Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 19:35   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I hvert fall ikke når det de går glipp av er kosetime, juleverksted og fjelltur.

Tenker du at det ikke er nødvendig med kosetime, juleverksted eller fjelltur i skolen?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 19:40   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tenker du at det ikke er nødvendig med kosetime, juleverksted eller fjelltur i skolen?

Jeg tenker at det noen ganger kan bli litt mye dill i stedet for at de faktisk lærer noe litt mer viktig. Og så tenker jeg at det ikke kan være noe stor krise om man tar fri den ene dagen der alt de skal gjøre er å lese Snekker Andersen høyt, og spise godteri.
Samtidig som jeg uten problemer ser at det ikke er så lett i virkeligheten.

Jeg synes generelt at de er for lite på skolen og har for lite (tilpassede) lekser, men Knotten vlir jo rasende bare jeg tenker det høyt.

Gammel 24-09-13, 19:45   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er nå i det minste ikke noe som læreren trenger å repetere da.

Og så mener jeg det er stor forskjell på hvilke krav man bør kunne stille til småbarn og elever i videregående.

Dessuten, så har jeg tenkt meg om. Om vi blir så uheldige et år at vi får maks uflaks for påskeferien og sånn slik at barna blir å være på,SFO makstid, type romjul, påskeuken, høstferie, vinterferie og borte 3 uker på sommeren, så kommer jeg til å ta dem ut på ekstra ferie. Av helsemessige årsaker. Det blir for lite fri.

Og jeg synes lærerne i tråden her er ikke noe særlig til å argumentere faktisk, selv om dere gratulerer hverandre.

Om dere ser at det er et problem at småbarn får så lite fri, så bør dere mer på banen for å foreslå en løsning som kunne fungere for disse barna samtidig som at problemet med for dårlig oppmøte og ikke minst, for store forventninger for at læreren skal ordne det at barna henger igjen.

For Guava og Katta har rett i dette, at det er en trend i samfunnet at voksne i større og større grad har ubekvem arbeidstid, og da må skolen faktisk tilpasse seg også.

Gammel 24-09-13, 19:29   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men gir bryllup velferdspermisjon altså? Eg ville ikkje tenkt på at eg ikkje skulle bruke feriedagar til slikt!

Har du feriedager å bruke til slikt når du er lærer? I tillegg til feriene og avspasering i skolefri?
Det er mange som gifter seg midt i uka og skal man overvære slike vielser må man be om velferdsperm eller ta ut feriedager. For dem som har bundet ferie er velferdsperm en mulighet og jeg tror ikke noen arbeidsgiver vil nekte å gi deg det om datter eller sønn gifter seg altså.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 19:34   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har du feriedager å bruke til slikt når du er lærer? I tillegg til feriene og avspasering i skolefri?
Det er mange som gifter seg midt i uka og skal man overvære slike vielser må man be om velferdsperm eller ta ut feriedager. For dem som har bundet ferie er velferdsperm en mulighet og jeg tror ikke noen arbeidsgiver vil nekte å gi deg det om datter eller sønn gifter seg altså.

Nei, eg har låst ferie til juli, som lærar. Ein kan søke om fri utan lønn. Men i eit anna yrke ville eg framleis tenkt at dette er noko eg bruker ferien min på.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 19:37   #6
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Men jeg tror heller ikke at mange rektorer vil nekte barnet fri en fredag hvis mor og far skal gifte seg. Det er der formuleringen "normalt ikke" gir rektor mulighet til å bruke skjønn.

Når det gjelder fri for lærerne utenom skolens ferier er det hos oss kun lærere som er over 60 som har en ekstra ferieuke. Noen lærere påtar seg ekstra arbeid og får dette kompensert med avspassering (leirskole gir for eksempel noen avspasseringsdager). Jeg som er i ledelsen oppfordres til å ta ut ferie/avspassering i skolens ferier, selv om jeg står mye friere. Hos oss er oppfordringen å følge de samme reglene for lærerne som for elevene.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 19:48   #7
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje vi nå får flere privatskoler, med friere opplegg.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 20:01   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Fravær er et kjempeproblem i skolen. Jeg kjenner ikke barne- og ungdomsskolen, men i videregående er det et gigaproblem. Sammenhengen med dårlige karakterer og dropout er soleklar. Uansett hvor mye dere, som sikkert er ressurssterke foreldre som følger opp i hue og rævva, argumenterer for hvor bra det er med ferie - så viser totalbildet at fravær er veldig negativt for barna. Ferieturen til Timbuktu kommer jo tross alt i tillegg til skulking og sykdom, ikke i stedet for.

Jeg var for at skolen skulle være mer fleksibel før - men går stadig i retning av mindre og mindre fleksibilitet. Fordi fleksibiliteten i liten grad gagner barna. Foreldrene tenker jeg ikke så mye på egentlig.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 20:05   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Fravær er et kjempeproblem i skolen. Jeg kjenner ikke barne- og ungdomsskolen, men i videregående er det et gigaproblem. Sammenhengen med dårlige karakterer og dropout er soleklar. Uansett hvor mye dere, som sikkert er ressurssterke foreldre som følger opp i hue og rævva, argumenterer for hvor bra det er med ferie - så viser totalbildet at fravær er veldig negativt for barna. Ferieturen til Timbuktu kommer jo tross alt i tillegg til skulking og sykdom, ikke i stedet for.

