Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 14:23   #161
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Men korleis vil du gjennomføre denne slacken i praksis? Verken elevar eller foreldre viser seg å kunne håndtere den tilliten dei har fått i det regelverket.

Som sagt; stramme inn for de det gjelder.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 14:26   #162
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Det kan hende. Jeg blir ikke akkurat overbevist over "skal ikke foreldre ta ansvar og lære barna sine å lese"-retorikken din, heller.

Men det har eg då verkeleg ikkje sagt heller. Eg har sagt at det er veldig mange som ikkje kan lese når dei begynner på yrkesfag på vidaregåande og då er toget gått, dei har så lite sjølvtillit og så lite tru på at dei skal klare å fullføre, at dei ramler av lasset når det blir stilt krav til dei. Dette er eit samfunnsproblem. Viss ein verkeleg vil ha barna sine inn i det systemet med utdanning og jobb som samfunnet vårt har som ideal, handler det om å forebygge.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 14:27   #163
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Då sitt du igjen med lillebror som ikkje er flink nok til å dra på ferie fordi han har konsentrasjonsvansker medan storesøster får fri for å reise. Eg synest eg ser oppslaga i VG, då.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 14:30   #164
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjelder opp mot en tredjedel av den samlede elevmassen. Det er blitt et stort problem med fri utenom ferie. Jeg mener det er helt riktig med et kollektivt tiltak lik det som nå settes i gang i Bergen, Oslo og flere steder. Det har vist seg at det ikke fungerer med individuell behandling.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 14:34   #165
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan skal man se på skolen? Er skolen det viktigste? Er det slik at skolen per definisjon er så viktig at det trumfer alt annet med unntak av begravelser? Jeg tror det skal litt til å få folk med på å tenke sånn, å la skolen med sin litt gammeldagse organisering av året sette dagsorden for alt annet som skal skje. For barna er del av en familie som på ingen måte ligner på den familien skolen i sin tid ble laget for. Og skolen innfrir ikke på den måten at man umiddelbart kan si seg enig i at barna mister veldig mye ved noen få dagers fravær, jeg snakker da om de yngste barna. Når samfunnet har endret seg såpass som det har gjort synes jeg at skolen bør henge på. Jeg tror ikke lengre sommerferie er noe å trakte etter, men hva skal man egentlig med høstferien? Man har knapt kommet tilbake før de skal ha en uke fri. Så kommer juleferie, vinterferie, påskeferie og så ny sommerferie. Hvis man ikke skal utvide antallet skoledager (jeg er av de som mener at barna godt kan ha litt sammenhengende sommerferie), kan man ikke fjerne høst- og vinterferien og utvide jul- og påskeferie? Da blir det i hvertfall normalt å ikke ha disse feriene.

Et så rigid regelverk som det legges opp til nå uten at det korresponderer med lovveriket folk har vært fant til å forholde seg til tror jeg bare vil undergrave mye av respekten som faktisk er der. Det oppleves som urimelig fordi det faktisk finnes gode grunner. Og når det da er nei til alt vil det fort bli nei til alt i retur også. Det er et samarbeidsklima man ikke vil ha.

Gammel 24-09-13, 14:52   #166
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Spørsmålet om korleis ein skal sjå på skulen er jo veldig relevant Katta.

Eg er kanskje gammaldags, men eg meiner at det er viktig å lære å lese, skrive og rekne. Eg meiner og at det er viktig å lære at ein har andre forpliktelsar utanfor seg sjølv og sine nærmaste, slik at ein er i stand til å ta ansvar for andre, fungere i eit fellesskap som for eksempel jobb.

Eg ser poenget med at skulen ikkje passer til ein del familiar. Men eg trur ikkje løysinga er å lære ungane at dei kan gjere kva dei vil og ikkje bry seg om reglar og fellesskap, likevel. Ei omorganisering av skuleåret kunne eg vore positiv til, eg kunne og vore positiv til fleire undervisningsveker og kortare feriar. Men eg er veldig skeptisk til denne haldninga om at individuell friheit er det aller viktigaste, som blir kommunisert når ein går ut og kritiserer skulen for å vere rigid på denne måten.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 15:01   #167
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvfølgelig er skolen viktig. Spørsmålet er bare om den egentlig har mandat til å sette dagsorden for alt en familie driver med, spesielt når den også sier at det er foreldrene som har ansvaret for opplæringen og ikke vil gi nok utfordringer til endel barn. Akkurat det der går ikke helt opp. Skolen er så viktig at alle må være der hele tiden, men skolen vil ikke ta ansvaret for opplæringen eller sørge for at alle faktisk får utbytte av tiden de sitter der. Jeg skjønner virkelig frustrasjonen til lærere over at det kan være vanskelig at det er mange borte til enhver tid og jeg skjønner behovet for en innstramming, jeg bare tror det virker mot sin hensikt når det blir så rigid og enveis.

