksempelet fra Danmark er dette for eksempel et krav for en student som strøk til eksamen i vårsemesteret. Hun har ikke mulighet til å ta opp eksamen før til høsten, og siden hun ikke har klart å skaffe seg jobb, må hun arbeide for å få sosialstøtte. Akkurat den løsningen klarer jeg ikke å se noe galt med.
![]() |
#10 |
|
Å motta sosialstøtte og å motta trygd er to veldig forskjellige ting.
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg må si at jeg forundres litt over at forslaget kontant blir avvist med hånlatter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg er enig med deg Rine. Jeg klarer ikke å se at det er så hårreisende at mennekser på sosialstønad skal yte noe tilbake. Kanskje blir det til og med lettere å komme seg i jobb da ? Vi snakker jo ikke om syke mennesker nødvendigvis, men mennesker som ikke får seg jobb av en eller annen grunn.
![]() |
#13 |
Ringskrømt
|
Jeg er helt enig med deg, rine, og tror det er fremtid i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingMen er det virkelig så mange friske sosialstøttemottagere da? Selvsagt er det noen, men jeg sliter litt med å se for meg at de som har kapasitet og mulighet til å måke snø, flytte pappesker og klippe gress er hovedgruppa av sosialstøttemottagere.
![]() |
![]() |
#15 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingTja. Hvem er de, egentlig - de som skal jobbe for sosialstønad? Hvor mye skal de jobbe? Og hvordan håndterer man det? Hverm skal administrere det? Hvem skal passe på at de dukker opp på jobb og sørge for å føre fravær/nærvær? Når går det fra sosialstønad til ordentlig jobb? Hva skal man betale - og kan man betale sosialstønad til folk som gjøre reelle jobber? Blir ikke det en slags form for sosial dumping? Hvem skal bestemme hva de skal gjøre? Hvor skal de klippe gress og rydde pappesker?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkinghttp://p3.no/dokumentar/skulkefylke-finnmark/
For disse som har blitt intervjuet her tror jeg "arbeid for sosialhjelp" hadde vært tingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Fola Blakken
|
Du skal ikke ha sosialhjelp for å jobbe, du skal ha lønn for å jobbe.
![]() |
![]() |
#18 |
This is normal!
|
Veldig gode spørsmål. Jeg går ut fra at dette arbeidet skal skje på kommunens område. I så fall er det jo folk som har dette som jobb i dag til tarifflønn. Vil dette kunne skyve ut folk med fast jobb? Skal de som får sosialstønad få tarifflønn når de pålegges å jobbe? Mister de de stønaden/lønnen hvis de ikke jobber effektivt?
![]() |
![]() |
#19 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet var vel snakk om at man feks kunne være besøkshjelp på gamlehjem feks? Selvfølgelig må det utredes. Selvfølgelig er det arbeid knyttet til det. Men jeg synes ideen er god: folk som kan noe, får bidra. Feks innvandrere og flyktninger som nå sliter med å få innpass i arbeidslivet - om man viser til at man har taklet å arbeide, så vil vel de kunne telle når man søker jobb? Og for ungdom som bare er lei - de finnes jo, de også, så vil det kanskje motivere til å gå på skole eller arbeide i stedet.
![]() |
#20 |
Halloen!
Klart du er inne på noe her, og tenker heller ikke at dette er en quick-fix-ide som enkelt lar seg omsette i praksis. Greia er bare det koster utrolig mye å administrere systemet slik det er i dag, uten at vi på noen måter har et NAV som fungerer særlig bra. (Etter min mening fordi omtrent alle nordmenn snart har krav på støtte i en eller annen form og fordi vi bare krever mer og mer.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|