Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-03-14, 11:26   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men det er da ikke like problematisk å være evnerik i historie og samfunnskunnskap, er det? Jeg mener at det må være mye lettere å finne ekstra utfordringer til et barn som sluker sin samfunnsfag enn sin matematikk, uten å måtte gi barnet alternativ undervisning, fordi matematikk er nivåbasert på en helt annen måte enn for eksempel historie og samfunnsfag, som i stor grad handler om å lære det samme, bare bredere og dypere. (Vi lærte om det samme på grunnfag historie som det datteren min lærer om vikingetiden nå, bare mer og med andre ord.)

Jeg har jo ikke peiling på pedagogikk, men i mitt hode virker det mye lettere å gi en elev ekstra utfordringer i samfunnsfag enn i matte. (I stedet for å svare på oppgave 1-13 på side 70, kan du skrive en fortelling der du forklarer hvorfor Harald Hårfagre ville samle Norge til ett rike. Bruk gjerne andre kilder enn bare boken, for eksempel Wikipedia og Snorres kongesagaer.) Jeg tenker at det er mye lettere å unngå at samfunnsfag blir kjedelig, selv om man må følge samme undervisning som de andre, enn matematikk.

Det kan det godt hende at du har helt rett i. Jeg underviser ikke i matematikk, så jeg er åpen for at det er vanskeligere å tilrettelegge der. I mitt hode er nemlig tilrettelegging for faglig sterke elever ganske lett, det er noe helt annet å tilrettelegge for svakere elever, rett og slett fordi de ofte ikke får gjort så mye uten at du sitter ved siden av dem og presser dem til å prestere. Det er helt klart mer tidkrevende enn å løfte nivået for en faglig sterk elev.

Jeg er kanskje naiv, men i alle fall fra ungdomsskolealder av, så syns jeg at elever som ligger langt over nivået i klassen (og dermed det nivået fellesundervisningen ligger på), ikke trenger å sitte som tente lys under absolutt all fellesundervisning i matematikk. "De som har skjønt dette, jobber med oppgaver (på sitt nivå), de som trenger flere eksempler følger med." Man vet jo hvem det gjelder, så det burde ikke være vanskelig å sørge for at kun de som har skjønt det, velger bort fellesgjennomgangen. Så kan man kjøre litt "minibaseopplæring" i smågrupper i klassen mens det jobbes. Jeg syns at alle elever skal jobbe med samme tema, har man algebra, så har man algebra. Men nivået på algebraen må man vel kunne tilpasse? Jeg bruker ofte å sette elevene i grupper på tre, da rekker jeg fint over hele klassen minst en gang i løpet av ei økt - ofte lurer mange på det samme, og da slipper jeg å forklare det samme på nytt og på nytt til en og en. Mulig at jeg bare har en ikke-realists naive innstilling til dette?

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:45.