|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Ikke sant? Sønnen min er også god i språkfag, men får egentlig bare lese mer, ikke faglige utfordringer. Jeg spurte om bruk av ordbok i engelsk, for å finne ut av endel ting selv, men skolen har ikke klassesett nok slik at barn under 5. klasse kan få bruke dem. Jeg tror tilrettelegging i de andre fagene i stor grad går på tid til egenstudier, de får lese mer og bredere, men ikke nødvendigvis undervisning. I kunstfag ligger han langt foran i kunnskap fordi vi har undervist ham selv, og også latt han delta på fritidsaktiviteter som stimulerer dette. Han vet mest sannsynlig mer om kunst enn læreren.
![]() |
#162 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteMen det er da ikke like problematisk å være evnerik i historie og samfunnskunnskap, er det? Jeg mener at det må være mye lettere å finne ekstra utfordringer til et barn som sluker sin samfunnsfag enn sin matematikk, uten å måtte gi barnet alternativ undervisning, fordi matematikk er nivåbasert på en helt annen måte enn for eksempel historie og samfunnsfag, som i stor grad handler om å lære det samme, bare bredere og dypere. (Vi lærte om det samme på grunnfag historie som det datteren min lærer om vikingetiden nå, bare mer og med andre ord.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Bedreviter
|
Dette er for øvrig et eksempel på hva som pleier å stå på lekseplanen til Frøknas klasse, og det er omtrent akkurat slik skolen nivådeler i samfunnsfag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
kamerat
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteI språkfag har du jo mange av de samme problemstillingene som i matematikk, men det er veldig forskjellig hvordan kunnskapen blir verdsatt. Min tiåring forstår veldig kompliserte grammatiske problemstillinger, men det er jo faktisk ikke snakk om at disse vil dukke opp i normal undervisning før på universitetsnivå. Det er bare ikke noe skoleverket driver med.
![]() |
#165 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteBåde og. Jeg ser at det er lettere å la unger gå videre på egenhånd i fag som for det meste bare består av lesing. Samtidig får man en ganske anderledes prosess, og muligens da også forståelse, om man ikke har noen å dele den kunnskapen med. Mye klasseromsundervisning i disse fagene består av faglig diskusjon og meningsutveksling. Det er vanskelig å få til om du får servert en bok og beskjed om at du kan lese litt mer om dinosaurer eller andre verdenskrig siden du er så interessert.
![]() |
#166 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteMatematikk og språk har jo sånt sett mye til felles, med logikken, mønster, etc.
![]() |
#168 |
Bedreviter
|
På mange skoler får jo ingen av barna adekvat undervisning i kunstfag, vil jeg påstå, så der slipper man jo hele tilretteleggingsproblematikken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan det godt hende at du har helt rett i. Jeg underviser ikke i matematikk, så jeg er åpen for at det er vanskeligere å tilrettelegge der. I mitt hode er nemlig tilrettelegging for faglig sterke elever ganske lett, det er noe helt annet å tilrettelegge for svakere elever, rett og slett fordi de ofte ikke får gjort så mye uten at du sitter ved siden av dem og presser dem til å prestere. Det er helt klart mer tidkrevende enn å løfte nivået for en faglig sterk elev. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Glamorøs
|
Det er her mange misforstår forskjellen på skoleflink og evnerik. Et evnerikt barn sitter nødvendigvis ikke stille og jobber seg interessert gjennom oppgaver. De mister kanskje fort interessen og fokuset, og noen må også "nødes" gjennom oppgavene om de ikke er tilrettelagt på riktig måte.
![]() |
#172 |
Bedreviter
|
Problemet med denne metoden er jo at de flinke elevene aldri får undervisning. Hvis de alltid skal ligge foran de andre eleven og gjøre oppgaver på eget nivå, så er jo det ensbetydende med at de bare lærer det de allerede kan eller det de klarer å tilegne seg av kunnskap på egen hånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Bedreviter
|
Det er et godt poeng. I tillegg er det jo også slik at det ikke er noen likhetstegn mellom "smart" og "flittig". Det er ikke gitt at flinke elever har noe mer lyst til å jobbe med skolearbeid enn de middels flinke, så hvis arbeidsinstruksen er "jobb videre med dette stoffet så langt du kommer", så er det nok like mange smarte elever som ikke gidder strekke seg på egen hånd, som halvsmarte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
En, av to-tre
Helt grei presisering fra din side, selv om jeg ikke mente at det var sånn at a) skoleflink=sterk indre motor, og b) sliter på skolen=ingen motor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
En, av to-tre
Jeg trodde jeg skrev at de fikk "mini-baseundervisning"? Det er vel ikke sånn at med mindre læreren har stått foran en full klasse og forklart/gjennomgått noe, så er det ikke blitt gitt undervisning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Glamorøs
|
Dette er jeg uenig i. Det er en grunn til at mange evnerike barn blir sett på som "dumme" og lite faglig sterke. Det kan hende de f.eks. har stor forståelse for kompliserte matteformler, men de har hoppet over en god del av mengdetreningen.
![]() |
#177 |
Bedreviter
|
Hvis det som læreren har undervist i er noe du lærte deg selv for tre år siden, og de mattestykkene du selv sitter med er ting som klassen ikke vil lære før om et par år, så synes jeg det er temmelig ensbetydende med at du ikke har blitt gitt undervisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
En, av to-tre
Jeg skjønner ikke helt hva du er uenig med meg i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
En, av to-tre
Hvorfor legger du det som premiss? Kanskje eleven fikk undervisning i noe han ikke kunne før? |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteAltså: det er vel ingen her som bestrider at det det gjør noe vondt med en å ikke mestre skolearbeidet på normalnivå. Det er jo helt opplagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|