Jeg var for at skolen skulle være mer fleksibel før - men går stadig i retning av mindre og mindre fleksibilitet. Fordi fleksibiliteten i liten grad gagner barna. Foreldrene tenker jeg ikke så mye på egentlig.

Jeg synes ikke at skolen trenger å være fleksibel for barn som er store nok til å være alene hjemme og dermed kan slappe av i feriene.
Noe annet med småbarn som er på SFO fra 0730-1630 de dagene de andre har fri.

Gammel 24-09-13, 20:07   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes ikke at skolen trenger å være fleksibel for barn som er store nok til å være alene hjemme og dermed kan slappe av i feriene.
Noe annet med småbarn som er på SFO fra 0730-1630 de dagene de andre har fri.

Ja, det er jeg i grunn enig med deg i. De første årene i småskolen kan være kinkige. En ordning som gir en viss fleksibilitet for de minste er jeg for.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 20:48   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler at jeg har argumentert godt i mange andre skoleferie-tråder, så jeg gidder ikke å skrive de lengste innleggene her, (jada, jeg vet at jeg startet tråden... ) men jeg synes nå virkelig nokon har argumentert godt.
Og selv om ikke læreren trenger å repetere juleverkstedet, så er det uheldig at halve klassen er borte de dagene det er størst fokus på sosialt samvær. Hvis foreldre flest synes slike ting er uviktige, synes jeg heller man skal gå over til et 100 % faglig fokus i skolen.

Er det ikke også en trend i samfunnet at de lange fredagskøene av folk som skulle på høttah nå i større grad er om torsdagene, forresten? Er det det man kaller ubekvem arbeidstid?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 20:59   #12
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det ikke også en trend i samfunnet at de lange fredagskøene av folk som skulle på høttah nå i større grad er om torsdagene, forresten? Er det det man kaller ubekvem arbeidstid?

Flåseri om ubekvem arbeidstid ødelegger for deg her, synes jeg.

Trenden med hytten på torsdag henger i så fall godt sammen med kunnskapsbedriftene, der man ikke er så avhengig av faste arbeidstider som at jobben faktisk blir gjort.
HP-sjefen skrev bra om det her: http://tinteguri.com/2013/01/28/1274/

Mange konsulenter i kunnskapsbedrifter kunne nom fint avspasert nok til at lærerstanden ble flau, men det funker ikke slik i den bransjen.

Gammel 24-09-13, 21:02   #13
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg føler at jeg har argumentert godt i mange andre skoleferie-tråder, så jeg gidder ikke å skrive de lengste innleggene her, (jada, jeg vet at jeg startet tråden... ) men jeg synes nå virkelig nokon har argumentert godt.
Og selv om ikke læreren trenger å repetere juleverkstedet, så er det uheldig at halve klassen er borte de dagene det er størst fokus på sosialt samvær. Hvis foreldre flest synes slike ting er uviktige, synes jeg heller man skal gå over til et 100 % faglig fokus i skolen.

For å være litt snipete: jeg hadde spontanovulert av glede om lokalskolen hadde gått opp til 50% faglig fokus. 100%? Oh, bring it!

Det er jo de med fleksejobber det. Som kan jobbe fra hytta i stedet. De har jo ferie når de vil, så det har vel lite med saken å gjøre.

Gammel 24-09-13, 21:03   #14
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Åh, det glemte jeg å skrive:

Jeg synes jeg og alle som er enige med meg skriver veldig godt altså. Hurra for oss!

Gammel 24-09-13, 21:13   #15
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den siste om høttah og torsdag var unødvendig, rine. Det er nok av folk som vi er helt avhengige av som har helt udiskutabel ubekvem arbeidstid. Brannfolk, politi, leger, sykepleiere og annet helsepersonell, prester, folk i varehandelen, i oljå og sikkert en haug andre som jeg ikke husker akkurat nå som jobber når andre har fri. Som i sommerferien og julaften og lørdag kveld og søndag morgen og om natten mens andre sover. Disse folka kan ikke ta fri når alle andre har fri og de har ikke mulighet til ovale helger eller å hive på et par avspaseringsdager for å kunne ta lang påskeferie.
Folk med ubekvem arbeidstid har kompensasjonsfri, men det er jo lite trøst i å ha fri tirsdag formiddag hvis du har lyst til å være sammen med familien din.
jeg skjønner veldig godt at for folk som jobber i på arbeidsplasser som er åpne 24/7/365 ønsker å beholde en ordning hvor de kan be barna fri når de selv har fri. det er nemlig slik at ferieavviklingen styres av arbeidsgiver og selv om man har krav på å ta ut hovedferie mellom 1. juni og 1. sept eller noe sånn, så kan man risikere å måtte legge ferien utenfor skoleferien. Men når det har blitt slik at det er horder av barn som er borte mye mer enn skoleferien, så skjønner jeg at det må strammes inn. Bare så synd at det går ut over de som har et reelt behov for å ta ut ferie utenom skoleferien.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 21:49   #16
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men uansett må lærerne være i spissen på å prøve å utforme gode løsninger som kan fungere i skolen, og være noenlunde tilpasset alder til barna.