Gammel 24-09-13, 15:04   #168
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Spørsmålet om korleis ein skal sjå på skulen er jo veldig relevant Katta.

Eg er kanskje gammaldags, men eg meiner at det er viktig å lære å lese, skrive og rekne. Eg meiner og at det er viktig å lære at ein har andre forpliktelsar utanfor seg sjølv og sine nærmaste, slik at ein er i stand til å ta ansvar for andre, fungere i eit fellesskap som for eksempel jobb.

Eg ser poenget med at skulen ikkje passer til ein del familiar. Men eg trur ikkje løysinga er å lære ungane at dei kan gjere kva dei vil og ikkje bry seg om reglar og fellesskap, likevel. Ei omorganisering av skuleåret kunne eg vore positiv til, eg kunne og vore positiv til fleire undervisningsveker og kortare feriar. Men eg er veldig skeptisk til denne haldninga om at individuell friheit er det aller viktigaste, som blir kommunisert når ein går ut og kritiserer skulen for å vere rigid på denne måten.

Jeg er uenig i dette selv om jeg mener at individuell frihet er ganske viktig. Men man må kunne kritisere skolen for å være vel rigid uten at man mener at individuell frihet er det aller viktigste. Jeg mener bare ikke at fulle klasserom til enhver tid nødvendigvis er viktigere enn alt heller. Jeg synes det vitner om feige skoleledere som ikke tør ta tak i vurdering av søknader når man velger å være så rigid som i Osloskolen og kanskje nå også Bergen.

Og så sier jeg ikke det samme til barna mine som jeg sier her. Barna mine møter en holdning hvor de må på skolen hver dag uansett og hvor det kommer foran det meste annet.

Gammel 24-09-13, 15:34   #169
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og så så jeg litt sånn ut når det første som ble spurt om på vår skole på foreldremøtet hvor det ble informert om de nye reglene, var "hva skolen egentlig kan gjøre om vi drar til syden allikevel?"

På vår skole også. Jeg klarte selvsagt ikke å la være å si noe. Da heller...

Då synest eg vi burde gjort noko med heile skulesystemet, slik at elevane måtte nå visse nivå i basisfag (norsk i form av lese- og skriveferigheiter, engelsk og matte), før ein kunne gå frå eit trinn til eit anna. (Akkurat dette har eg skrive ei 8 sider lang pedagogikkoppgåve om, som eg fekk B på, så det kan eg argumentere teoritungt for, om nødvendig). Eg trur at ein ved å undervise elevar på det nivået dei faktisk er, istadenfor i aldersinndelte grupper, ville fått ein meir ressurseffektiv skule, meir tilpassa opplæring (nå underviser ein jo ein gjennomsnittselev som ikkje finst i klasserommet og så får verken dei sterkaste eller dei svakaste den oppfølgjinga dei treng), og dermed betre læring.

Enig, men jeg ønsker meg en nivådelt skole som er utrolig fleksibel, med minst mulig fokus på at man er på ulike nivå og der bare basisfagene er nivådelte.

Nei, skole er ikke en straff, reglene om å ikke kunne søke barnet fri, er det.

Ja, det kan vi gjøre, på samme måte som vi kan ta bort trygdeordninger for de som ikke virkelig er syke eller skadet. Det er jo en kjent sak at folk er utrolig ærlige på slike ting.
Når mange misbruker en ordning, blir det kjipt for alle. Sånn er det bare.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Veldig enig i dette. Og godt formulert. Jeg kjenner at det evige argumentet om prisen på sydentur og urettferdigheten for de som ikke har råd til å reise i skoleferien får meg til å rødt. Jeg greier ikke å formidle saklig hvor far out jeg syns det er å bruke prisen på ferien som en gyldig fraværsgrunn.

Jeg har formidlet det gjennom mange tråder her inne og mange ganger RL, men jeg kan gjerne si meningen min en gang til! Dustefolk!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 15:35   #170
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lurt litt på om dette skaper et nytt klasseskille, jeg da. Siden økonomi synes å være et viktig argument hos svært mange som ønsket å ta barna ut av skolen for å dra på ferie. Vil det da bli sånn, etterhvert, at barn i familier med god råd (eller som klarer å spare/prioritere) også er de med barn som følger undervisningen fullt ut? Og, som derfor kan ha et fortrinn både med tanke på forholdet til skolegang og uavkortet læring?

Vil det å dra til Syden i september etterhvert være noe bare de med dårlig(ere) råd gjør

Gammel 24-09-13, 15:37   #171
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Katta: Skolen sier jo ikke nei til at du kan ta med deg ungene på ferie midt i skoleåret. Den gir deg bare ikke sin velsignelse til å dra lenger.

