|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#181 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Hæ? Hvis eleven faktisk får undervisning på eget nivå i klassesituasjonen, hvorfor trenger hun da tilrettelagt undervisning, mener du? |
![]() |
![]() |
![]() |
#182 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det ER viktigere at Per lærer å lese, enn at Kari får lære matte på et nivå tre år over de andre barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Off the map.
|
Dette er et stort problem synes jeg. Og særlig i matte (for de som er flinke i det). Som det ble sagt her, det er greiere å be noen lese mer, skrive lengre historier, gå mer i dybden, men holde på med samme tema.
![]() |
#184 |
Glamorøs
|
Jeg syns du fortsetter å sette grupper opp mot hverandre.
![]() |
#185 |
Glamorøs
|
Det er dette jeg er uenig i da. Jeg tror det virker lettere å be noen lese mer, skrive lengre historier eller gå mer i dybden, men jeg syns ikke det er tilrettelagt undervisning. Jeg syns ikke det nødvendigvis er motiverende og en god måte å se barna som har evner i andre fag enn matte.
![]() |
#186 |
Hertuginne
|
Jeg ble en mester på "godt nok for dem" i forhold til skolearbeid. Jeg ble aldri sett, hørt eller "premiert" for å ha gjort mer enn nødvendig, og lærerne hadde overhodet ingen begrep om mitt egentlige potensial, så de visste jo ikke at jeg bedrev aktiv "unnasluntring". Jeg ble aldri kartlagt, testet eller utfordret, for i en klasse med nesten 30 elever, hvorav flere med store læreutfordringer, sosiale problemer eller adferdsproblemer så var det ikke tid eller ressurser til sånt.
![]() |
#187 |
En, av to-tre
Jeg tror de fleste er enige i det også. Men skolen bygges ikke på gode intensjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Hertuginne
|
Hva mener du med det?
![]() |
#189 |
En, av to-tre
At skolen ikke har gode nok ressurser til en optimal tilrettelegging i mange tilfeller. At skolen misbruker assistentene. At en optimal tilrettelegging innebærer, etter min mening, en annen innfallsvinkel til tilrettelegginga - nemlig økt grad av fleksible grupper og mer støtteundervisning (av lærer). Det er dyrt, og derfor blir man nødt til å prioritere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Off the map.
|
Jeg er egentlig enig med deg altså. Men en slik tilnæring vil være umulig i matte, mens det til en viss grad i alle fall er mulig i en del andre fag.
![]() |
#191 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2013
![]() |
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteNoen som har erfaring med den russiske matematikk metoden? |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
En, av to-tre
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDet hender jeg syns synd på ungdommene i dag. De er utsatt for et helt annet press enn det vi var, og for mange blir det for mye. Det er bekymrende mange som sliter med psyken. Det er bekymrende mange som lever i tidsklemme. Samtidig så er de jo så utrolig greie. Det er nesten aldri noe fuzz med noen av de ungdommene jeg omgås. Det er fine ungdommer, som lever i en verden og et skolesystem som de føler seg utilstrekkelige i. Mange flere enn man tror har elendig tro på seg selv, kjenner sjelden på mestringsfølelser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Glamorøs
|
Joda, men det burde være mulig å velge andre fag enn matte.
![]() |
#194 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
I flere år har jeg lest diskusjoner her inne om tilrettelegging for de flinke. Jeg har aldri valgt å delta i de, for jeg klarer ikke å bestemme meg for hva jeg mener. Dette innlegget traff meg, for det setter ord på noe av det jeg synes er problematisk når ambisjonene på vegne av barn med potensiale blir alt for stort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg syns det er vondt å lese at hjertesukk om tilrettelegging for barn som kjeder vettet av seg i skolen, som ble så inn i margen lei seg når han fant ut hva det å gå på skole egentlig besto i, som ikke føler han lærer noe er "for store ambisjoner på vegne av barn".
![]() |
#196 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg kan ikke skjønne annet enn at det må være et ganske langt strekk fra "gi et barn mulighet til mestring og læring og å finne et fag spennende og interessant og givende" til "press for prestasjon". Et LANGT strekk!
![]() |
#197 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteGrunnen til at vi er i gang med å presse på med å få mer tilpasset opplæring for eldstemann har ingenting, absolutt ingenting, med våre ambisjoner for ham. Det går på at jeg ser at han konsekvent underyter og at skolen til tider oppfattes av ham som kjedelig og unyttig. Det er kjipt å se et barn som til de grader velger letteste vei, som ikke lærer en brøkdel av hva han kunne lært om han bare hadde fått høyere krav og som har et lemfeldig forhold til lekser. Det skal sies at det er bedre i år enn i fjor, mest fordi vi har en lærer som er strengere og setter krav og som har vesentlig bedre kjemi (dessuten er han tilstede og ikke syk 50 % av tiden) med storebror.
![]() |
#198 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg syns læreLYST er helt vesentlig her.
![]() |
#199 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det kan godt hende min virkelighetsoppfatning er rar, ( |
![]() |
![]() |
![]() |
#200 |
Hertuginne
|
Og min erfaring er at lærelyst kan trigges av så mangt. For storebrors del så trigges det litt av å få litt krav som er oppnåelige, men likevel litt å strekke seg etter. For lillesøster sin del er bare det å få gå på skolen og lære nye ting hver dag nok til at hun har det helt fantastisk, så det er forskjell på unger.
![]() |
|
|