|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
kamerat
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDet tar ganske lang tid før man får lov til å begynne på videregående, da.
|
|
|
#142 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg tror at det er når det kommer til tilpasset opplæring, sikkert til både "sterke" og "svake", men kanskje enda mer de sterkeste, så skiller man veldig klinten fra hveten og ser ekstremt stor forskjell på kompetente, intelligente lærere og lettvekterne. Jeg tror en lettvekter kan skure av gårde ganske greit sånn på snittet, men når man skal jobbe med et barn med lærevansker eller stimulere og utvikle et intelligent barn, da tror jeg lettvekterne opplever å komme til kort. Veldig til kort. Og det er kanskje aller mest ubehagelig når de møter en lynende intelligent elev? En som er like umoden som alderen tilsier, som mangler erfaring og masse kunnskap, men som tenker lynkjapt, gjerne mye kjappere enn en selv, som kanskje syns - med rette - at læreren er ganske lite kjapp i oppfattelsen og kanskje gir uttrykk for det også. Det er nok veldig, veldig ubehagelig, og det er tist, men ikke overraskende at noen reagerer veldig defensivt. Som hun med viskelæret.
|
|
|
#143 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matte
Sist redigert av rine : 27-03-14 kl 10:28. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteJeg syns skolen burde satt inn støtet med støtteundervisning. I Finland har en tredjedel av elevene støtteundervisning (tall etter hukommelsen, her kan jeg huske feil). Vi snakker ikke om spesialundervisning, men støtteundervisning i grupper der man setter inn støtet der skoen trykker. I klassen til minstegutten min har de kjørt støtteundervisning i lesing - i seksukersperioder er elevene ute i grupper og jobber med leseferdighetene. Jeg ble nesten sjokkert over hvor god effekt det hadde på gutten min, en typisk middels elev når det gjelder lesing. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg har jobbet mest med elevgrupper som har slitt mye gjennom grunnskolen, og de er ganske kjørt i det de entrer videregående skole. Det er ikke bare skolens feil, det er sammensatte årsaker til at det går som det går, men skolen bærer en del av ansvaret. |
|
|
|
|
|
#146 |
|
saftig
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDet er liten tvil om at skolen ikke har gitt gutten tilpasset opplæring, og det er helt forferdelig at man som foreldre må kjempe slik for noe som faktisk er skolen lovpålagt. Min erfaring med to barn, er at det egentlig kun er toerns siste lærer på barneskolen som har gitt tilstrekkelig god tilpasning. Hun gjorde det til gjengjeld til gangs! Hun skaffet til og med bøker og satte i gang undervisning i 3. språk for henne, da hun ønsket å lære et nytt språk.
Men vet vi egentlig hva det sto i meldingen fra skolen? Vi har ikke sett noen andre papirer enn et utsnitt fra et referat rektor deltok i. Jeg skulle gjerne hatt hele bildet her, og hørt skolens uttalelse. Men det ser ut som om ledelsen viser til sin taushetsplikt her.
Det vet vi vel egentlig ikke heller? Ingen papirer offentliggjort her heller. Og som Mei nevner - det er et enormt gap mellom frivillighet og tvang i barnevernssaker. Undersøkelser kan bli henlagt selv om barneverntjenesten mener foreldrene og barnet har behov for deres hjelp.
Vet vi noe om hvordan foreldrene gikk fram i sitt forsøk på å få tilpasning? Annet enn det mor selv forteller?
Den traff meg også. Jeg tror jeg har blitt allergisk mot slik journalistikk. Makan!
|
|
|
#147 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, jeg vil tro at selv de som kom inn på læreren med 2 i matte fra videregåendes 1. klassematte og ellers 2-ere og 3-ere vil ha nok kunnskap til å håndtere gangestykker. Men det har sluppet for mange folk som rett og slett er DUMME gjennom lærerskolen, og dumme folk gjør utrolig dumme vurderinger, kanskje særlig i møte med utfordringer.
|
|
|
#148 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Der er vi enige. Det kreves utrolig mye mer enn bare karakterene for å bli en god lærer. Jeg vil påstå at karakterene mine, eller fagkunnskapene mine om du vil, bare hjelper meg med halvparten av jobben. Sosial intelligens, klokskap og sunn fornuft er nesten like viktig. Jeg kjenner også lærere som er veldig sterke i faget sitt, men som ikke får til den andre biten, det funker også ganske dårlig. Hva som får en lærer til å skjenne på og viske ut arbeidet til en elev som er a) flink b) ønsker å lære mer og c)har gjort mer enn han behøver i lekse, det skjønner jeg ikke. Det strider på en måte mot alt skolen burde stå for. Det blir nesten det samme som om en lege skulle skjenne på en pasient for å ha sluttet å røyke. |
|
|
|
|
|
#149 |
|
Hertuginne
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteRine: Det at læreren er "dummere" enn eleven er kanskje ikke den største utfordringen, matten vi hadde på ungdomsskolen var jo ikke vanskeligere enn at læreren min fint klarte å undervise i den. Problemet var at vedkommende manglet totalt en intuitiv forståelse for faget, det meste var pugget og tillært og en del av undervisningen bestod i "fordi det er sånn". Matte er ikke et fag som man kan komme unna med det om man da har spesielt faglig smarte elever i klassen. Og det er enkelt for en såpass smart elev som Polyanna refererer til å plukke opp på akkurat det, og man er jo ikke spesielt reflektert når man er i verste fjortisperioden og dermed kanskje ikke har all verdens forståelse for akkurat disse nyansene. Når da læreren i tillegg til å være ikke skarpeste kniven i skuffen (for det finnes sånne lærere også, heldigvis ikke så mange) og i tillegg ikke spesielt hyggelig så kan konsekvensen bli at for eleven blir overlevelsesmetoden å sitte stille, holde kjeft og vente på at ungdomsskolen skal være ferdig. Trøsten er jo at man rekker å se mye ut av vinduet og studere de som spiller fotball i gymmen, og det er jo ekstra hyggelig når de søte guttene i klassen over har gym akkurat på samme tidspunkt som en selv har matte.