Når jeg tenker meg om, er det vel egentlig bare foreldre med Flink pike syndrom som kommer til å merke noen særlig forskjell her.

Billa: Har man dårlig råd, bør man ikke prioritere å reise til Syden verken i september eller i juli, spør du meg.

Gammel 24-09-13, 15:42   #172
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når jeg tenker meg om, er det vel egentlig bare foreldre med Flink pike syndrom som kommer til å merke noen særlig forskjell her.

Jeg synes at å dra på tur til tross for at skolen sier nei, er et ganske kraftig signal overfor barna, og jeg håper og tror at flere enn dem med Flink Pike syndrom vil droppe det av den grunn.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 15:43   #173
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billa: Har man dårlig råd bør man ikke prioritere å reise til Syden verken i september eller i juli, spør du meg.

Helt enig, men folk tar jo dårlige valg hele tiden, sant? Det blir bare veldig tydelig at det står på pengene når ungene tas ut to uker i november for å dra til Maspalomas, liksom...

Gammel 24-09-13, 15:44   #174
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes at å dra på tur til tross for at skolen sier nei, er et ganske kraftig signal overfor barna, og jeg håper og tror at flere enn dem med Flink Pike syndrom vil droppe det av den grunn.

Jeg håper, jeg også, men jeg frykter at ganske mange vil finne på en fryktelig god grunn inne i hodet sitt ("bestemor er bare 70 en gang", "vi sparer faktisk 10.000 på å reise i september", "tenk så mye engelsk han lærer"...) og så dra likevel.

Gammel 24-09-13, 15:45   #175
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg håper, jeg også, men jeg frykter at ganske mange vil finne på en fryktelig god grunn inne i hodet sitt ("bestemor er bare 70 en gang", "vi sparer faktisk 10.000 på å reise i september", "tenk så mye engelsk han lærer"...) og så dra likevel.

Dem om det. Over mitt lik om jeg hadde forklart barna mine at "du skjønner, skolen sier at du ikke får lov, men vi velger å gjøre som vi vil vi fordi vi er så veldig spesielle".

Gammel 24-09-13, 15:47   #176
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Dem om det. Over mitt lik om jeg hadde forklart barna mine at "du skjønner, skolen sier at du ikke får lov, men vi velger å gjøre som vi vil vi fordi vi er så veldig spesielle".

Det hadde selvsagt vært over mitt lik også, på samme måte som om det de siste syv årene har vært over mitt lik å søke om fri selv om vi hadde fått lov til å dra.

Gammel 24-09-13, 15:47   #177
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker faktisk at man begynner å lære ansvarlighet i skolen. Hvis man læres opp til at man skal møte opp på skolen, når det er skole, så lærer man at man skal møte opp på arbeidsplassen når man skal på jobb.

Hvis man derimot lærer at man kan møte opp på skolen når det passer, og ta fri som man selv vil, uten at det får konsekvenser, så skal det etter hvert bli ganske vanskelig å få folk til å stå i for eksempel turnusjobber, hvor det faktisk er påkrevd at man stiller på jobb når det er behov for at man stiller på jobb, og ikke når det passer en selv best.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 15:48   #178
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Det hadde selvsagt vært over mitt lik også, på samme måte som om det de siste syv årene har vært over mitt lik å søke om fri selv om vi hadde fått lov til å dra.

Ja, jeg har heller ikke vurdert det, men moralsk sett hadde jeg slitt enda mer om jeg i tillegg skulle forklare barnet mitt at vi gjorde det til tross for at vi ikke fikk lov.

Gammel 24-09-13, 16:00   #179
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tenker faktisk at man begynner å lære ansvarlighet i skolen. Hvis man læres opp til at man skal møte opp på skolen, når det er skole, så lærer man at man skal møte opp på arbeidsplassen når man skal på jobb.

Hvis man derimot lærer at man kan møte opp på skolen når det passer, og ta fri som man selv vil, uten at det får konsekvenser, så skal det etter hvert bli ganske vanskelig å få folk til å stå i for eksempel turnusjobber, hvor det faktisk er påkrevd at man stiller på jobb når det er behov for at man stiller på jobb, og ikke når det passer en selv best.

Glemme at man skal jobbe f.eks og ikke kaste seg rundt og komme på jobb når man minnes på det fordi man jo har lagt andre planer... Bestille billetter FØR man får innvilget ferie i perioder hvor det alltid er mange om beinet, eller stadig søke om ulønnet permisjon fordi partneren tjener godt, har langfriturnus og gjerne vil reise i friperiodene. På kort varsel.

Gammel 24-09-13, 16:02   #180
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Enig.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.