Jeg synes like lite at lærere skal organisere og administrere skolen som jeg synes at leger skal administrere og organisere sykehusene.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Den siste om høttah og torsdag var unødvendig, rine. Det er nok av folk som vi er helt avhengige av som har helt udiskutabel ubekvem arbeidstid. Brannfolk, politi, leger, sykepleiere og annet helsepersonell, prester, folk i varehandelen, i oljå og sikkert en haug andre som jeg ikke husker akkurat nå som jobber når andre har fri. Som i sommerferien og julaften og lørdag kveld og søndag morgen og om natten mens andre sover. Disse folka kan ikke ta fri når alle andre har fri og de har ikke mulighet til ovale helger eller å hive på et par avspaseringsdager for å kunne ta lang påskeferie.
Folk med ubekvem arbeidstid har kompensasjonsfri, men det er jo lite trøst i å ha fri tirsdag formiddag hvis du har lyst til å være sammen med familien din.

Ikke nødvendigvis. Ikke når det betyr at du kan gi barnehagebarnet en ekstra fridag og droppe SFO for skolebarnet slik at hun kan komme hjem i ett-tida. Mange som jobber turnus kan gjøre det minst én gang i uka. Og når den tirsdags formiddagen faller i høstferien eller vinterferien, kan skolebarnet være hjemme hele dagen, når nabobarnet med 8-4-foreldre må på SFO. Jeg har sagt det før, men i vår familie gjør en turnusarbeidende forelder at vi knapt har sykt-barn-dager på jobb, begge barna har hatt deltids barnehageplass og lite behov for SFO. Det er ikke nødvendigvis slik at turnusarbeid er lite familievennlig.

Gammel 24-09-13, 22:11   #17
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg synes like lite at lærere skal organisere og administrere skolen som jeg synes at leger skal administrere og organisere sykehusene.

Nei, men jeg synes det er superviktig at lærere er store premissleverandører når man skal endre regelverket i skolen på akkurat samme måte at helsepersonell skal ha masse å si når det gjelder organisering av helsevesenet, og politifolk for politiet.

Det er de som jobber som i stor grad må være med å tenke ut løsninger som er pragmatiske istedetfor at man får helt håpløse løsninger som hverken er nyttige for brukerne av systemet (elever/pasienter/eh.. tyvene?) eller de som jobber der.

Gammel 24-09-13, 22:18   #18
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg synes det er superviktig at lærere er store premissleverandører når man skal endre regelverket i skolen på akkurat samme måte at helsepersonell skal ha masse å si når det gjelder organisering av helsevesenet, og politifolk for politiet.

Det er de som jobber som i stor grad må være med å tenke ut løsninger som er pragmatiske istedetfor at man får helt håpløse løsninger som hverken er nyttige for brukerne av systemet (elever/pasienter/eh.. tyvene?) eller de som jobber der.

Det trur eg du har veldig rett i.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 22:36   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg er enig i at meningen til "gutta/jentene på gølvet" skal tillegges stor vekt når strukturer, organisering og innhold skal endres. Men en debatt om hvordan skoleåret bør organiseres, må løftes høyere (og bredere) enn utdanningsmyndighetene fordi det henger så tett sammen med hvordan resten av samfunnet er organisert. Og akkurat der blir det spennende å se om den påtroppende regjeringen tør å ta tak i dette på nasjonalt nivå, og i så fall om de følger sine partikameraters innstramming i Oslo og Bergen.

Gammel 24-09-13, 21:19   #20
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg skjønner at svake ungdomsskoleelever eller elever på VGS sliter mer når de får mye fravær, men jeg skjønner ikke at dette ene og alene kan skyldes de to ukene de eventuelt var på Kreta og studerte Knossos. Jeg skjønner i hvert fall ikke at det at jeg tar ut min datter, som foreløpig bare går i tredje klasse og stort sett henger godt med, ut av skolen på feire skal ha noen innvirkning på dropouten på videregående.

Jeg ser at lærene sliter pga av alt dette med vurderinger ogsånn, men jeg tror de angriper feil ku og jeg tror ikke dette vil gi dem den respekten de fortjener. Jeg er ganske sikker på at forskning, trass i det nokon sier i denne tråden, forteller at det er flere årsaker til at folk dropper ut av vgs og havner på trygd enn at de dro på sydenferie en gang i året når de gikk på barneskolen. At ungdomsskolelever og VGS elever har mye fravær bunner rett og slett i andre problemer og da er det synd og gre alle over en kam med rigide regler som ikke er meningsfulle for noen (andre enn de med flink pike syndrom på FP).

Når det gjelder dette med økonomi som jeg var inne på tidligere i tråden så skal ikke jeg si mer om det fordi jeg alltid blir så uendelig trist på FPs vegne når jeg deltar i tråder som omhandler familier som ikke tjener like godt som det som er gjengs her inne.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.