|
|
|
#150 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tror mye rasende og irrasjonell adferd springer ut av å føle seg presset inn i et hjørne og at man kommer til kort, og det er vel ikke så usannsynlig at det er det denne læreren har opplevd. Å ane at man ikke får til jobben sin - det vil gjøre de fleste veldig defensive. Er man smart/klok/reflektert så kan man tenke fornuftig rundt en sånn opplevelse. Er man ikke det så reagerer man med mer urinstinkter, og det er gjerne både aggressivt og irrasjonelt.
|
|
|
#151 |
|
Bedreviter
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteOg det å komme til kort overfor en tiåring, som kanskje til overmål gnir det inn eller tilkjennegir sin overlegenhet åpent (Det kan skje med barn og tenåringer. Har jeg hørt.), vil jo ofte føles ekstra ubehagelig og gjøre det ekstra fristende å sette eleven på plass med den moten som i alle fall fungerer: makt. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteIkke sant? Jeg er en del over snittet intelligent, og kjenner jo på irritasjonen av og til over hvor ekstremt TREEEEEIIIIGT det kan gå hos folk, men jeg er 1) voksen og dannet og 2) ikke SÅ intelligent. Så for en lynsmart og kjapp unge som ikke har fått reflektert og modnet over dette, så må det av og til oppleves som ekstremt irriterende å være omgitt av IDIOTER!
|
|
|
#153 |
|
Hertuginne
|
Det er nettopp det. For selv om barnet er smart så er man jo ikke nødvendigvis mer sosialt utviklet enn gjennomsnittsbarnet, og jeg tror den kombinasjonen kan være ganske så utfordrende å møte. Det tok meg veldig mange år og jeg var godt over ungdomsskolealder da det gikk opp for meg at det var ikke fordi folk ikke ville eller fordi de ikke gadd å gjøre jobben at de fikk dårligere karakterer enn meg, det var rett og slett fordi de ikke forstod de tingene som for meg var helt åpenbart og intuitivt. Jeg kunne se på et mattestykke og bare vite hva svaret skulle bli og kunne også, uten å skrive ned utregningen, forklare ned i den minste detalj hvorfor det skulle løses på den måten og de ulike stegene som måtte gjøres og jeg trodde i min naivitet at alle egentlig hadde det sånn.
|
|
|
#154 |
|
Hertuginne
|
Det er ikke alltid man ser på dem som IDIOTER, men mer at de ikke vil og ikke gidder forsøke og det er faktisk utrolig irriterende. Det at de faktisk ikke kan er for ubegripelig.
|
|
|
#155 |
|
kamerat
|
Jeg synes dette er en ganske rar virkelighetsoppfatning.
|
|
|
#156 |
|
Glamorøs
|
Jupp. jeg vil også komme med et hjertesukk i forhold til å sette fag opp mot hverandre. Når vi snakker om evnerike barn blir matte gang på gang trukket frem. Men barn kan være evnerike i andre fag også, og de kan være evnerike uten å være det i matte. Men skolen (og mange foreldre) fokuserer omtrent utelukkende på mattekunnskapene og det er også det eneste faget det i Osloskolen finnes et system for å følge undervisning på høyere klassetrinn.
|
|
|
#157 |
|
saftig
|
|
|
|
#158 |
|
kamerat
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteDet Tally sa.
|
|
|
#159 |
|
Hertuginne
|
Jeg tror også dette, og er litt redd for at det er litt vanskeligere å plukke opp på de evnerike ungene innen kunst- og håndtverksfag (stimulerer man disse riktig kan man få noen vannittig gode kreative personer når de er voksne, innen mange områder) eller norsk (hva er forskjellen på en unge som leser mye og en som er ekstra evnerik i hele språkfaget, liksom?) eller andre fag. Sønnen min er ganske langt fremme i språkfag, er kreativ og logisk på samme tid, og jeg ser det at det er vanskeligere for en lærer å tilpasse undervisningen i disse fagene som det er å tilpasse i matte.
|
|
|
#160 |
|
kamerat
|
Sv: Vårt lille land: Ønske om mer avansert matteTips til lærere for språklig begavede unger: Lekser med store mengder avskrift er ikke en innertier.
|
![]() |
|
|